Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Vil gjerne ha litt tilbakemeldinger fra dere kloke damer her på forumet Jeg synes 6 klassingen min har så mye lekser - her er et eks. fra i går: - 15 min repetisjon matte på data. - 1 side tekstoppgaver i matteboken. - norsklekse : skrive nøkkelord og sammendrag fra en lang tekst. - lese 15 min i bok - øve diktat - engelske gloser skal øves inn i setninger - lese tekst - flere skriveoppgaver Dette brukte vi over 2 timer på. Det er nesten like mye hver dag. Høres dette mye ut eller er det bare min sønn som jobber seint ??? Vil høre her med dere før jeg sender mail til læreren. Anonymous poster hash: fa0dc...5e5
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Dette høres ut som min 6. Klassing, bare de har dette utover uken. Mye norsk til tirsdagen hos oss, ellers er leksen spredd over flere dager og kan gjøres litt i god tid tidlig i uken. De har i tillegg til lekser i matte, norsk og engelsk lekser i naturfag. Anonymous poster hash: 89dc3...c95
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 Uansett arbeidstempo skl ikke en 6. klassing sitte mer enn maks 30-40 minutter med lekser (jeg er lærer). Dette hørtes ut som alt for mye lekser, og jeg ville helt klart sendt en mail til læreren. Sånn i framtiden synes jeg også at med mindre barnet selv er veldig giret på å gjøre leksene, så skal du stoppe etter 30-40 minutter selv om ikke alt er gjort. Lekser skal ikke ta knekken på barnas lærerlyst. Anonymous poster hash: 9145f...ceb
MTF Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Syns dette var mye på en dag, ja. I går hadde min 6. klassing å lese fire sider i naturfag, øve på engelske gloser + lage setninger med disse (dette er til gloseprøve i morgen, så har jo flere dager å øve på dette) + et kopiark med matteoppgaver. Noen dager er det litt mer skriveoppgaver, som å svare på smp fra noe de har lest i naturfag, samfunnsfag el, skriveoppgave på it`s learning eller å skrive en stil om noe. Han bruker vanligvis 30 min på leksene (ikke verdens mest konsentrerte, men er ganske så skoleflink, så er ikke det at han ikke skjønner )
TinaK 1990 Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Jeg synes en 60 klassing kan ha lekser tilsvarende en time.
Plutselig_gravid Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Vi stopper etter 30-40 min. (lesing og pugging utenom) Lekser utover det blir ikke gjort. Dette noterer jeg på en post IT i meldemappen hans.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Dårlige lærere må gi mye lekser for å komme gjennom pensum. Alt over 1 time er for mye. Anonymous poster hash: 04665...b00
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 Uansett arbeidstempo skl ikke en 6. klassing sitte mer enn maks 30-40 minutter med lekser (jeg er lærer). Dette hørtes ut som alt for mye lekser, og jeg ville helt klart sendt en mail til læreren. Sånn i framtiden synes jeg også at med mindre barnet selv er veldig giret på å gjøre leksene, så skal du stoppe etter 30-40 minutter selv om ikke alt er gjort. Lekser skal ikke ta knekken på barnas lærerlyst. Anonymous poster hash: 9145f...ceb Det er nok store forskjeller på hva som er anbefalt fra lærere og skole. Her sier rektor og lærere at 1-1,5 time om dagen 4 dager i uka + minst 20 minutter lesetrening fredag, lørdag og søndag er forventet fra 2. klasse. 1-2 timer om dagen fra 5. klasse. Foreldrene forventes å være til stede og følge opp hele veien. Anonymous poster hash: 75e89...169
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #9 Skrevet 9. september 2015 Min har ukelekser. Men det er lekser i fagene samfunnsfag, naturfag og RLE; hvor de skal lese x antall sider og svare på ca 10 spørsmål til tekstene (i hvert fag), engelsk; lese to tekster + 2-4 sider i workbook + gloser, matte; 20 mattestykker denne uken, hvorav halvparten av oppgavene hadde typiske a,b,c,d og andre halvparten var tekststykker, norsk; skrive en kort stil (ca en 2 A4 sider) + 8 sider lesing med oppgaver til Jeg synes dette er mye. Poden har dysleksi, så han bruker litt lenger tid enn normalt. Han sitter iallefall 2 timer med lekser hver dag + at vi bruker endel tid sammen med han på å gå igjennom leksene i etterkant. Anonymous poster hash: befc4...fa2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #10 Skrevet 9. september 2015 Nå går min bare i 3. klasse. Stort sett går det bra, men noen dager blir det mye da det er lekser i både norsk, engelsk og matte. Vet noen i klassen hans bruker 2 timer om dagen, og synes det er alt for mye. De krever jo og at vi foreldre skal følge opp, og hjelpe til med lekser. Ser at noen av leksene til minste, krever at jeg hjelper han en del og. De fleste har jo flere barn. Skal vært barn gjøre lekser 2 timer om dagen, så har man ikke tid til noe annet. Nå er jeg enslig mor, uten barnefri til 2 barn, og selv student. Så jeg har bare ikke mulighet til flere timer med lekser om dagen. Anonymous poster hash: 6a371...6c7
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #11 Skrevet 9. september 2015 Uansett arbeidstempo skl ikke en 6. klassing sitte mer enn maks 30-40 minutter med lekser (jeg er lærer). Dette hørtes ut som alt for mye lekser, og jeg ville helt klart sendt en mail til læreren. Sånn i framtiden synes jeg også at med mindre barnet selv er veldig giret på å gjøre leksene, så skal du stoppe etter 30-40 minutter selv om ikke alt er gjort. Lekser skal ikke ta knekken på barnas lærerlyst. Anonymous poster hash: 9145f...ceb Det er nok store forskjeller på hva som er anbefalt fra lærere og skole. Her sier rektor og lærere at 1-1,5 time om dagen 4 dager i uka + minst 20 minutter lesetrening fredag, lørdag og søndag er forventet fra 2. klasse. 1-2 timer om dagen fra 5. klasse. Foreldrene forventes å være til stede og følge opp hele veien. Anonymous poster hash: 75e89...169 Da er det nok også ulike kompetanse ute og går også dessverre. Jeg har mye utdannelse innen pedagogikk og er rimelig oppdatert på nyere forskning. Det rektor og lærerne ved din skole sier har absolutt ingen forankring i noen form for pedagogisk retningslinje jeg noen gag har hørt om. Derimot vil jeg tro at de sier dette fordi de ønsker at skolen sin skal gjøre det bra på diverse tester. Å gi barn så mye lekser vil frata mange lærelysten og føre til større forskjeller i klassen. Dersom jeg var deg ville jeg tatt dette opp med FAU, for ditt barn sin skole driver med noe som er særdeles upedagogisk og forkastelig, antagelig utelukkende for egen prestisje din del. Og helt unødvendig også. Skolen barna mine går på ir relativt lite lekser (det er sjeldent min 6. klassing sitter i mer enn 20 minutter), men har godt pedagogisk opplegg på skolen. De ligger helt på topp innen lesing i vår kommune, og da snakker vi en stor kommune. Anonymous poster hash: 9145f...ceb
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #12 Skrevet 9. september 2015 Uansett arbeidstempo skl ikke en 6. klassing sitte mer enn maks 30-40 minutter med lekser (jeg er lærer). Dette hørtes ut som alt for mye lekser, og jeg ville helt klart sendt en mail til læreren. Sånn i framtiden synes jeg også at med mindre barnet selv er veldig giret på å gjøre leksene, så skal du stoppe etter 30-40 minutter selv om ikke alt er gjort. Lekser skal ikke ta knekken på barnas lærerlyst. Anonymous poster hash: 9145f...ceb Det er nok store forskjeller på hva som er anbefalt fra lærere og skole. Her sier rektor og lærere at 1-1,5 time om dagen 4 dager i uka + minst 20 minutter lesetrening fredag, lørdag og søndag er forventet fra 2. klasse. 1-2 timer om dagen fra 5. klasse. Foreldrene forventes å være til stede og følge opp hele veien. Anonymous poster hash: 75e89...169 Da er det nok også ulike kompetanse ute og går også dessverre. Jeg har mye utdannelse innen pedagogikk og er rimelig oppdatert på nyere forskning. Det rektor og lærerne ved din skole sier har absolutt ingen forankring i noen form for pedagogisk retningslinje jeg noen gag har hørt om. Derimot vil jeg tro at de sier dette fordi de ønsker at skolen sin skal gjøre det bra på diverse tester. Å gi barn så mye lekser vil frata mange lærelysten og føre til større forskjeller i klassen. Dersom jeg var deg ville jeg tatt dette opp med FAU, for ditt barn sin skole driver med noe som er særdeles upedagogisk og forkastelig, antagelig utelukkende for egen prestisje din del. Og helt unødvendig også. Skolen barna mine går på ir relativt lite lekser (det er sjeldent min 6. klassing sitter i mer enn 20 minutter), men har godt pedagogisk opplegg på skolen. De ligger helt på topp innen lesing i vår kommune, og da snakker vi en stor kommune. Anonymous poster hash: 9145f...ceb Det er nok ingen tvil om at de er opptatt av å komme godt ut av det på nasjonale prøver ol. De ligger ganske godt an også, men det er jo ikke rart når de allerede har lekser har lekser for å øve til nasjonale prøve i oktober, både i norsk og matte. Anonymous poster hash: 75e89...169
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #13 Skrevet 9. september 2015 Uansett arbeidstempo skl ikke en 6. klassing sitte mer enn maks 30-40 minutter med lekser (jeg er lærer). Dette hørtes ut som alt for mye lekser, og jeg ville helt klart sendt en mail til læreren. Sånn i framtiden synes jeg også at med mindre barnet selv er veldig giret på å gjøre leksene, så skal du stoppe etter 30-40 minutter selv om ikke alt er gjort. Lekser skal ikke ta knekken på barnas lærerlyst. Anonymous poster hash: 9145f...ceb Det er nok store forskjeller på hva som er anbefalt fra lærere og skole. Her sier rektor og lærere at 1-1,5 time om dagen 4 dager i uka + minst 20 minutter lesetrening fredag, lørdag og søndag er forventet fra 2. klasse. 1-2 timer om dagen fra 5. klasse. Foreldrene forventes å være til stede og følge opp hele veien. Anonymous poster hash: 75e89...169 Det høre veldig mye ut! Da risikrerer man jo at ungene blir skolelei og utbrent før barneskolen er over... Anonymous poster hash: 538af...f89
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #14 Skrevet 9. september 2015 Min har ukelekser. Men det er lekser i fagene samfunnsfag, naturfag og RLE; hvor de skal lese x antall sider og svare på ca 10 spørsmål til tekstene (i hvert fag), engelsk; lese to tekster + 2-4 sider i workbook + gloser, matte; 20 mattestykker denne uken, hvorav halvparten av oppgavene hadde typiske a,b,c,d og andre halvparten var tekststykker, norsk; skrive en kort stil (ca en 2 A4 sider) + 8 sider lesing med oppgaver til Jeg synes dette er mye. Poden har dysleksi, så han bruker litt lenger tid enn normalt. Han sitter iallefall 2 timer med lekser hver dag + at vi bruker endel tid sammen med han på å gå igjennom leksene i etterkant.Anonymous poster hash: befc4...fa2 Har han dysleksi skal han ha spesialtilpasset ukeplan og ekstra hjelp på skolen! Anonymous poster hash: 700e4...8a2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #15 Skrevet 9. september 2015 Syns 30 minutt er nok heile barneskulen, inkludert lesetrening. Er og lærar. Anonymous poster hash: 6a480...f29
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #16 Skrevet 9. september 2015 Min har ukelekser. Men det er lekser i fagene samfunnsfag, naturfag og RLE; hvor de skal lese x antall sider og svare på ca 10 spørsmål til tekstene (i hvert fag), engelsk; lese to tekster + 2-4 sider i workbook + gloser, matte; 20 mattestykker denne uken, hvorav halvparten av oppgavene hadde typiske a,b,c,d og andre halvparten var tekststykker, norsk; skrive en kort stil (ca en 2 A4 sider) + 8 sider lesing med oppgaver til Jeg synes dette er mye. Poden har dysleksi, så han bruker litt lenger tid enn normalt. Han sitter iallefall 2 timer med lekser hver dag + at vi bruker endel tid sammen med han på å gå igjennom leksene i etterkant.Anonymous poster hash: befc4...fa2 Har han dysleksi skal han ha spesialtilpasset ukeplan og ekstra hjelp på skolen!Anonymous poster hash: 700e4...8a2 Dysleksi utløser ingen ekstra ressurser i skolen, kun tilrettelegging. Det innebærer f.eks at han har lydbøker i lesefagene og bruker PC. Vi kan selvfølgelig kreve at han får mindre oppgaver. Det vil innebære at han blir hengende etter faglig sett. Hvis vi ønsker at han skal ligge på samme nivå som resten av klassen, så må han følgenprogresjon i pensum. Han bruker lenger tid fordi det tar lenger tid å lese (selv om han har lydbøker så må bøkene fram for å finne svar på spørsmål etc). Han bruker lenger tid på å lese matteoppgavene og forstå selve spørsmålet. Når