Gå til innhold

Hvordan innføre rutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 3 måneder. Hun har så og si null døgnrytme, men har sjeldent lenger våkenperioder på natt lenger (natt= fra legging til 04-07). Sover lite, 8-12 timer per dag (blid og fornøyd unge altså, så sover ikke for lite). Fullammer, samsover, smokk er ingen mulighet. Kveldsstell og pysj kl 19. Opp kl 07 (da våkner toåringen).

Kjenner søvnmangelen begynner å tære skikkelig nå. Hun sover 2-3 timer den første søvnen (legges mellom 18-21), og da har jeg gjerne litt tid for meg selv/husarbeid (jeg burde nok prioritere søvn, men jeg trenger noe egentid for å ikke havne i kjelleren), og etter den søvnen så sover hun maks to timer, men helst er det snakk om 10-60 min, og ligger da gjerne med puppen i munnen hele tiden. Må ligge helt klin inntil hele natten... Så nå har jeg store smerter i rygg etter å ligge stille så lenge og fordi jeg ikke klarer slappe av ved såpass tett samsoving. Hovedgrunnene er nå egentlig at baby blir så utrolig tett i nesa om nettene, og våkner også av den grunn (fra 3 og utover),får ikke tak i puppen og blir veldig urolig. Vil heve sengeenden for å se om det kan hjelpe, men voksensenga kan ikke heves... Og den andre grunnen er at jeg også har en toåring jeg må legge flere ganger i uken fremover, og at jeg ikke har sjansen til å ligge 1-2 timer for å amme babyen i søvn, slik jeg har hatt til nå. Trenger ofte å sove i 18-19 tiden, rundt toåringens leggetid, men om hun da sover for natten eller bare en dupp vet en aldri... Hun trenger total ro rundt seg om hun skal klare å sovne etter kl. 18 (så da legges hun alltid i sengen sammen med meg for å enten sove for natten eller for å ta en dupp). Får hun ikke lagt seg nøyaktig når hun vil... Ja, de fleste har opplevd overtrøtte unger, eller?

Så jeg vil ha barnet over i egen seng. Regner med det blir en skikkelig kamp. Noen som har noen tips? 

Min idè til nå har vært å amme til hun sover/nesten sover, og så legge henne over i egen seng. Hun våkner når hun legges ned, og det er her kampen begynner. Jeg tenker å sitte der sammen med henne, stryke, synge... Men jeg vet ikke om jeg klarer det - hun kommer sikkert til å skrike og skrike, og til slutt skrike seg i søvn... Og det ønsker jeg ikke. Jeg vet bare ikke hvordan vi ellers kan gjøre det. Ønsker IKKE å bysse (har problemer nok med ryggen som det er), og jeg kan heller ikke kjøre vogna over dørstokken i 30 min etter hvert eneste måltid... 

Jeg suger til meg alt av gode råd. Toåringen var så enkel sånn. Hun ble født med døgnrytme (som vi enkelt klarte å snu i løpet av et par måneder, så den ble som det passet oss best). Hun var også sovebaby, så hun sloknet tvert etter hvert måltid uten mas. 

Anonymous poster hash: 57f28...e02
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter.

Skrevet

hadde ikke stresset med dette nå, hadde ikke soverutiner før han var 7mnd her, da kom det av seg selv,hadde det på alt annet da

Skrevet

Følger denne tråden, sliter med akkurat det samme! Min jente på 3 mnd sover lite på dagen og vil samsove hele natten med puppen i munnen! Jeg begynner å bli veldig sliten av dette, og ønsker å innføre mer rutiner som deg. Ønsker at hun skal sovne i egen seng om kvelden og at dette skal skje før 23-00 tiden, slik det er nå.... Jeg sitter og ammer absolutt hele kvelden til hun sovner. Kan da noen ganger sove 3 timer i egen seng før mat igjen, eller hun må sove oppå meg. Får uansett ikke lagt henne i senga igjen etter mating.

Jeg vurderer å legge henne etter mat til fast tid hver kveld på eget rom, men redd for at det blir fryktelig mye gråt, og det tror jeg ikke at jeg takler... Føler hun er for liten til det også, samtidig som vi ikke kan ha det slik det er nå....

Anonymous poster hash: e3fec...c87

Skrevet

Følger denne tråden, sliter med akkurat det samme! Min jente på 3 mnd sover lite på dagen og vil samsove hele natten med puppen i munnen! Jeg begynner å bli veldig sliten av dette, og ønsker å innføre mer rutiner som deg. Ønsker at hun skal sovne i egen seng om kvelden og at dette skal skje før 23-00 tiden, slik det er nå.... Jeg sitter og ammer absolutt hele kvelden til hun sovner. Kan da noen ganger sove 3 timer i egen seng før mat igjen, eller hun må sove oppå meg. Får uansett ikke lagt henne i senga igjen etter mating.

Jeg vurderer å legge henne etter mat til fast tid hver kveld på eget rom, men redd for at det blir fryktelig mye gråt, og det tror jeg ikke at jeg takler... Føler hun er for liten til det også, samtidig som vi ikke kan ha det slik det er nå....

Da er vi i samme sko, høres det ut som. Kan nevne at jeg var med mitt barn til manuellterapeut just, og hun hadde låsning. Foreløpig har det ikke vært noe bedring på søvn, men vi må på flere behandlinger. Har du sjekket ditt barn? Kan være lurt, sånn helt i tilfelle. 

HI

Skrevet

Følger denne tråden, sliter med akkurat det samme! Min jente på 3 mnd sover lite på dagen og vil samsove hele natten med puppen i munnen! Jeg begynner å bli veldig sliten av dette, og ønsker å innføre mer rutiner som deg. Ønsker at hun skal sovne i egen seng om kvelden og at dette skal skje før 23-00 tiden, slik det er nå.... Jeg sitter og ammer absolutt hele kvelden til hun sovner. Kan da noen ganger sove 3 timer i egen seng før mat igjen, eller hun må sove oppå meg. Får uansett ikke lagt henne i senga igjen etter mating.Jeg vurderer å legge henne etter mat til fast tid hver kveld på eget rom, men redd for at det blir fryktelig mye gråt, og det tror jeg ikke at jeg takler... Føler hun er for liten til det også, samtidig som vi ikke kan ha det slik det er nå....Anonymous poster hash: e3fec...c87

Da er vi i samme sko, høres det ut som. Kan nevne at jeg var med mitt barn til manuellterapeut just, og hun hadde låsning. Foreløpig har det ikke vært noe bedring på søvn, men vi må på flere behandlinger. Har du sjekket ditt barn? Kan være lurt, sånn helt i tilfelle. HI Anonymous poster hash: 57f28...e02

Har ikke sjekket henne hos manuell terapeut, men tenker stadig på det! Kunne sikkert vært lurt, sånn i tilfelle ihvertfall.

Men i går var det virkelig revolusjon her, så det viser at det er håp!! I går sov hun kun en halv time på dagen, og klokken 18.30 (!!) sovnet hun ordentlig etter amming OG sov videre i veggen sin frem til kl 01.00!! Var helt fantastisk. Fikk mat og sov videre til kl 06.00, dog oppå meg med puppen i munnen igjen. MEN, jeg tenker at dette kan bety at det er bedring på gang! *krysser fingre intenst *

Skrevet

I VUGGEN sin, skulle det stå... Hehe

Skrevet

Hadde sluttet med å la henne ha puppen i munnen om natten iallfall. Gi mat om hun er sulten, og pakk vekk puppen etterpå. Ikke lett å få de over i egen seng alltid, men hun er så liten at det kommer nok til å snu!

Lykke til!

Anonymous poster hash: 2dcde...0a2
Skrevet

Hvorfor er ikke smokk aktuelt?

Alt for tidlig å stresse med rutiner nå!

Og så vil jeg legge til st det er ikke rart barnet skriker når du river ham ut fra den gode, lune tryggheten hos deg og over i en seng alene!

Anonymous poster hash: 3a56e...936

Skrevet

Jeg har ei på 9 mnd som fortsatt er helt lik. Ofte snur det av seg selv, før 9 mnd 😁 hvis du allerede er så sliten at du ikke klarer mer må du fortsatt bare holde ut. Prøv 9 mnd...

Min nr 1 var også som din nr 1. Og nr 2 stikk motsatt. De er jo like forskjellige som det vi er... Du kan jo sjekke fb-gruppa sove uten gråt. Der får du sikkert noen tips du kan prøve.

Men ikke glem at hun kun er 3 mnd...

Skrevet

Vi har hatt hell med våre tre barn med å innføre "natt" og "dag". Mellom 21 og 07 har barnet fått pupp på mørkt rom, i vår seng, og jeg har gjerne ligget ved siden av til han sovner. Ingen stimulering, men nærhet og kos.

På dagtid har vi hatt på lys, og ikke vært redde for å lage lyd selv om barnet tar en liten dupp, som f eks støvsuge. Stimulert masse med lek og prating. Soving foregår i vogn i gangen eller stua, hvor det er lys og lyd.

Etter ganske kort tid har det blitt mer sammenhengende natt og mer våkentid på dag. Jeg har nattammet lenge, men barna har kun våknet, spist, og sovnet igjen, uten noe styr.

Anonymous poster hash: c6706...202

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...