Gå til innhold

Gallesteinsanfall og nyfødt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på bare 3 uker, siste mnd av svangerskapet hadde jeg 3 gallesteinsanfall i tillegg til at jeg har hatt 2 anfall siste uken - det ene varte i 2 døgn. Jeg klarer jo ikke ta meg av babyen, pluss et barn til. Er henvist til kirurgisk vurdering, men det er lang ventetid.

 

Noen andre som har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere når dere fikk anfall og var alene? Er livredd for å stå uten hjelp når anfallene inntreffer. Klarer knapt å ta vare på meg selv.



Anonymous poster hash: 14bb4...d2e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, er det ingen du kan ringe til når du får anfall, som kan komme og hjelpe deg? Jeg hadde gallestein før jeg fikk barn, synes det var skummelt nok å være alene med ansvaret for meg selv...



Anonymous poster hash: bd406...da7
Skrevet

 

Oi, er det ingen du kan ringe til når du får anfall, som kan komme og hjelpe deg? Jeg hadde gallestein før jeg fikk barn, synes det var skummelt nok å være alene med ansvaret for meg selv...

 

Anonymous poster hash: bd406...da7

 

Mannen jobber langt unna hjemmet og kan ikke bestandig komme fra på kort varsel. Har alltids slekt ol., men de er jo på arbeid om dagen som folk flest. Har en gård som nærmeste nabo, der er det stort sett noen hjemme. Har derfor de i tankene om krisen skulle være ute. Men må innrømme at dette legger en stor demper på barseltida - er konstant redd for å bli dårlig.

Håper bare jeg får komme rask til operasjon - hvis de i det hele tatt lar meg operere. Frykter de vil si at vi "ser det an."

 

Anonymous poster hash: 14bb4...d2e

Skrevet

 

 

Oi, er det ingen du kan ringe til når du får anfall, som kan komme og hjelpe deg? Jeg hadde gallestein før jeg fikk barn, synes det var skummelt nok å være alene med ansvaret for meg selv...

 

Anonymous poster hash: bd406...da7

 

Mannen jobber langt unna hjemmet og kan ikke bestandig komme fra på kort varsel. Har alltids slekt ol., men de er jo på arbeid om dagen som folk flest. Har en gård som nærmeste nabo, der er det stort sett noen hjemme. Har derfor de i tankene om krisen skulle være ute. Men må innrømme at dette legger en stor demper på barseltida - er konstant redd for å bli dårlig.

Håper bare jeg får komme rask til operasjon - hvis de i det hele tatt lar meg operere. Frykter de vil si at vi "ser det an."

 

Anonymous poster hash: 14bb4...d2e

 

 

Det kan jeg aldri tenke meg med så mange anfall på så kort tid. Jeg hadde to anfall på et halvt år før jeg ble operert.

 

Anonymous poster hash: bd406...da7

Skrevet

Jeg kan ingenting om gallestein, men hvis det ikke er trygt for deg å være alene med baby bør du sykemeldes. Da vil far overta permisjon mens du er sykemeldt.

 

Snakk med fastlegen om dette

Skrevet

Føler med deg! Hadde det selv en gang i svangerskapet og når baby var bare to uker. Så mange anfall som du har hatt regner jeg med at du får opersjon. Jeg fikk.

To råd: sørg for å ringe legevakt slik at du får anfallene journalført. Samt at du utstyrer deg med Voltaren stikkpiller. Det hjelper (litt),

 

Anonymous poster hash: adb79...c56

Skrevet

 

 

 

Oi, er det ingen du kan ringe til når du får anfall, som kan komme og hjelpe deg? Jeg hadde gallestein før jeg fikk barn, synes det var skummelt nok å være alene med ansvaret for meg selv...

 

Anonymous poster hash: bd406...da7

 

Mannen jobber langt unna hjemmet og kan ikke bestandig komme fra på kort varsel. Har alltids slekt ol., men de er jo på arbeid om dagen som folk flest. Har en gård som nærmeste nabo, der er det stort sett noen hjemme. Har derfor de i tankene om krisen skulle være ute. Men må innrømme at dette legger en stor demper på barseltida - er konstant redd for å bli dårlig.

Håper bare jeg får komme rask til operasjon - hvis de i det hele tatt lar meg operere. Frykter de vil si at vi "ser det an."

 

Anonymous poster hash: 14bb4...d2e

 

 

Det kan jeg aldri tenke meg med så mange anfall på så kort tid. Jeg hadde to anfall på et halvt år før jeg ble operert.

 

Anonymous poster hash: bd406...da7

 

Å, som jeg håper du har rett!

 

Anonymous poster hash: 14bb4...d2e

Skrevet

Hvor lang ventetid er det? Og hvor i landet er du? Har hørt at det er ca 6 mnd i osloomegn

 

Anonymous poster hash: 23cec...904

Skrevet

Det er helt grusomt

Men du er ikke gravid mer,du kan ivertfal ta sterke smertestillende

 

Jeg klarte ikke noe som helst da jeg hadde anfall

Måtte ha hjelp til alt

 

Gooo bedring

Som regel blir du bedre etter du har født

Et svangerskap forverrer

 

Anonymous poster hash: 1bdea...e23

Skrevet

Jeg reiste på legevakta. Ble lagt inn på akuttmottaket. Operert 2 dager senere.

Skrevet

Det er helt grusomt

Men du er ikke gravid mer,du kan ivertfal ta sterke smertestillende

 

Jeg klarte ikke noe som helst da jeg hadde anfall

Måtte ha hjelp til alt

 

Gooo bedring

Som regel blir du bedre etter du har født

Et svangerskap forverrer

 

Anonymous poster hash: 1bdea...e23

Anfallene kommer hyppigere og sterkere nå etter fødsel :(

 

Håper det blir lenge til neste gang.

 

Anonymous poster hash: 14bb4...d2e

Skrevet

 

 

Det er helt grusomt

Men du er ikke gravid mer,du kan ivertfal ta sterke smertestillende

 

Jeg klarte ikke noe som helst da jeg hadde anfall

Måtte ha hjelp til alt

 

Gooo bedring

Som regel blir du bedre etter du har født

Et svangerskap forverrer

 

Anonymous poster hash: 1bdea...e23

Anfallene kommer hyppigere og sterkere nå etter fødsel :(

 

Håper det blir lenge til neste gang.

 

Anonymous poster hash: 14bb4...d2e

Huff så fælt

Ring legevakten. Gooo bedring 😚

 

Anonymous poster hash: 1bdea...e23

Skrevet

Voltaren fungerte godt på mine anfall, to av gangene havnet jeg på henholdsvis legevakt og sykehus og begge gangene fikk jeg sprøyte med voltaren, hadde også ketorax hvis ikke voltaren tok det. Jeg er nå operert, men sliter fremdeles en del med etterkomplikasjoner siden jeg fikk galleblæreinfeksjon før jeg ble operert.

 

Anonymous poster hash: c2545...d26

Skrevet

Ring sykehuset, eventuelt fastlegen din, og få sendt en ny henvisning hvor det står hvor plaget du er. Eventuelt kan du benytte deg av fritt sykehusvalg, 

http://www.frittsykehusvalg.no/start/

 

 



Anonymous poster hash: 4d5ff...34f
Skrevet

Hvis du har anfall ofte kan det være at du blir prioritert. Også det at du er hjemme med en nyfødt kan gjøre at du blir prioritert høyere. Jeg opererte selv galleblæren i år og da jeg var til legen som henviste meg til operasjon sa han at jeg måtte ta kontakt hvis anfallene ble hyppigere og eller værre. Ved hyppige anfall øker risikoen for betennelse som kan føre til at den sprekker. Hvis den er veldig betent er det ikke sikkert at de kan ta kikhullsoperasjon.

 

Anonymous poster hash: 71f7a...c76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...