Gå til innhold

Halal godteri


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tenk at nordmenn nå må se etter godteri som tilfredsstiller gammel overtro. Vi tar lange skritt tilbake...

 

Anonymous poster hash: e1343...e8f

Jeg sørger også for at mine gjester som er vegetarianere får alternativ mat som de kan spise. For meg er det en del av å la gjestene føle seg velkommen. Ja, jeg syns det er rart at godteriet må være halal akkurat som jeg syns det er rart at noen velger å være vegetarianer, men jeg har ikke lyst til at min datters nye klassevenner skal måtte la være å spise godteri de har lyst på eller snike seg til å spise selv om det ikke er lov, i en BURSDAG som skal være gøy for ungene. Det koster meg lite å forsøke å få til dette, som det hadde kostet meg lite dersom en forelder hadde informert meg om at datteren hadde glutenallergi. Jeg skjønner godt at ikke alle gidder dette, men det har jeg lyst til. Det er mer styr for meg å tenke på de foreldrene som kommer til å se at vinduene trengte å vaskes for et halvår siden..

 

 

 

Anonymous poster hash: 03cf0...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye men som en sa over har dere innvandrer butikker i nærheten finnes det mer dær ☺ men de skal ha på rema, men skjekk innholdsfortegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye men som en sa over har dere innvandrer butikker i nærheten finnes det mer dær ☺ men de skal ha på rema, men skjekk innholdsfortegnelsen.

Fått mange tips her og kom nettopp på det mest innlysende: vi har noen kurdere som driver storkiosk nede i gata.. Selvfølgelig har de der!

 

 

 

Anonymous poster hash: 03cf0...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at nordmenn nå må se etter godteri som tilfredsstiller gammel overtro. Vi tar lange skritt tilbake...

 

Anonymous poster hash: e1343...e8f

Så å respektere andre menneskers religion er overtro? Kan du ikke heller skaffe deg litt kunnskap?

 

Anonymous poster hash: 7ce91...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at nordmenn nå må se etter godteri som tilfredsstiller gammel overtro. Vi tar lange skritt tilbake...

 

Anonymous poster hash: e1343...e8f

Jødiske barn kan ikke heller spise godteri med svin i.

 

Anonymous poster hash: 612c9...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halal godteri, er det mulig?

Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.

spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.

Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?

 

Anonymous poster hash: bb9f7...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmin må du også holde deg unna. Sør på be vegansk godteri, finnes en del smågodt:) men kan hende de ikke spiser siden man bruker samme skje i alle boksene. Så er det godt blandet om man tar ut de røde bitene, men kan jo igjen bli et problem at de røde var sammen med det andre i posen...

 

http://www.veganeren.com/2011/08/den-store-veganske-produktguiden-snop.html?m=1

Er gjerne gelantin i lakrisen

 

 

Anonymous poster hash: d2991...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal godteri, er det mulig?

Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.

spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.

Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?

 

Anonymous poster hash: bb9f7...52c

I vår religion har vi ingen matrestriksjoner. Hadde vi hatt det, så hadde vi fått servert det vi kunne spise.

 

Anonymous poster hash: 7ce91...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal godteri, er det mulig?

Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.

spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.

Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?

 

Anonymous poster hash: bb9f7...52c

Nå er det høvel gjerne ikke noe mat hos mitt barns venner som min ikke kan spise... Men om det hadde vært det hadde de funnet noe annet, for den muslimske familien til vennen til barnet mitt, er de mest inkluderende og varme menneskene jeg vet om, i motsetning til deg.

 

Anonymous poster hash: d2991...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal godteri, er det mulig?

Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.

spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.

Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?

 

Anonymous poster hash: bb9f7...52c

Jeg tror jeg hadde fått vegetarmat ja, hvis jeg hadde sagt ifra på forhånd.

 

 

 

Anonymous poster hash: 03cf0...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Karmin må du også holde deg unna. Sør på be vegansk godteri, finnes en del smågodt:) men kan hende de ikke spiser siden man bruker samme skje i alle boksene. Så er det godt blandet om man tar ut de røde bitene, men kan jo igjen bli et problem at de røde var sammen med det andre i posen... http://www.veganeren.com/2011/08/den-store-veganske-produktguiden-snop.html?m=1

Er gjerne gelantin i lakrisenAnonymous poster hash: d2991...c10

Når den er på lista over vegansk godteri har de sjekket at den ikke inholder det. Jeg elsker lakris og jeg var vegne så jeg vet det finnes masse lakris uten gelatin akkurat som det finnes andre røster en karmin.

La med link så det var enklere å finne uten gelatin og karmin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halal godteri, er det mulig?

Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.

spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.

Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?

 

Anonymous poster hash: bb9f7...52c

Mine barn kan spise alt, det kan ikke muslimer. Det skader ikke å ta litt hensyn til andre mennesker.

 

Anonymous poster hash: 73669...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor kan ikke muslimer spise Karmin? Anonymous poster hash: e28d9...565

Karmin er laget av insekter og det spiser vi ikke:)

Men, altså, det vil kkke jeg heller spise! Samler de innsekter for å bruke i matlaging? På ordentlig?

 

Anonymous poster hash: b9955...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvorfor kan ikke muslimer spise Karmin? Anonymous poster hash: e28d9...565

Karmin er laget av insekter og det spiser vi ikke:)
Men, altså, det vil kkke jeg heller spise! Samler de innsekter for å bruke i matlaging? På ordentlig?

 

Anonymous poster hash: b9955...ede

http://www.tv2.no/a/2620257

 

E-120 er et tilsetningsstoff som også kalles karmin. Stoffet sørger for en frisk rødfarge iblant annet syltetøy. Og opprinnelsen er en liten tass som heter Dactylopius cocchus. Eller lus, om du vil.

 

Lus i maten

Ja visst, det er lus i maten din. Mange av de vanligste matvarene er tilsatt karmin, som blant annet ulike syltetøysorter, is, saft, gelé og kaviarmiks.

 

Rødfargen blir til ved at lusa kokes, tørkes og knuses. Lusa avles fram på store plantasjer under varmere strøk enn vi har her hjemme.

 

Når de er klare for å bli gjort om til karmin, fanger luseoppdretterne inn gravide hunnlus, som er de som inneholder stoffet som etter litt bearbeiding blir til dette røde fargestoffet. Helt siden 1500-tallet har karmin vært brukt iblant annet tekstilindustrien, kosmetikkindustrien og matvare- og drikkeindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Halal godteri, er det mulig?

Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.

spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.

Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?

 

Anonymous poster hash: bb9f7...52c

Mine barn kan spise alt, det kan ikke muslimer. Det skader ikke å ta litt hensyn til andre mennesker.

 

Anonymous poster hash: 73669...e96

 

Nei, men det er bare så synd at det er vi nordmenn som hele tiden må ta hensyn til andre kulturer og aldri omvendt.

 

Anonymous poster hash: 18d23...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Halal godteri, er det mulig?

Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.

spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.

Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?

 

Anonymous poster hash: bb9f7...52c

Mine barn kan spise alt, det kan ikke muslimer. Det skader ikke å ta litt hensyn til andre mennesker.

 

Anonymous poster hash: 73669...e96

Nei, men det er bare så synd at det er vi nordmenn som hele tiden må ta hensyn til andre kulturer og aldri omvendt.

 

Anonymous poster hash: 18d23...af8

De fra andre kulturer er veldig flinke og ta hensyn, min datters beste venn er muslim, spiser ikke svin eller noe som inneholder dette, det finnes mye annet man kan lage, spise og det første mammaen hans faktisk spurte om var om min datter har allergier eller matrestriksjoner! Som normen så er det mulig og tenke på andre kulturer i 2015! Vi klarer og tenke på de som er laktose intolerante og de som ikke kan spise glutenfri, da klarer vi og utelukke svin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en over sa, så lenge den ikke inneholder gelatin!

Finns masse godis du kan få kjöpt! Hilsen muslim

 

Anonymous poster hash: 9ff88...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som nevnte at fox er halal. Det tror jeg ikke, prøvde å by en vegetarianer på en fox og han avslo. Er visst gelatin der. Er helt enig i at det er god folkeskikk å ta hensyn til forskjellige kulturer og religioner når det kommer til mat. Innen rimelighetene grenser da.

Det med karmin var nytt for meg, kom ikke å si at man ikke lærer noe på dib...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Halal godteri, er det mulig?Gi unga det godteriet du får kjøpt på butikken og ferdig med det.spesialbehandlingen fra grenseløse naive nordmenn vil ingen ende ta.Tror du at du får servert din mat hos muslima når ungen din er bedt dit?Anonymous poster hash: bb9f7...52c

Mine barn kan spise alt, det kan ikke muslimer. Det skader ikke å ta litt hensyn til andre mennesker.Anonymous poster hash: 73669...e96

Nei, men det er bare så synd at det er vi nordmenn som hele tiden må ta hensyn til andre kulturer og aldri omvendt. Anonymous poster hash: 18d23...af8

Hvorfor det? Det har vel ikke noe med saken å gjøre hvor folk kommer fra eller hvilken religion de har. Kommer det folk til meg, serverer jeg mat de kan spise. Enten de er veganer, har cøliaki, diabetes, er jøder eller muslimer. Er jo bare å ikke putte gelegodteri godteposen, og servere kyllingpølser i barnebursdag. Eller vegetariske pizzasnurrer som vi pleier å ha. Det er ikke mer jobb å ta hensyn enn å ikke gjøre det.

 

Anonymous poster hash: 73669...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...