Gå til innhold

Briller til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man stønd av nav for det eller betaler foreldre alt?

Anonymous poster hash: 3d22c...e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvorfor barnet får briller. Dette er det øyelegen som ordner.

Skrevet

Vi fikk dekket. Fikk de via øyelege.

Fikk høre at om vi gikk via optiker måtte vi betale for innfatningen selv, glassene ble dekket.

Anonymous poster hash: 3363e...1c8
Skrevet

Ok. Takk

Vi skal til optiker i morgen

Anonymous poster hash: 3d22c...e37

Skrevet

Briller til barn under 18 år blir dekket, men man betaler en liten egenandel (gjorde iallefall vi )

Skrevet

Hvis barnet oppfyller visse krav til synsfeil,så dekkes glassene og litt av innfatningen av nav. Øyelege må evt bekrefte det første gang. Hvis optiker finner ut at barnet har krav på å få briller dekt,vil dere bli henvist til øyelege.

Anonymous poster hash: 588b0...3ab

Skrevet

Man må til øyelegen for å få bekrefte at barnet trenger briller. Det er ikke nok med optiker. Så drar man til optiker og finner briller. Barn får dekt glass og en del av innfatningen en gang pr år.

Anonymous poster hash: 3e48c...1bf

Skrevet

Briller til barn under 18 år blir dekket, men man betaler en liten egenandel (gjorde iallefall vi )

Helt feil. Det kommer an på styrken til barnet blant annet. To av mine barn har briller. Han ene har +6 og får dekket. Han andre får ikke dekket..

Anonymous poster hash: 6a804...2ad

Skrevet

Trenger ikke være en gang pr år. Min fikk nye glass etter 3 mnd pga riper. Betalte ingenting for det.

Anonymous poster hash: e7521...209

Skrevet

Helt feil. Det kommer an på styrken til barnet blant annet. To av mine barn har briller. Han ene har +6 og får dekket. Han andre får ikke dekket..

Anonymous poster hash: 6a804...2ad

Det kommer ikke an på styrken, men årsaken til at barnet trenger briller altså diagnosen.

Både optiker og øyelege kan sette "rett" diagnose bla strabisme som gir krav til refusjon.

Glassene blir dekket i sin helhet, mens innfatningen dekkes med litt over 400kr det over den summen må dekkes selv. ( vi har latt barnet velge selv og har hatt innfatninger fra 1500kr-3000kr pr stk)

Det sitter masse fantastiske mennesker på hjelpemiddelsentralen avd briller som kan veilede deg.

Noen av de store kjedene har avtale med nav refusjon slik at du slipper å legge ut mer enn det som ikke dekkes av innfatningen, men hos de fleste andre må du legge ut selv.

Briller til vårt barn koster fra 6000kr og oppover, men heldigvis får vi igjen mesteparten pga diagnosene.

Anonymous poster hash: d72e1...2a5

Skrevet

Vi fikk ikke dekket. Hun er +4 på begge øyne og har skjeve hornhinner. Jeg trodde vi hadde krav på noe, så var litt overrasket da det bare var å punge ut 2000,-.

Anonymous poster hash: 37e50...095

Skrevet

Mulig du har rett der. Vi var hos øyelege og ortoptist. Min har dårlig syn på begge øynene så det kan jo være derfor. Fikk bare høre fra optikeren at alle under 18 år får briller dekket. Og man kjøper vel ikke briller til barna med mindre det er behov for det

Skrevet

Var du hos øyelege? Min har +5 på ene og +3 på andre.

Skrevet

Ja, vi var hos øyelege, og hun sa vi dessverre ikke hadde krav på noe og at de har blitt strengere på det. Hun skal bruke brillene hele tiden, så hun er avhengig av de. Det har allerede kommet noen riper i de (kjøpt rett før sommeren), men det var noe 1 års garanti på de, heldigvis

Skrevet

Hadde hun skjelt ville vi fått det dekket. Er glad at hun ikke gjør det, selvfølgelig

Skrevet

Det var jo litt synd da. Briller til barn blir jo fort slitte og ødelagt. Min skal bruke sine i barnehagen. Ja det er jo selvfølgelig bra at hun ikke gjør det.

Skrevet

Er du under 18 år kan du få støtte til briller/kontaktlinser hvis du har:

• anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer
  • astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller
  • strabisme (skjeling)

https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hva+har+du+vansker+med/Briller+til+barn+og+ungdom+under+18+%C3%A5r.384152.cms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...