han skriver svar på spørsmål, så bruker han lenger tid for at språket skal bli riktig, selv med retteprogram. I tillegg er det selvfølgelig individuelle forskjeller. Noen barn er veldig konsentrerte, effektive og tar ting lett. Andre trenger mer tid, er mer ukonsentrerte, mindre effektive og bruker generelt mer tid. Poden havner nok i sistnevnte kategori. Han går i en klasse som ikke skårer veldig høyt på tester og nasjonale prøver, de ligger nok midt på treet. Personlig tror jeg skolen hadde hatt godt av en gjennomgang på lekser; hva slags lekser som gir, hvorfor de gir lekser, hva som er læringsfremmende etc. Vi har forsøkt å ta diskusjonen i FAU, men kom ingen vei desverre Anonymous poster hash: befc4...fa2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #17 Skrevet 9. september 2015 Syns 30 minutt er nok heile barneskulen, inkludert lesetrening. Er og lærar. Anonymous poster hash: 6a480...f29 Seriøst??? Anonymous poster hash: 6392b...e48
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #18 Skrevet 9. september 2015 Syns 30 minutt er nok heile barneskulen, inkludert lesetrening. Er og lærar. Anonymous poster hash: 6a480...f29 Helt hjertens enig! Lekser skal uansett være repetisjon, ikke innlæring. Ikke rart vi får skoleleie ungdommer på uskolen hvis dette er regimet i barneskolen! Det står ikke noe sted at man skal ha lekser, dette er kun sedvane. Hilsen uskolelærer (som gir lite lekser) Anonymous poster hash: 5231e...7df
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #19 Skrevet 9. september 2015 Hvor skal grensen gå da? Et skoleflinkt barn får gjort veldig mye mer på 30 minutter en en elev som sliter. Det er store individuelle forskjeller. Jeg nekter å tro at det finnes hele skoleklasser hvor alle elevene sitter i timevis med lekser fem dager i uken. En 6-klassing er stor nok til å forstå at lekser må gjøres for at de skal lære det de trenger for å klare seg gjennom ungdomsskolen og vgs, ikke fordi det alltid er så gøy. På barneskolen har de kort skoledag. Mitt barn er ferdig mellom kl 13 og 14 hver dag (5. Klasse) og gjør lekser etter skolen før vi foreldre kommer hjem. Vi sjekker da leksene og hjelper til om noe var vanskelig. Da har de hele ettermiddagen på seg til andre aktiviteter. Det fungerer veldig greit for oss Anonymous poster hash: 43aa9...ea4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #20 Skrevet 9. september 2015 Vil gjerne ha litt tilbakemeldinger fra dere kloke damer her på forumet Jeg synes 6 klassingen min har så mye lekser - her er et eks. fra i går: - 15 min repetisjon matte på data. - 1 side tekstoppgaver i matteboken. - norsklekse : skrive nøkkelord og sammendrag fra en lang tekst. - lese 15 min i bok - øve diktat - engelske gloser skal øves inn i setninger - lese tekst - flere skriveoppgaver Dette brukte vi over 2 timer på. Det er nesten like mye hver dag. Høres dette mye ut eller er det bare min sønn som jobber seint ??? Vil høre her med dere før jeg sender mail til læreren. Anonymous poster hash: fa0dc...5e5 Lese i 15 minutter kan de gjøre på sengen før de skal sove. Anonymous poster hash: 43aa9...ea4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #21 Skrevet 9. september 2015 Min har ukelekser. Men det er lekser i fagene samfunnsfag, naturfag og RLE; hvor de skal lese x antall sider og svare på ca 10 spørsmål til tekstene (i hvert fag), engelsk; lese to tekster + 2-4 sider i workbook + gloser, matte; 20 mattestykker denne uken, hvorav halvparten av oppgavene hadde typiske a,b,c,d og andre halvparten var tekststykker, norsk; skrive en kort stil (ca en 2 A4 sider) + 8 sider lesing med oppgaver til Jeg synes dette er mye. Poden har dysleksi, så han bruker litt lenger tid enn normalt. Han sitter iallefall 2 timer med lekser hver dag + at vi bruker endel tid sammen med han på å gå igjennom leksene i etterkant.Anonymous poster hash: befc4...fa2 Har han dysleksi skal han ha spesialtilpasset ukeplan og ekstra hjelp på skolen!Anonymous poster hash: 700e4...8a2 Dysleksi utløser ingen ekstra ressurser i skolen, kun tilrettelegging. Det innebærer f.eks at han har lydbøker i lesefagene og bruker PC. Vi kan selvfølgelig kreve at han får