Gå til innhold

Jeg er dritt lei av at alt er rosa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilnærmet alle barnesko "til jenter" jeg ser er rosa. Er så LEI. Så denne gang kjøper jeg guttesko til toåringen ;) mørkeblått går mer til alt enn det fuchsia gjør...

Anonymous poster hash: bcb9f...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops, skulle spørre om flere gjør som meg? Finner nemlig ingen kjønnsnøytrale sko.

Skrevet

Er ikke blått kjønnsnøytralt da?

Mine jenter har hatt rosa, lilla, hvite, brune, sorte og blå sko oppgjennom :)

Anonymous poster hash: ed0ef...527
Skrevet

Det blir bedre når de blir eldre ;) Jenta her er 6 år, og nå finner jeg mye i turkis, hvitt, lyseblått, beige osv også.

Anonymous poster hash: 15324...309
Skrevet

Er ikke blått kjønnsnøytralt da? Mine jenter har hatt rosa, lilla, hvite, brune, sorte og blå sko oppgjennom :)Anonymous poster hash: ed0ef...527

Nei, ikke hvis de er utformet guttere og "tøffe". De er satt slik: "jentesko" og "guttesko".

Jeg vil ha brune, beige, sorte og grå sko. Det går til alt, men er ikke å finne i de butikkene jeg har tilgang på

Skrevet

Er det så nøye hva det passer til da? La ungen få velge farge selv synes jeg. Min jente har aldri likt rosa, finner mange fine alternativer. Men om hun hadde elsket rosa så hadde det vært helt greit å gå i rosa joggesko, spiller da ingen rolle om alt matcher?

Skrevet

Min har hatt lilla, blå, sølv, hvite, blomstrete, prikkete i alle verdens farger, men aldri helt rosa sko. Synes det er mye å velge på til jenter, jeg.

Anonymous poster hash: 87902...a8e

Skrevet

Helt enig hi. Jeg spyr snart av alt rosa, og det verste er at datteren min tror at verden er sånn. Rosa til jenter og blått til gutter. Noe annet får ikke an.

Anonymous poster hash: 7999b...726

Skrevet

Skjønner hva du mener. Gjelder i klesbutikken også.

Før var ihvertfall gutteklærne noenlunde nøytrale, men nå skal de være fulle av drager og monstre. Rosa ekorn med store øyne, eller blå ildsprutende drage, det var blant valga da jeg kjøpte klær med 3åringen nylig. Hun endte opp med dragen. 😊

Men jeg savner nøytrale klær og sko. Sterkt.

Anonymous poster hash: 21915...0c1

Skrevet

Bisgaard har fine jentesko i mange forskjellige farger.

Anonymous poster hash: 84878...293

Skrevet

Jeg er også lei rosa. Men ikke bare til småjenter. Veldig mye av ullundertøy, turklær, sko etc til voksne damer må også ha rosa eller lilla detaljer. Eller ganske enkelt være rosa eller lilla.

Skrevet

Det går over. 9-åringen her har erkært at hun ikke vil ha noe rosa og lilla. Og det er hun som har badet i disse fargene i flere år. Nå er vi over i den turkise fasen.

Anonymous poster hash: 5d6cd...dcf

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor dere bor, eller hvor dere foretrekker å kjøpe klær. Men jeg synes Hennes og Mauritz der jeg bor har blitt knallflink på ta inn forskjellige farger. Rosa skjørt, grønne skjørt, rosa "guttegensere" (altså snitt på plagg) og så videre :-)

Men for tiden lar jeg mine to velge relativt fritt selv. Det er en kamp jeg ikke bryr meg om just nu.... ;-)

Sko er jeg forøvrig enig i.

Og når vi kommer inn på dette med "gutte og jentefarger" på voksenklær....👀 det MÅ alltid vær en eller annen detalj ja..

Anonymous poster hash: 18ab7...bfb

Skrevet

Hvilken skobutikk handler du i.

Her har de blå, rosa, lilla, grå og svarte.

Det er det som er fint med å ha et utvalg, man kan selv velge.

Er så lei av denne liksom kjønnskampen mødre skal ta.

Hva er du redd for? At hvis du kjøper rosa sko skal ungen din ende opp som en husmor fra femtitallet med en drittsekk av en mann?

Her får ungene velge selv. Datteren min velger helst lilla fordi hun elsker den fargen. Sønnen liker blått.

Sånn er det, de har likt det siden de var små og ikke forsto disse såkalte gutte og jentefargene.

Anonymous poster hash: e6a2e...1ec

Skrevet

Kavat har fine brune sko.

Anonymous poster hash: 3538c...84b

Skrevet

Jeg har aldri likt rosa, så her kjøpes ikke noe rosa ting til lille tøtta. Det går mye på brun, grå, lilla og blå.

Anonymous poster hash: c1d89...562

Skrevet

Bisgaard har skjønne sko :) De brune er fine til begge kjønn.

Anonymous poster hash: 8ab4c...f73

Skrevet

Er det så nøye hva det passer til da? La ungen få velge farge selv synes jeg. Min jente har aldri likt rosa, finner mange fine alternativer. Men om hun hadde elsket rosa så hadde det vært helt greit å gå i rosa joggesko, spiller da ingen rolle om alt matcher?

For å være helt ærlig så driter toåringen i farger ;) det er jeg som er lei av at det bare er jentefarger å finne. Men kjøpte "guttesko" :) dama i kassa snalet om "sønnen min", men jeg bryr meg ikke :P

Skrevet

Hvilken skobutikk handler du i.

Her har de blå, rosa, lilla, grå og svarte.

Det er det som er fint med å ha et utvalg, man kan selv velge.

Er så lei av denne liksom kjønnskampen mødre skal ta.

Hva er du redd for? At hvis du kjøper rosa sko skal ungen din ende opp som en husmor fra femtitallet med en drittsekk av en mann?

Her får ungene velge selv. Datteren min velger helst lilla fordi hun elsker den fargen. Sønnen liker blått.

Sånn er det, de har likt det siden de var små og ikke forsto disse såkalte gutte og jentefargene. Anonymous poster hash: e6a2e...1ec

Redd?? Jeg skriver at jeg er lei av rosa. Og rosa passer ikke til noen andre farger enn grå og brun.

Skrevet

hmm her jeg bor har det vært mye grå/sølv fargede sko i butikkene i år, rosa og blå finnes selvsagt men svarte, grønne osv finnes også.

Og det finnes klesbutikker med alle typer klær, alle mulige farger og både med og uten trykk. Hva du finner kommer selvsagt an på hvilke butikker du handler i.Og prisen varierer en del.

Jeg har ei datter som ikke liker rosa og ikke har likt fargen på flere år, hun foretrekker lyseblå, grønn eller svart. Har ikke akkurat hatt problem med å finne klær til henne for det. Og ja det er handlet fra jenteavdelingen stort sett. De nyeste skoene hennes er forresten svart og oransje kjøpt på sportsbutikk.

Minste jenta min elsker rosa og vi har ikke problemer å finne klær til henne heller.

Syntes faktisk man kan finne bra utvalg om man bare gidder å lete litt.

Anonymous poster hash: 517f2...7c6
Skrevet

Ååå, er så LEI av at yttertøy, sekker og sko er enten til GUTT eller JENTE! Hvor er alle røde, grønne, gule tingene hen? Hvor er de brune joggeskoene, ikke blå med hodeskaller på eller lilla med blomster.

Hvor er grønne kjoler, røde sekker med kjønnsnøytrale dyr på eller matbokser uten Frozen/Lynet mcqueen?

Er de glemt igjen på 70/80 tallet?

Anonymous poster hash: cb687...e29

Skrevet

Ååå, er så LEI av at yttertøy, sekker og sko er enten til GUTT eller JENTE! Hvor er alle røde, grønne, gule tingene hen? Hvor er de brune joggeskoene, ikke blå med hodeskaller på eller lilla med blomster.

Hvor er grønne kjoler, røde sekker med kjønnsnøytrale dyr på eller matbokser uten Frozen/Lynet mcqueen?

Takk, akkurat det samme har jeg lurt på.

Er så dritt lei av at det skal være så ekstremt rettet mot kjønn! Har gått så i vranglås på dette selv at datteren vår nå ikke har en eneste rosa ting eller klesplagg.

Skal vurdere å ombestemme meg hvis hun ber om rosa selv, men pokker ikke før! 😆

Skrevet

Nille har/hadde ved skolestart matbokser i en rekke farger uten bilde. Billige var de også.

Bendit fruktbokser/matbokser kommer også i masse farger osv.

Så det er fullstendig mulig å finne ting som ikke har bilder på eller ikke er typisk rettet mot jente eller gutt.

Jeg merker meg at mange her inne kommer med kommentarer hvor de er sinte på ting som rettes mot jente/gutt og mener det er umulig å finne noe som ikke er slik.

Om dere hadde åpnet øynene og kikket litt mer rundt ville dere funnet kjønnsnøytrale løsninger.

Og om alle som klager hadde valgt å ikke handle disse varene som de klager over ville det vises i salgstallene og det ville da bli produsert mere slike kjønnsnøytrale ting eller mer ting uten bilde. Da produsentene produsere etter hva som selges.

Det sagt jeg har en jente som har brukt masse med cars, super Mario, angry birds osv opp gjennom åra, Når ho var lita hadde hun masse strømpebukser med traktor og biler på. Hvorfor er det gutt? Har det ikke mer med interesse å gjør. Aldri har noen reagert på at jenta mi gikk stort sett i det som en del betegner som gutteklær. 

Anonymous poster hash: 517f2...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...