Gå til innhold

Har barna mine dårlig språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tvillinger på litt over tre år. De har lange setninger på opptil 11-12 ord, men har noe feil med uttalen. De kan ikke si V og F. Fart blir til sart. Gave blir til gage. Venn og vann blir til jenn og jann. I tillegg sier de ikke jeg, men meg. Eks: Kan meg få jann? Noen ganger blir det riktig: Eks: Jeg blir lei meg.

Må man gjøre noe med dette, eller ordner det seg?

Anonymous poster hash: 0ae68...a09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det høres normalt ut. Min treåring sier ikke k og g.

Anonymous poster hash: 38ac1...eaf

Skrevet

Ordner seg :)

Anonymous poster hash: 8cffe...45d

Skrevet

Mine tvillinger snakket litt dårligere ved den alderen enn de andre i barnehagen. De hadde en del egne ord. De klarte å si mange av ordene riktig men de fortsatte å bruke feil uttale seg i mellom fordi de forsto hverandre.

Rettet seg før de begynte på skolen.

Anonymous poster hash: 150e7...3f7

Skrevet

Siden du allerede er inne på temaet, HI, vil jeg spørre deg om min 2,5 åring. Håper du vil/kan svare. Hun er noe sen, det vet jeg, men hun forkorter mange av ordene. Musikk blir til "sikk", lastebil er bare "asbil", Kaptein Sabeltann er "Kasatan", Tante/onkel, f.eks: Tante Ariel blir "a-eilel", papir er "pir" osv... Er det normalt? Og er det normalt at hun sier navnet sitt i stedet for jeg og meg? Min svigerinne mener hennes to barn aldri har vært inne i fasen "Kari synger", og gikk rett på "Jeg synger". 

Anonymous poster hash: 1a8fc...43e
Skrevet

Siden du allerede er inne på temaet, HI, vil jeg spørre deg om min 2,5 åring. Håper du vil/kan svare. Hun er noe sen, det vet jeg, men hun forkorter mange av ordene. Musikk blir til "sikk", lastebil er bare "asbil", Kaptein Sabeltann er "Kasatan", Tante/onkel, f.eks: Tante Ariel blir "a-eilel", papir er "pir" osv... Er det normalt? Og er det normalt at hun sier navnet sitt i stedet for jeg og meg? Min svigerinne mener hennes to barn aldri har vært inne i fasen "Kari synger", og gikk rett på "Jeg synger".

Det tror jeg er helt normalt. Mine sa også f.eks pir til papir og ett til serviett, men det har rettet seg nå. Dette med å bruke navnet i stedet for jeg, tror jeg har med hvordan foreldre og andre snakker til barnet. Sier du: Kom til mamma, Mamma skal hjelpe deg osv? Hvis de voksne snakker om seg selv i tredje person, gjør også barnet det.

Skrevet

Det tror jeg er helt normalt. Mine sa også f.eks pir til papir og ett til serviett, men det har rettet seg nå. Dette med å bruke navnet i stedet for jeg, tror jeg har med hvordan foreldre og andre snakker til barnet. Sier du: Kom til mamma, Mamma skal hjelpe deg osv? Hvis de voksne snakker om seg selv i tredje person, gjør også barnet det.

Jeg har sluttet med å si "kom til mamma, mamma skal...," for et årstid siden. Pappaen holder fremdeles på da... Men godt å høre at det andre er normalt :) Takk for svar :)

Skrevet

Innenfor normalen :)

Jenta her er 3,5 år, har like lite ord som barn under 2 år, og uttalelse er det så som så med, PPT har kommet inn i bildet nå, etter en del mas fra oss foreldrene.

Anonymous poster hash: cb253...a9a
Skrevet

Jenta mi var akkurat lik for et år siden. Sa mange av de samme ordene som du nevner. Nå er hun 3,5 år og alt det der er borte. Hun kutter ordene en del når hun lærer nye ord, men det skal bare noen få repetisjoner til før hun har fullversjonen inne.

Hun har vært litt treg med språket. Ikke bekymringsverdig, men senere enn mange andre på hennes alder. Nå ser det ut til å ha jevnet seg bra ut :)

Anonymous poster hash: 2fd4e...d4e

Skrevet

Jenta mi var akkurat lik for et år siden. Sa mange av de samme ordene som du nevner. Nå er hun 3,5 år og alt det der er borte. Hun kutter ordene en del når hun lærer nye ord, men det skal bare noen få repetisjoner til før hun har fullversjonen inne.

Hun har vært litt treg med språket. Ikke bekymringsverdig, men senere enn mange andre på hennes alder. Nå ser det ut til å ha jevnet seg bra ut :)

Anonymous poster hash: 2fd4e...d4e

Godt å høre. Vet at hun er noe sen, så håper det jevner seg ut for hennes del også snart :) Hun prøver veldig hardt å gjøre seg forstått, og hun har godt ordforråd, men uttalen er så som så, særlig med disse forkortelsene, hehe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...