mindre oppgaver. Det vil innebære at han blir hengende etter faglig sett. Hvis vi ønsker at han skal ligge på samme nivå som resten av klassen, så må han følgenprogresjon i pensum. Han bruker lenger tid fordi det tar lenger tid å lese (selv om han har lydbøker så må bøkene fram for å finne svar på spørsmål etc). Han bruker lenger tid på å lese matteoppgavene og forstå selve spørsmålet. Når han skriver svar på spørsmål, så bruker han lenger tid for at språket skal bli riktig, selv med retteprogram. I tillegg er det selvfølgelig individuelle forskjeller. Noen barn er veldig konsentrerte, effektive og tar ting lett. Andre trenger mer tid, er mer ukonsentrerte, mindre effektive og bruker generelt mer tid. Poden havner nok i sistnevnte kategori. Han går i en klasse som ikke skårer veldig høyt på tester og nasjonale prøver, de ligger nok midt på treet. Personlig tror jeg skolen hadde hatt godt av en gjennomgang på lekser; hva slags lekser som gir, hvorfor de gir lekser, hva som er læringsfremmende etc. Vi har forsøkt å ta diskusjonen i FAU, men kom ingen vei desverre Anonymous poster hash: befc4...fa2 Vel, sønnen min har dysleksi og går nå i 8.klasse! Han har tilrettelagt ukeplan, og han henger ikke etter av den grunn! Tvert imot.. Han har også en spes.ped. time pr uke. I tillegg til lydbøker, laptop og textpilot. Dysleksi vet jeg en god del om.... Anonymous poster hash: 700e4...8a2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #22 Skrevet 9. september 2015 Min har ukelekser. Men det er lekser i fagene samfunnsfag, naturfag og RLE; hvor de skal lese x antall sider og svare på ca 10 spørsmål til tekstene (i hvert fag), engelsk; lese to tekster + 2-4 sider i workbook + gloser, matte; 20 mattestykker denne uken, hvorav halvparten av oppgavene hadde typiske a,b,c,d og andre halvparten var tekststykker, norsk; skrive en kort stil (ca en 2 A4 sider) + 8 sider lesing med oppgaver til Jeg synes dette er mye. Poden har dysleksi, så han bruker litt lenger tid enn normalt. Han sitter iallefall 2 timer med lekser hver dag + at vi bruker endel tid sammen med han på å gå igjennom leksene i etterkant.Anonymous poster hash: befc4...fa2 Det er likevell ikke noen automatikk i at man får ekstra tilrettelegging og hjelp på grunn av en dysleksidiagnose. Skolen skal tilrettelegge slik at eleven får best mulig utbytte, uansett diagnose eller ikke diagnose. Har han dysleksi skal han ha spesialtilpasset ukeplan og ekstra hjelp på skolen!Anonymous poster hash: 700e4...8a2 Dysleksi utløser ingen ekstra ressurser i skolen, kun tilrettelegging. Det innebærer f.eks at han har lydbøker i lesefagene og bruker PC. Vi kan selvfølgelig kreve at han får mindre oppgaver. Det vil innebære at han blir hengende etter faglig sett. Hvis vi ønsker at han skal ligge på samme nivå som resten av klassen, så må han følgenprogresjon i pensum. Han bruker lenger tid fordi det tar lenger tid å lese (selv om han har lydbøker så må bøkene fram for å finne svar på spørsmål etc). Han bruker lenger tid på å lese matteoppgavene og forstå selve spørsmålet. Når han skriver svar på spørsmål, så bruker han lenger tid for at språket skal bli riktig, selv med retteprogram. I tillegg er det selvfølgelig individuelle forskjeller. Noen barn er veldig konsentrerte, effektive og tar ting lett. Andre trenger mer tid, er mer ukonsentrerte, mindre effektive og bruker generelt mer tid. Poden havner nok i sistnevnte kategori. Han går i en klasse som ikke skårer veldig høyt på tester og nasjonale prøver, de ligger nok midt på treet. Personlig tror jeg skolen hadde hatt godt av en gjennomgang på lekser; hva slags lekser som gir, hvorfor de gir lekser, hva som er læringsfremmende etc. Vi har forsøkt å ta diskusjonen i FAU, men kom ingen vei desverre Anonymous poster hash: befc4...fa2 Vel, sønnen min har dysleksi og går nå i 8.klasse! Han har tilrettelagt ukeplan, og han henger ikke etter av den grunn! Tvert imot.. Han har også en spes.ped. time pr uke. I tillegg til lydbøker, laptop og textpilot. Dysleksi vet jeg en god del om....Anonymous poster hash: 700e4...8a2 Anonymous poster hash: 75e89...169
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå