Gå til innhold

Skjelves det i NAV-buksene nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det er greit, dersom det er mulig for den sykmeldte. Jeg ville jobbe, men fikk ikke et snev av tilrettelegging og dermed ble det full sykmelding igjen etter veldig kort tid. Det stiller store krav til arbeidsgiver og dokumentasjon på hvorfor/ hvorfor ikke da...

Anonymous poster hash: 7d163...cef

Skrevet

Kan de stoppe den, står det. NOen er for syke til å jobbe, så det må de nok bare pent fortsette å godta... 

Anonymous poster hash: c8ec9...0ce
Skrevet

Min første tanke er at du, Hi, er ganske patetisk i måten du vinkler innlegget ditt med overskriften din.

Anonymous poster hash: 6035d...051
Skrevet

Kjenner til altfor mange snylterne, så dette hilser jeg velkomment!

Anonymous poster hash: b866a...3c6

Skrevet

Hvorfor skal syke mennesker bli redde egentlig? Har du selv dårlig samvittighet for noe kanskje?

Anonymous poster hash: f19d2...2ae

Skrevet

Ja alle lirer jo til seg sykepenger og er klar til innsats etter 8 uker....

Når det gjelder de som ikke har jobb og går på dagpenger osv så syns jeg det skulle vært krav om en slags samfunnstjeneste for å få penger, alt fra trille eldre på gamlehjem på luftetur, luking av blomsterbed, plukking av søppel osv.

Anonymous poster hash: 9f5c0...1fd

Skrevet

Det er såklart ulike grunner til at folk er sykmeldte. Jeg tror nok mange gjerne kunne jobbet litt etterhvert, avhengig av årsak. For min del kunne jeg ikke jobbe etter 8 uker, men etter 10 kunne jeg. Jobbet en dag, fikk beskjed om at tilrettelegging var uaktuelt og ble dermed sykmeldt igjen. Og her går jeg. Under utredning, vet det er.mye jeg kan og ønsker å gjøre på jobb. Men jeg er ikke ønsket...

Anonymous poster hash: 7d163...cef

Skrevet

Synes ikke man skal gå løs på de sykemeldte først, hva med å gjøre noe med de klassiske "naverne" som er friske som noe fisker, bare gidder ikke å jobbe og sier det rett ut? Håver inn penger fra statskassa i åresvis? De kunne begynt i den enden der med noen krav..

Anonymous poster hash: d264e...bab

Skrevet

Jeg syns som andre i tråden at det heller bør være aktivitetskrav for de som mottar feks sosialstønad eller dagpenger.

Men siden de nå velger å ha aktivitetskrav for sykemeldte, hva innebærer det egentlig? Syns det var lite spesifisert, enda jeg leste en artikkel til om samme emnet. Og de tungtveiende årsakene, er det lege eller den sykemeldte selv som må forsvare seg?

Anonymous poster hash: 337bd...421

Skrevet

Jeg syns som andre i tråden at det heller bør være aktivitetskrav for de som mottar feks sosialstønad eller dagpenger.

Men siden de nå velger å ha aktivitetskrav for sykemeldte, hva innebærer det egentlig? Syns det var lite spesifisert, enda jeg leste en artikkel til om samme emnet. Og de tungtveiende årsakene, er det lege eller den sykemeldte selv som må forsvare seg?

Jeg skjelver forøvrig ikke i buksene, selv om de for deg heter nav. Jeg har aldri vært opptatt av merker. Jeg er helt sikker på st jeg har såkalte "tungtveiende grunner" for å motta sykepengene mine.

Skrevet

Jeg skjelver forøvrig ikke i buksene, selv om de for deg heter nav. Jeg har aldri vært opptatt av merker. Jeg er helt sikker på st jeg har såkalte "tungtveiende grunner" for å motta sykepengene mine.

Ta det med ro Syriane blir fyrste prio. Det skal ha peng før du får.

Anonymous poster hash: db765...c97

Skrevet

Altivitetsplikten ved 8 uker er alltid aktuell og har vært praktisert hele tiden. Det som skjer nå er at reglene skjerpes og det er mer fokus på de som KAN klare arbeid. Det er for å få brukerne i aktivitet slik at de ikke mister kontakten med arbeidslivet, og for å få både arbeidsgivere og leger mer på banen. Det er ikke for å stoppe sykepenger for å være slemme at NAV gjør dette. Derfor bruker vi rådgivende lege slik at vi kan klare å luke ut de som er alvorlig syke, og gi dem unntak:)

Anonymous poster hash: d2061...4d2

Skrevet

Har vært sykemeldt i 7 mnd og jeg er syk, kronisk fysisk syk og vært sengeliggende lenge. Jeg faker ikke selv om noen mener at alle syke faker. Men skal snart prøve meg i jobb, det har ikke vært fysisk mulig før nå. Har prøvd ut medisiner og fått annen behandling så det er først nå jeg har klart å ikke ligge i senga store deler av dagen. Så å presse alle sykemeldte ut i jobb etter 8 uker er naivt, noen ja, men ikke alle. Man må bruke skjønn :)

Anonymous poster hash: 07356...1d3

Skrevet

Det er jo arbeisgiverne som må skjelve i buksene i tilfelle. De fleste sykemeldte med restarbeidsevne ønsker jo å jobbe, men får ikke tilrettelegging. Dette stiller større krav til arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 2b5f6...2dd

Skrevet

Jeg er ufør.Så det angår ikke meg.

Anonymous poster hash: ad7d9...dde
Skrevet

Oslo skal nå håndheve regel om at sykepenger kan stoppes etter åtte uker om man ikke er i arbeidsaktivitet. Hva tenkes? http://www.osloby.no/nyheter/Vil-stoppe-sykepengene-etter-atte-ukers-sykemelding---8157746.html

Anonymous poster hash: 0998d...8b4

Det står ikke at pengene blir stoppet hvis man ikke jobber etter 8 uker, det står at man skal prove seg tilbake i jobb. Stor forskjell.

Men jeg trodde det var vanlige regler for alle. For tre måneder siden fikk jeg brev fra nav om at jeg måtte prøve meg i arbeid når jeg hadde vært sykmeldt i 8 uker. Legen min ga meg og beskjed om det. Det er jo arbeidskrav, men er man for syk til å jobbe så har man ingenting å være redd for. Jeg var på jobb i 2 dager, og innså fort at jeg ikke hadde noe der å gjøre. Ble på nytt 100 % sykmeldt.

Det står jo på nav sine sider det

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-2

Anonymous poster hash: fc59a...53e

Skrevet

Altivitetsplikten ved 8 uker er alltid aktuell og har vært praktisert hele tiden. Det som skjer nå er at reglene skjerpes og det er mer fokus på de som KAN klare arbeid. Det er for å få brukerne i aktivitet slik at de ikke mister kontakten med arbeidslivet, og for å få både arbeidsgivere og leger mer på banen. Det er ikke for å stoppe sykepenger for å være slemme at NAV gjør dette. Derfor bruker vi rådgivende lege slik at vi kan klare å luke ut de som er alvorlig syke, og gi dem unntak:)

Rådgivende lege? Mener du fastlege?

Skrevet

Jeg er ufør.Så det angår ikke meg.

Anonymous poster hash: ad7d9...dde

Enn så lenge ja.. Dette er vel den nye veien som gås i NAV-systemet fordi det begynner å gå mot sprekk av hele greia. Inget annet land har så mye mennesker forsørget av statskassa. Sier seg selv at en dag er det slutt, samme om det gjelder sykepenger, dagpenger, sosialstønad eller uføre. Oljebransjen er på vei ned, mange av de største aksjeselskapene har flagga ut av landet. Samtidig som innvandringen øker og stadig flere nordmenn slutter å jobbe. Det blir stadig mindre penger til felleskassa. Det er bare den rene sannheten. Hjelper ikke at du fikk innvilget uføretrygd hvis ikke det er noe mer å hente i framtiden.

Anonymous poster hash: d264e...bab

Skrevet

Nav er staten, dette er for å spare penger. Ikke for å være snill.

Rådgivende lege er vel navs egen lege.

Ærlig talt kall en spade en spade.

Jeg er ikke under Nav takk og pris.

Anonymous poster hash: 8028f...43d

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som er i kontakt med nav lege, er det vanlig?

Skrevet

Ja alle lirer jo til seg sykepenger og er klar til innsats etter 8 uker....

Når det gjelder de som ikke har jobb og går på dagpenger osv så syns jeg det skulle vært krav om en slags samfunnstjeneste for å få penger, alt fra trille eldre på gamlehjem på luftetur, luking av blomsterbed, plukking av søppel osv.

ikke dumt!! Også de på aap som er friske nok kunne gjort slike ting..

jeg er på aap nå, men har akkurat begynt å gjøre noe fornuftig igjen, men forslaget ditt er ikke dumt altså!

Anonymous poster hash: 82f50...c2e

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som er i kontakt med nav lege, er det vanlig?

Jeg vet om fler. Gjett hvem Nav hører på!

Skrevet

Hva med alenemødre som koser seg hjemme med os? Håper den ordningen forsvinner og at det heller kommer litt støtte til de av slenemødrene som gjør innsats og gidder jobbe!

Skrevet

Hva med alenemødre som koser seg hjemme med os? Håper den ordningen forsvinner og at det heller kommer litt støtte til de av slenemødrene som gjør innsats og gidder jobbe!

Du vet at det allerede er sånn? 50% aktivitetskrav fra barnet er ett år gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...