Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Kronikk nrk.no. Hun kommer med få eksempler fra Norge. Greit nok at det er noen som har spesielle navn på barna, men det er virkelig et mindretall. kommer ikke på et eneste navn i nærmiljøet som ikke er forenelig med et godt liv. Tipper det går fint å hete Oktavian, Cassius, Kassander, Lykke, Mila og andre sjeldne navn i framtida. Kanskje verre å vokse opp nå med navn som Hildur, Kaspara, Gerd, Haldis, Brynjulf, Eilif,Leif? Anonymous poster hash: aa129...1bf
Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Kommer heller ikke på rare navn her, eller spesielle navn i nærområdet som man burde reagere på. Hender jeg ler litt inni meg når jeg møter Stian og Stine, Leah og Thea og andre rare kombinasjoner på søsken, men det er ikke ofte.. Anonymous poster hash: 72c1e...4c4
Gjest Muji81 Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Storm i vannglass den artikkelen. 70% heter uansett Lukas, Emil, ella eller Nora etc.. Jeg har mer tro på at navnet skjemmer ingen. Man blir vant til det meste. En dag blir nok Ronny og Kåre kult igjen
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #4 Skrevet 8. september 2015 Har tenkt og tenkt og finner ikke navn som overhode ikke fungerer... Anonymous poster hash: aa129...1bf
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #5 Skrevet 8. september 2015 Og slik mobber voksne. Rakker ned på navnevalg. Det er mange navn jeg ikke ville vurdert, på lik linje som valg av bil, klær, hva man stemmer etc. Takk Gud for at det er et mangfold her i landet. Anonymous poster hash: d5fec...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #6 Skrevet 8. september 2015 Tror det eneste navnet jeg har reagert på var en jente som het D'esibell. Litt rocka foreldre. Syntes det virka egoistisk. Anonymous poster hash: bae3c...cca
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #7 Skrevet 8. september 2015 Hva barn skal hete har da alltid vært opp til foreldrene. Hva er nytt nå? Anonymous poster hash: 062f3...2b8
Modesty Blaise. Skrevet 8. september 2015 #8 Skrevet 8. september 2015 Kanskje greit å få med kronikken? http://www.nrk.no/ytring/gi-barn-skikkelige-navn-1.12533075 Jeg syns hun har mange gode innspill i kronikken. Jeg syns det er mye vanvittige navn, og at det er mange foreldre som tenker mest på seg selv og ikke barnet. Jeg er vel egentlig enig i sånn ca 100 % av det hun skriver 😊
☆☆☆ Skrevet 8. september 2015 #9 Skrevet 8. september 2015 Ho dokumenterar ingen ting av det ho seier, kor er dei faglege argumenta for at det er ei ulempe å heite Apple? Dettte er rein synsing. Når det er sagt synes eg det samme, mange folk har elendig smak. Sjølvsagt målt opp mot min smak, som er upåklagelig.
Miss Chocolate Skrevet 8. september 2015 #10 Skrevet 8. september 2015 Reagerte veldig på den artikkelen. Er det mulig.. 🙈
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #11 Skrevet 8. september 2015 I klassen til dattera mi har vi to jenter som skiller seg ut. Princesse og Lovely. Har forsåvidt blitt vant til det nå da 😊 Vi har også en Zackias i vår omgangskrets. Det var kjemperart før, men nydelig nå 😊 Anonymous poster hash: d505b...3b2
Giss Skrevet 8. september 2015 #12 Skrevet 8. september 2015 Kanskje greit å få med kronikken? http://www.nrk.no/ytring/gi-barn-skikkelige-navn-1.12533075 Jeg syns hun har mange gode innspill i kronikken. Jeg syns det er mye vanvittige navn, og at det er mange foreldre som tenker mest på seg selv og ikke barnet. Jeg er vel egentlig enig i sånn ca 100 % av det hun skriver Hvilke foreldre tenker ikke på barnet når de velger navn? Har enda aldri truffet en eneste! De som velger mer uvanlige navn gjør det jo fordi de mener at det vil være et godt navn for deres barn å ha. Mest av alt vitner så steile holdninger om manglene evne til å sette seg inn i andre menneskers måte å tenke på og manglende respekt for andre menneskers prioriteringer. Forherligelse av forrige generasjons navnetrender hjelper ingen. Trendene skifter fra generasjon til generasjon. Det var mer fast oppkalling før i tiden - men for de som ønsker å fortsette den tradisjonen er det fullt mulig. Og om man nå leter i de gamle kirkebøker så er det jammen meg ganske mange navn som må ha vært vanskelige å leve med. Skyldfri f eks. Selv om det var strenge navnetradisjoner så var det også ganske mange fantasifulle/hjemmesnekra navn på den tiden. At folk finner opp nye varianter av navn kan jeg ikke få ondt av. Det har mange av våre forfedre også gjort. Intet ondt i det. Å skulle dele folk inn i fornuftige mennesker og egoister ut i fra om de velger å navngi barna sine gammeldagse - men for al del mainstream - norske navn eller om de tar et annet valg blir for tåpelig. Barn i dag vokser opp med et helt annet mangfold av navn enn det som var vanlig for femti år siden og de tar ikke skade av det. Man kan jo håpe det medfører at de ikke blir fullt så fordomsfulle på dette punktet som f eks kronikkforfatteren later til å være. - og ja, jeg har lest teksten.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2015 #13 Skrevet 8. september 2015 Hva barn skal hete har da alltid vært opp til foreldrene. Hva er nytt nå? Anonymous poster hash: 062f3...2b8 På ingen måte. Du skal ikke så veldig langt tilbake i norsk historie før du vil se at det er rimelig faste føringer for hva foreldrene kunne kalle barna sine. Såpass faste at jeg knapt vil kalle det foreldrenes valg. Anonymous poster hash: 2a40a...951
Miss Chocolate Skrevet 8. september 2015 #14 Skrevet 8. september 2015 Hva barn skal hete har da alltid vært opp til foreldrene. Hva er nytt nå? Anonymous poster hash: 062f3...2b8 På ingen måte. Du skal ikke så veldig langt tilbake i norsk historie før du vil se at det er rimelig faste føringer for hva foreldrene kunne kalle barna sine. Såpass faste at jeg knapt vil kalle det foreldrenes valg. Anonymous poster hash: 2a40a...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå