Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Jeg har en gutt som går i 8.klasse og som noen av dagene i uken har veldig lange dager. Tre lange dager og to korte. To av de lange dagene har han både KRØ og fysisk forstring (valgfag) i tillegg. Problemet mitt er at han veldig ofte ikke spiser skolematen sin. Han får med penger til kantinen en dag i uken (mer har jeg ikke råd til akkurat nå), og påstår at han spiser da, men jeg mistenker at han bare kjøper seg sjokomelk. Det er en grunn til at han ikke alltid spiser på dagtid, og denne grunnen er lærere informert om, men han trenger maten selv om han ikke vil spise. Dere som jobber i ungdomsskolen, ville dere synes det var masete om jeg som mor ba dere om hjelp til å passe på at gutten får i seg i det minste litt mat hver av de lange skoledagene? Nå han han gå fra 7.30 og helt til 15.30 uten å spise, og han er jo helt knust når han kommer hjem igjen fordi han er så tappet for energi. Anonymous poster hash: f2401...5fb
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Det hadde jeg gjort med glede. Oftest har ikke foreldrene anelse om at ungen ikke spiser ila en lang dag når jeg tar det opp på konferanse. Si fra til kontaktlærer du! Anonymous poster hash: 8cba6...b80
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 På min skole ville det blitt litt vanskelig å følge opp uten å informere eleven om det. Her får de gå til de andre klassene, ut i skolegården, kantina osv for å spise. Så da måtte jeg hatt en avtale med deg og han om at han spiser på klasserommet i starten av matpausen, så ville jeg byttet inspeksjonene mine slik at jeg hadde inspeksjon i første del av pausen de tre lange dagene. Hadde jeg selv hatt full undervisningsdag disse dagene hadde jeg trolig ikke hatt inspeksjon, slik at jeg fikk meg en halvtimes pause. Da måtte nok andre lærere blitt involvert også. Men absolutt gjennoførbart på disse premissene Anonymous poster hash: efadd...a13
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 På min skole ville det blitt litt vanskelig å følge opp uten å informere eleven om det. Her får de gå til de andre klassene, ut i skolegården, kantina osv for å spise. Så da måtte jeg hatt en avtale med deg og han om at han spiser på klasserommet i starten av matpausen, så ville jeg byttet inspeksjonene mine slik at jeg hadde inspeksjon i første del av pausen de tre lange dagene. Hadde jeg selv hatt full undervisningsdag disse dagene hadde jeg trolig ikke hatt inspeksjon, slik at jeg fikk meg en halvtimes pause. Da måtte nok andre lærere blitt involvert også. Men absolutt gjennoførbart på disse premissene Anonymous poster hash: efadd...a13 Ja, det er noe slikt jeg også tenker. Gutten min sin skole er slik du beskriver, de kan gå hvor de vil i matfriminuttet og han virket ikke helt med på tanken om å skulle bli overvåket. Jeg forstår det veldig godt, og jeg skjønner også veldig godt at det vil bli vanskelig for lærerne å følge opp, men samtidig er jeg ganske fortvilet nå. Han må jo spise ... Men det er sikkert lurt å sende en mail slik som du og hun andre foreslår. Godt å høre at dere ikke synes det er masete i hvert fall HI Anonymous poster hash: f2401...5fb
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 På min skole ville det blitt litt vanskelig å følge opp uten å informere eleven om det. Her får de gå til de andre klassene, ut i skolegården, kantina osv for å spise. Så da måtte jeg hatt en avtale med deg og han om at han spiser på klasserommet i starten av matpausen, så ville jeg byttet inspeksjonene mine slik at jeg hadde inspeksjon i første del av pausen de tre lange dagene. Hadde jeg selv hatt full undervisningsdag disse dagene hadde jeg trolig ikke hatt inspeksjon, slik at jeg fikk meg en halvtimes pause. Da måtte nok andre lærere blitt involvert også. Men absolutt gjennoførbart på disse premissene Anonymous poster hash: efadd...a13 Ja, det er noe slikt jeg også tenker. Gutten min sin skole er slik du beskriver, de kan gå hvor de vil i matfriminuttet og han virket ikke helt med på tanken om å skulle bli overvåket. Jeg forstår det veldig godt, og jeg skjønner også veldig godt at det vil bli vanskelig for lærerne å følge opp, men samtidig er jeg ganske fortvilet nå. Han må jo spise ... Men det er sikkert lurt å sende en mail slik som du og hun andre foreslår. Godt å høre at dere ikke synes det er masete i hvert fall HI Anonymous poster hash: f2401...5fb Nei, absolutt ikke masete. Jeg hadde faktisk en elev i 8. klasse for noen år siden som nektet å spise på skolen. Han var småspist fra før, men da fikk han sånn tannplate og gikk hele dagen uten å spise. Han synes det var flaut med platen, og ville ikke at andre skulle se den. Han var en veldig vanskelig type i tillegg, og ville helst ikke ha noe med noen lærere å gjøre. Løsningen ble da et møte mellom meg, mor og elev hvor vi bestemte at han måtte spise ei brødskive på et grupperom de første 10 minuttene av pausen mens jeg sto utenfor å ventet. Da ble det fart på sakene. Han slukte brødskiva på et minutt og sprang langt bort fra meg og fant kompisene sine. Nå skal det sies at han var litt vanskelig, og derfor måtte vi være litt "tøff" mot han. Men jeg tenker det kan være en idè at dere gjør en konkret avtale om at han f.eks. spiser en yoghurt/brødskive/frukt med en gang pausen starter, så får lærer være der de minuttene det måtte ta. Lærer kan gå rundt i rommet, litt på gangen utenfor klasserommet og snakke med andre elever eller rydde litt slik at det ikke vises at hun/han er det for å "passe på" sønnen din. Forhåpentligvis skynder han seg å spise så han unngår "overvåkingen" og kan dra videre sammen med kompisene Anonymous poster hash: efadd...a13
MammantilNurket Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Flott at du følger opp. Vi følger opp elevenes spising så godt vi kan. Når jeg har inspeksjon i spisefri benytter jeg anledningen til å minne elevene på viktigheten av skikkelige matpakke. "Skjenner" litt på dem som kommer fra kiosken med blå slush og boller, roser dem som spiser skikkelig osv. 95% av dem har matpakke med og den kommer raskt frem når de blir minnet på det. Til de som ikke har med fikser jeg frukt (det er alltid noe igjen fra skolefrukten på morgenen). Om en elev ber om å få spise en skive brød eller frukt i mine timer sier jeg alltid ja. En sulten tenåring kan sette til livs en treretters middag på fem minutter om det trengs. Snakk med læreren, så finner dere ut av det sammen ☺️
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Flott at du følger opp. Vi følger opp elevenes spising så godt vi kan. Når jeg har inspeksjon i spisefri benytter jeg anledningen til å minne elevene på viktigheten av skikkelige matpakke. "Skjenner" litt på dem som kommer fra kiosken med blå slush og boller, roser dem som spiser skikkelig osv. 95% av dem har matpakke med og den kommer raskt frem når de blir minnet på det. Til de som ikke har med fikser jeg frukt (det er alltid noe igjen fra skolefrukten på morgenen). Om en elev ber om å få spise en skive brød eller frukt i mine timer sier jeg alltid ja. En sulten tenåring kan sette til livs en treretters middag på fem minutter om det trengs. Snakk med læreren, så finner dere ut av det sammen ☺️ Takk for fine tilbakemeldinger alle sammen Jeg skal ta det opp med kontaktlærer. Det med grupperom er jeg litt usikker på, det er ikke vrangvilje som gjør at han ikke spiser, men fysisk ubehag pga medisiner. Han trenger tid på å få maten i seg og kan bli kvalm underveis. Hjemme går det greit, men da har ha også litt større utvalg og ro på seg. HI Anonymous poster hash: f2401...5fb
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 På vgs hvor jeg jobber har vi hatt enkeltelever som har spist sammen med rådgiver/helsesøster feks for å gi ro og skjerme. Men det mulig det ikke er optimalt for din sønn, for det vil jo samtidig sette fokus på at han er "rar" når det kommer til mat.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 På vgs hvor jeg jobber har vi hatt enkeltelever som har spist sammen med rådgiver/helsesøster feks for å gi ro og skjerme. Men det mulig det ikke er optimalt for din sønn, for det vil jo samtidig sette fokus på at han er "rar" når det kommer til mat. Ja, jeg tror kanskje det er å trekke det litt langt. Han er ikke akkurat så positivt innstilt til at jeg skal nevne noe til kontaktlærer en gang, men han forstår nødvendigheten av det. Foreløpig jobber vi litt med å finne alternativer som han kan orke å spise. I dag skal jeg prøve å bake pizzaboller som han kan få med i morgen, kanskje det sklir lettere ned, men jeg tviler litt. Ofte vil han ikke en gang ha is (som han elsker) fordi han er uvel, så det er vanskelig å vite. HI Anonymous poster hash: f2401...5fb
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 Jeg tenker om han kjøper og drikker sjokomek så er ikke det så dumt, det er både energi og næring i. Andre forslag - wrap - horn med ost og skinke - vafler - hjembakte boller/rundstykker - pita med salat og kjøtt - omelett Har selv en sønn som har brukt medisiner som ødela for apetitten, og kjenner problemstillingen.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #11 Skrevet 10. september 2015 Jeg tenker om han kjøper og drikker sjokomek så er ikke det så dumt, det er både energi og næring i. Andre forslag - wrap - horn med ost og skinke - vafler - hjembakte boller/rundstykker - pita med salat og kjøtt - omelett Har selv en sønn som har brukt medisiner som ødela for apetitten, og kjenner problemstillingen. Ja, det er vanskelig når det blir slik, men det er heldigvis bare på dagtid det er et problem, han spiser godt til frokost og middag/kvelds. Tusen takk for tips til mat. En del av de har vi prøvd ut, men mye får han ikke ned. HI Anonymous poster hash: f2401...5fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå