Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #1 Skrevet 8. september 2015 Min jente på 9 år er veldig negativ til all idrett. Hun fordrar ikke gym f.eks., fordi hun misliker alt hun ikke mestrer 100% med en gang. Derfor er hun også litt klønete med ball, løping osv., noe som gjør det hele til en ond sirkel. Uansett hvilken idrett jeg foreslår, får jeg et rungende NEI til svar. Før dere roper "men hvorfor må hun drive med idrett, alle trenger ikke det", så er svaret: fordi alle jentene i klassen driver med et eller annet på fritiden, og jeg er redd hun går glipp av noe. Har inntrykk av at jentene i klassen er mer sosiale med hverandre, mens min går mye hjemme fordi de andre er på diverse aktiviteter. I tillegg har jeg selv gode minner fra barneidrett, og synes personlig at det kan bidra til at ungdommer holder seg på rett spor såfremt de fortsetter med idrett etter hvert som de blir eldre. Hun står på venteliste på flere musikk- og kulturrelaterte aktiviteter, men det har hun gjort i flere år uten at det skjer noe (ja, tross mas). Er det noen som har vært i lignende situasjon, eller som har ideer til hva jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: dad0c...bf1
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #2 Skrevet 8. september 2015 Speider'n? Anonymous poster hash: 1185e...33b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #3 Skrevet 8. september 2015 Jeg har sagt til mine barn at de må drive med noe, begge to. Eldste er helt gjennomsnitlig, men vil gjerne gjøre mye. Jeg har sagt max to aktiviteter. Minste er veldig fysisk flink. Har overtalt ham til håndball, og selv om han kanksje er best på laget må jeg presse ham litt for å gå. Men til ditt barn - jenta mi rir. Det teller som idrett for meg, men har i tillegg gleden med å være sammen med dyr. Kanskje det er noe for datteren din, hvis hun er dyrekjær? Anonymous poster hash: 358b9...e61
piranha Skrevet 8. september 2015 #4 Skrevet 8. september 2015 Er det en type idrett hun liker eller viser interesse for? I så tilfelle går det jo an å øve litt på privaten frem til hun føler hun mestrer det godt nok til å delta sammen med de andre. Speider, svømming, kampsport er jo aktiviteter som ikke er lagidrett, kanskje det kan være mer aktuelt?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #5 Skrevet 8. september 2015 Jeg også var sånn, til jeg begynte med boksing. Elsket det og mestret det fra første stund. Kanskje det kunne vært noe? Anonymous poster hash: 2415e...1cd
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #6 Skrevet 8. september 2015 Så lurt å se bort fra lagidrett i første omgang. Det var et godt poeng! Speideren har vi dessverre ikke her, og ridning har hun faktisk prøvd noen år. Endte opp med å bli kjempelei, og rir bare en sjelden gang nå. Har spurt henne om Taek-Won-Do (eller hva det nå heter, hehe), men det var også helt uaktuelt. Kanskje løsningen er at hun MÅ, og at jeg gir henne et utvalg å velge mellom som hun må prøve en viss tid før det er lov til å evt. gi opp? HI Anonymous poster hash: dad0c...bf1
Optatium Skrevet 8. september 2015 #7 Skrevet 8. september 2015 Hvis du velger korps får hun noe sosialt og musikalsk på en gang☺️ Fantastisk aktivitet med godt samhold og mye fellesskap, uten så mye vokseninnsats som på feks fotball og håndball☺️
MammantilNurket Skrevet 8. september 2015 #8 Skrevet 8. september 2015 (endret) Hvorfor MÅ hun drive med idrett, da? Jeg skjønner godt at hun ikke vil: svette idrettshaller, stygge drakter, skrubbsår på knærne, løpe rundt på en gjørmete fotballbane i all slags vær?? Gi ungdommen kunst og poesi før idretten tar dem. Hva med klassisk, moderne eller jazzballett? Hun er fysisk aktiv, blir supersterk, får bedre fleksibilitet og kroppsbeherskelse enn en idrettsutøver noen gang kan drømme om, får uttrykke seg kunstnerisk, nyte det å stå på scenen, lærer å stole på seg selv OG samhandle med andre. I tillegg kommer tuetue og tåspissko 💕 Ekstra bonus for dere er at dere slipper dugnader og annet grums som idrettslag fører med seg ☺️ Endret 8. september 2015 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #9 Skrevet 8. september 2015 Hvis du velger korps får hun noe sosialt og musikalsk på en gang☺️ Fantastisk aktivitet med godt samhold og mye fellesskap, uten så mye vokseninnsats som på feks fotball og håndball☺️ Hæh? Her er det motsatt. Korpset krever dugnad flere ganger i semesteret, i tillegg til en HEL helg fra begge foreldre to ganger i året. Men på fotballen holder det å kjøre til kamp i ny og ne, og en sjelden gang bake en kake. Anonymous poster hash: 4b4e1...591
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #10 Skrevet 8. september 2015 Men hva slags type er hun ellers, da? Er hun veldig sosial eller liker hun seg godt alene? Hvis hun ikke selv er opptatt av å gå glipp av noe, hvorfor skal du være det? Anonymous poster hash: 3246a...b5d
Honningmelon Skrevet 8. september 2015 #11 Skrevet 8. september 2015 Min jente på 9 år er heller ikke noe glad i håndball, fotball og den type idrett. Men, hun går på ridning og elsker det. Og det er masse trening i å ri. Hun er svett etter en time. I tillegg liker hun å svømme. Noe for jenta di?
Optatium Skrevet 8. september 2015 #12 Skrevet 8. september 2015 Hvis du velger korps får hun noe sosialt og musikalsk på en gang☺️ Fantastisk aktivitet med godt samhold og mye fellesskap, uten så mye vokseninnsats som på feks fotball og håndball☺️Hæh? Her er det motsatt. Korpset krever dugnad flere ganger i semesteret, i tillegg til en HEL helg fra begge foreldre to ganger i året. Men på fotballen holder det å kjøre til kamp i ny og ne, og en sjelden gang bake en kake. Anonymous poster hash: 4b4e1...591 Loppemarked og seminar på høsten (må ikke delta hele helgene begge gangene) og seminar, 17.mai og sommertur på våren. I tillegg en kveldskonsert i hvert semester som man må bake til. Syns det er lite i forhold til draktvask, treninger, kjøring, cuper, kamper, kioskvakter, dugnader, og ikke minst det faktum at ungen din får ikke være med om han/hun ikke er god nok. Musikk kan du drive med til du er 100! Har selv spilt i korps med to 90åringer, begge hadde vært med i over 80 år, med unntak av årene under krigen.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #13 Skrevet 8. september 2015 Jeg forstår frustrasjonen, men mitt eneste tips er å si at hun må gjøre NOE minst EN ettermiddag i uka, kan ikke bare gå hjemme, men at hun selv må finne ut av hva hun ønsker å gjøre Dattera mi har prøvd både kick-boxing, dans, håndball etc, men hun er (unnskyld meg) dessverre ei kløne. Hater å løpe, eier verken rytme eller koordinasjon når det gjelder dansing, og kick-boxing ga hun fort opp. Hun begynte å kjøre ATV, men sluttet da hun nådde tenårene. Husker jeg var så fortvila, følte hun liksom MÅTTE være med på NOE som ga litt kondis, men nei.. Hun holdt ikke lenge ut. Men så oppdaget hun kirkekoret! Hun er nå 15 år og aktiv i ikke mindre enn 5 kor. Hun leder et minikor samt småbarnskor, synger i to ungdomskor og er hovedsolist i voksenkoret.. Så, hun har virkelig funnet sin greie Hun trener på tredemølle i kjelleren så hun får kondisen derfra istedenfor Anonymous poster hash: 64b4c...0e2
hysterika Skrevet 8. september 2015 #14 Skrevet 8. september 2015 Hvis du velger korps får hun noe sosialt og musikalsk på en gang☺️ Fantastisk aktivitet med godt samhold og mye fellesskap, uten så mye vokseninnsats som på feks fotball og håndball☺️ Hæh? Her er det motsatt. Korpset krever dugnad flere ganger i semesteret, i tillegg til en HEL helg fra begge foreldre to ganger i året. Men på fotballen holder det å kjøre til kamp i ny og ne, og en sjelden gang bake en kake. Anonymous poster hash: 4b4e1...591 He, he, og den fotballen har ikke trenere og foreldrekontaker og oppmenn og hjelpetrenere? Hvem tror du egentlig holder det hele i gang? Det er ikke deg i hvert fall!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #15 Skrevet 8. september 2015 Hva med å spille sjakk? Malekurs? Anonymous poster hash: 0844b...3b7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #16 Skrevet 8. september 2015 Hva med å spille sjakk? Malekurs? Anonymous poster hash: 0844b...3b7 Støtter denne, sjakk er utrolig gøy og gir noe av den samme mestringsfølelsen som ved andre idretter. Liker hun å konkurrere? Flere steder i landet nå, særlig i Oslo, som nå har veldig bra miljø for jentesjakk. Anonymous poster hash: 79776...abe
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #17 Skrevet 8. september 2015 Jeg var som henne da jeg var ung. Min store interesse da var faktisk strikking og lesing Når det er sagt så var jeg og er fortsatt sosial person som lett blir kjent med nye folk. Anonymous poster hash: 68dd4...85c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #18 Skrevet 8. september 2015 Noe det samme "problemet" med min gutt. Han er nerdetypen som helst bare vil ha skjermtid. Klossete og dårlig på det meste fysisk. Prøvde nettopp karate, selv det funker ikke. Så nå kjøper vi heller klippekort i bassenget og så MÅ han gå tur med meg av og til ;-) Her må man gå i fjerde klasse for å på musikkskolen. Så det prøver vi neste år. Anonymous poster hash: ffa9b...3ce
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #19 Skrevet 8. september 2015 Taekwondo er fantastisk! Søk opp Bergen taekwondo på Facebook og les et innlegg som en mamma har skrevet! Innlegget sier mye om hvor bra denne sporten er. Den bygger på mestring! Man har ikke nærkontakt med andre (før man kan velge det når man blir eldre) og får ikke vondt! Det er lov å prøve noen ganger før man bestemmer seg. Dessuten er det aldri feil at særlig jenter lærer seg selvforsvar! Anonymous poster hash: b2d03...ddd
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #20 Skrevet 8. september 2015 Hvorfor MÅ hun drive med idrett, da? Jeg skjønner godt at hun ikke vil: svette idrettshaller, stygge drakter, skrubbsår på knærne, løpe rundt på en gjørmete fotballbane i all slags vær?? Gi ungdommen kunst og poesi før idretten tar dem. Hva med klassisk, moderne eller jazzballett? Hun er fysisk aktiv, blir supersterk, får bedre fleksibilitet og kroppsbeherskelse enn en idrettsutøver noen gang kan drømme om, får uttrykke seg kunstnerisk, nyte det å stå på scenen, lærer å stole på seg selv OG samhandle med andre. I tillegg kommer tuetue og tåspissko 💕 Ekstra bonus for dere er at dere slipper dugnader og annet grums som idrettslag fører med seg ☺️ Dans er ikke idrett, liksom? 😂 Anonymous poster hash: 690d4...b85
MammantilNurket Skrevet 9. september 2015 #21 Skrevet 9. september 2015 Hvorfor MÅ hun drive med idrett, da? Jeg skjønner godt at hun ikke vil: svette idrettshaller, stygge drakter, skrubbsår på knærne, løpe rundt på en gjørmete fotballbane i all slags vær?? Gi ungdommen kunst og poesi før idretten tar dem. Hva med klassisk, moderne eller jazzballett? Hun er fysisk aktiv, blir supersterk, får bedre fleksibilitet og kroppsbeherskelse enn en idrettsutøver noen gang kan drømme om, får uttrykke seg kunstnerisk, nyte det å stå på scenen, lærer å stole på seg selv OG samhandle med andre. I tillegg kommer tuetue og tåspissko 💕 Ekstra bonus for dere er at dere slipper dugnader og annet grums som idrettslag fører med seg ☺️ Dans er ikke idrett, liksom? 😂 Anonymous poster hash: 690d4...b85 De ulike disiplinene innenfor ballett er _kunst_.Danseformer som f.eks. freestyle og ballroom er idrett.
Ziva Skrevet 9. september 2015 #22 Skrevet 9. september 2015 Orientering. Svømming. Langrenn. Skiskyting. Isdans/kunstløp. Sjakk. Pianotimer privat.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #23 Skrevet 9. september 2015 Friidrett Anonymous poster hash: 3261d...ce3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #24 Skrevet 9. september 2015 Men er problemet her at hun ikke vil ting hun ikke mestrer med en gang? Da kan hun jo ikke gå på noe. Selv om du likte idrett kan det gå motsatt vei for henne om du påtvinger henne det. Hva liker hun selv? Hva vil hun selv? Bare være hjemme? Anonymous poster hash: 37e49...8a9
BøllefrøOgBolla Skrevet 9. september 2015 #25 Skrevet 9. september 2015 Korps, kor, kampsport, padling, ski, alpint, svømming, dans, ett eller annet instrument eller musikkskole, teater/drama?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå