Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Vi har overskudd og kapasitet. Yngste er nå snart 8 år, eldste blir 12. Dere som er eller har vært fosterhjem, hva kan man forvente ? Får man velge alder på barna (ca?) Jeg har f eks aldri vært tenåringsmor, og føler meg ikke kompetent til å ivareta en tenåring med bagasje i tillegg. Er det veldig ustabilt, med mye bytting eller er det mest vanlig at man får en stabil situasjon og får lære barnet å kjenne ordentlig over tid ? Noen tanker ? Anonymous poster hash: d626c...ef7
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Hei. Vi er fosterhjem:) Så flott dere vurderer det, der er et enormt behov. Du velger selv aldersgruppe etter hva som passer best inn med din familie. Pride lederene hjelper dere å sortere tanker rundt hva som passer best. Men her anbefalte de at barnet var yngre enn våre, minst to år. Du kan også hva slags problemstillinger dere tror dere kan håndtere, og om dere kan ta i mot barn av utenlandsk opprinnelse. Dere får god veiledning i hva som passer med familiens situasjon. Dere må også ta stilling til om dere er åpne for adopsjon. Noen saker er jo veldig avklart, og barnet skal med all sannsynlighet ikke flytte hjem igjen, andre saker er jo mer usikre. Men jeg har inntrykk av at de fleste som havner i fosterhjem under såkalt oppvekstplassering skal bli der til de blir voksne. Så finnes det såklart midlertidige plasseringer, der man vet barna mest sannsynlig skal hjem igjen. Vi satt kun aldersgruppe i samråd med veilederne og vi ønsker ikke barn med store fysiske handikap eller psykisk utviklingshemning da vi er en veldig aktiv familie som fremdeles har ganske små barn så det ville gått for mye ut over egne barn. Ellers ønsket vi en oppvekstplassering. Vi har fått et fantastisk barn som skal vokse opp hos oss, h*n er en berikelse for hele familien og jeg ville aldri vært h*n foruten. Vi får god veiledning og har et godt samarbeid med BV. Jeg anbefaler dere å kontakte Bufetat i deres region og melde dere på et informasjonsmøte, eller Pridekurs. Selv om man går på kurs så må man ikke bli fosterforeldre. Ombestemmer dere dere så er det helt ok. For oss hadde det motsatt effekt, vi ble enda mer sikre på at det var dette vi ville:) Anonymous poster hash: 90987...9b3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 Så flott at dere ønsker å bli fosterhjem! Dere kan gi ønske om dere vil ha korttidsplassering eller plassering som er tenkt å vare hele oppveksten. (Selvom man ikke har noen garantier for fremtiden. ) Dere får være med å bestemme ca. alder på barnet. Vi ønsket et barn mellom 0-3, og fikk et barn som kun var noen mnd. gammelt. Barnet har vært hos oss noen år nå. Vi har et godt samarbeid både med Barneverntjenesten, tilsynsfører og biologiske foreldre. Barnet har få, men regelmessige samvær hvor jeg er tilstede. Mange anbefaler å få fosterbarn gjennom en privat fosterhjemsformidling, men personlig har ting fungert bra for oss gjennom kommunen. Ofte vil Barneverntjenesten at en av fosterforeldrene er hjemme fullt eller delvis det første året. Barneverntjenesten dekker da opp lønnen man ville fått om man var i arbeid. (Med mindre man har veldig høy lønn, da dekker de ikke hele.) Anonymous poster hash: 3405a...455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå