Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Vi antar at gjelden er på en slik størrelse at vi ikke kan overta. Huset er ikke eiendel da det leies. Dette gjelder kun innbo. Har ingen interesse av å sitte igjen med penger her. Kommer kommunen til å ta alt hvis vi ikke betaler gjelden ? Hva med personlige ting som papirer, fotoalbum, mobilen( for å varsle avdødes venner via kontaktliste) ting avdøde har laget selv, arvesmykker fra familie. Noen som kan hjelpe? Anonymous poster hash: 9143b...4d4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Vet at det ble offentlig skifte etter min grandonkel, tingene gikk på "auksjon", søsken og nevøer/nieser kunne kjøpe eiendeler som betydde noe for dem. Min bestemor kjøpte dåpsgavene hans og gav dem i arv til min far, siden grandonkelen min var fadderen hans. Pengene for eiendelene gikk inn i boet. Boet gikk i pluss og pengene ble fordelt på arvinger. Det ble bestemt offentlig skifte fordi det var så mange arvinger og en ville unngå konflikter. Anonymous poster hash: a22ed...fa9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Så vidt jeg vet pleier det å være greit å ta ut ting som bare har affeksjonsverdi, som bilder, brever, barnetegninger ol. Arvesmykker, sølvtøy, møbler, bunad og andre ting som har en viss verdi får "arvingene" ofte kjøpe. Spessielt om verdien ansees å være lav gjøres det ofte enkelt etter avtale med bobestyrer. Noen ganger kan dere få det meste mot at dere tar dere av opprydding og vask for eksempel. Det kommer an på hvor store verdier det dreier seg om. Anonymous poster hash: 8e70d...2b1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Er dette noen som du er arving etter? Jeg overtoket slikt bo etter min far. Det finnes regler om dette, ring og snakk med skifteretten. Det finnes en paragfraf man overtar boet etter, da blir du kun ansvarlig for det beløpet som står på konto. Dette er om boet antas å ha liten eller ingen verdi. Jeg brukte pengene på begravelse, og til å betale de regningene som kom. Møbler og innbo tok jeg selv, det meste ble kastet. Anonymous poster hash: 88360...1f2
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Er dette noen som du er arving etter? Jeg overtoket slikt bo etter min far. Det finnes regler om dette, ring og snakk med skifteretten. Det finnes en paragfraf man overtar boet etter, da blir du kun ansvarlig for det beløpet som står på konto. Dette er om boet antas å ha liten eller ingen verdi. Jeg brukte pengene på begravelse, og til å betale de regningene som kom. Møbler og innbo tok jeg selv, det meste ble kastet. Anonymous poster hash: 88360...1f2 Takk for svar. Hadde din far annen gjeld? Og hva skjedde i såfall med den ? HI Anonymous poster hash: 9143b...4d4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Er dette noen som du er arving etter? Jeg overtoket slikt bo etter min far. Det finnes regler om dette, ring og snakk med skifteretten. Det finnes en paragfraf man overtar boet etter, da blir du kun ansvarlig for det beløpet som står på konto. Dette er om boet antas å ha liten eller ingen verdi. Jeg brukte pengene på begravelse, og til å betale de regningene som kom. Møbler og innbo tok jeg selv, det meste ble kastet. Anonymous poster hash: 88360...1f2 Takk for svar. Hadde din far annen gjeld? Og hva skjedde i såfall med den ? HI Anonymous poster hash: 9143b...4d4 Han hadde mye gjeld. Det er det som er poenget, om boet antas å ha gjeld så kan du overta det etter en paragraf i skifteloven. Da hefter du kun for det som står på kontoen. Dette er en ordning for at arvingene selv skal kunne ordne opp i boet. De fleste kreditorer gir seg når de hører om at skiftet er gjort slik, for det er jo et tegn på at det ikke er midler i boet. Så hans gjeld er ikke betalt. Jeg ringte skifteretten etter noen måneder og de fortale da at et par av kreditorene hadde tatt kontakt og fått oppgitt at jeg hadde tatt over boet, men ingen tok kontakt med meg. Anonymous poster hash: 88360...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå