Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #1 Skrevet 8. september 2015 Ikke helt etter planen å bli gravid nå men sånn ble det:) Men problemet mitt er at jeg driver et nyoppstartet ENK som enda går I minus. Dvs ingen foreldrepenger på meg!? Noen som vet noe om dette? Har diverse forsikringer men dem går jo på sykdom. Anonymous poster hash: 1ea62...ec2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #2 Skrevet 8. september 2015 Da ville jeg begynt og ta ut lønn! Anonymous poster hash: 8c0ca...313
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #3 Skrevet 8. september 2015 Joda, men kan ikke lønne meg selv når ENK går I underskudd. Må i såfall Gjøre om til AS da. Anonymous poster hash: 1ea62...ec2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #4 Skrevet 8. september 2015 Hva gjorde du i fjor? Hadde du lønn da? Hvis ikke så får du ikke penger. Anonymous poster hash: 76eba...1fe
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #5 Skrevet 8. september 2015 Det er dessverre ulempen ved å drive som et enkeltmannsforetak (forøvrig burde ingen gjøre det nå som ek kravet er så lite for et as også), og du måtte ha skaffet deg forsikring som også dekker foreldrepermisjon. Når det er sagt (hvis jeg forsto deg korrekt) så tar du ikke ut lønn, og da blir det ikke så store forandringer økonomisk sett hvis du ikke får foreldrepenger. Et større problem er vel å opprettholde firmaet hvis du blir borte i permisjon nesten ett år. Hva med å kun ta ut 6 uker og la mannen ta resten av permisjonen? Anonymous poster hash: af99f...fd6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #6 Skrevet 8. september 2015 Jeg tar ikke ut lønn nei, det er ingenting å ta av nå. Men det vil fort forandre seg da invisteringene snart er gjort, men tror ikke jeg rekker det I tide. Vi driver sammen men det er jeg som har ENK registrert på meg. Mannen kan delvis drive det alene men det vil ikke lønne seg for oss at han har permisjon fra sin andre jobb. Alternativet er kanskje og starte AS og lønne meg selv frem til permisjon.. Hadde ikke mye inntekt I fjor heller. Anonymous poster hash: 1ea62...ec2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #7 Skrevet 8. september 2015 Jeg tar ikke ut lønn nei, det er ingenting å ta av nå. Men det vil fort forandre seg da invisteringene snart er gjort, men tror ikke jeg rekker det I tide. Vi driver sammen men det er jeg som har ENK registrert på meg. Mannen kan delvis drive det alene men det vil ikke lønne seg for oss at han har permisjon fra sin andre jobb. Alternativet er kanskje og starte AS og lønne meg selv frem til permisjon.. Hadde ikke mye inntekt I fjor heller. Anonymous poster hash: 1ea62...ec2 Jeg ville helt klart omgjort selskapsformen til as slik at dere har like rettigheter som andre ved sykdom mm (det fordrer da at dere tar ut lønn), ek kravet er kun på 30.000 kr. Du skrive at dere gjør en del investeringer nå, og at overskuddet vil komme etter det. Hva med å gjøre det om til et as, ta opp et investeringslån og så la utgiftene fordele seg litt utover? På den måten får dere frigitt kapital til lønn mm. Jeg hadde en liknende situasjon som deg i forhold til at jeg startet mitt daværende selskap som et enk (i sin tid var ek kravet høyere), men etter 10 måneder gjorde jeg det om da det bød på en del problemer i forhold til akkurat disse tingene. Etter at det ble et as så tok jeg også inn investorer, og etter 9 år ble selskapet solgt til et amerikansk selskap med høy fortjeneste. Anonymous poster hash: 585ba...ff6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #8 Skrevet 8. september 2015 Å begynne å ta ut lønn nå vil vel ikke hjelpe Hi her: Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser, beregnes foreldrepengene som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten for de tre siste årene du har fått skatteoppgjør for. Anonymous poster hash: 28e69...884
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #9 Skrevet 8. september 2015 Men hvis jeg tar ut lønn fra AS frem til fødselen, vil jo gjennomsnittet for de 3 siste årene øke? Det finnes kapital I ENK et om vi Gjør om på litt og mannen har mulighet til å komme med noe fra sin jobb, men da må det bli AS ut av det. Tror jeg må ta en tur til regnskapsføreren:) Anonymous poster hash: 1ea62...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå