Gå til innhold

Besteforeldre og barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på rundt 2 år, og spurte besteforeldre om de kunne være barnevakt en helg neste sommer(da er hun jo nesten 3). Spurte i god tid siden vi skal noe viktig denne helgen. Fikk til svar at det desverre ikke lot seg gjøre da det var starten på ferien deres. De har ikke planlagt noe som ikke kan utsettes ett par dager, var bare det at ferien starter da og de vil holde mulighetene åpne. Vi spør ikke ofte om barnevakt(max 1-2 ganger i året, da er det som regel snakk om en dag/natt). Er jeg urimelig når jeg synes dette er litt dårlig gjort?

Anonymous poster hash: 274c0...ef6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har slike besteforeldre vi også, og tenker lite på det. Hadde barnevakt over natta sist for 6 år siden, da var jeg på sykehuset og fødte yngste.

Har bare akseptert at sånn er det

Anonymous poster hash: 4276a...155

Skrevet

Joda, det er litt dårlig gjort.

Men samtidig er det nå en gang sånn at de har lov til å si nei. Dere har valgt å bli foreldre, de har ikke selv valgt å bli besteforeldre. Derfor står de fritt til å si nei. Men når det er nesten 1 år til, har dere vel tid til å finne noen andre? :)

Anonymous poster hash: 397fb...b53

Skrevet

Jada, er helt enig i det du skriver😊 Og jo, vi kan finne noen andre, men siden ingen andre bor i umiddelbar nærhet må vi enten få noen til å fly til oss for å passe, eller fly henne dit, men det går selvsagt!

Er enig i at man ikke skal forvente at besteforeldre stiller opp til enhver tid, men en gang i blant hadde det jo vært greit, samtidig er det jo litt sårt at barnebarnet er så lite viktig at man ikke kan tilbringe en helg i lag en sjelden gang..

Skrevet

Jeg er mor og bonusbestemor så jeg ser det fra begge sider.

For meg er det rart å ikke ville passe barnebarn, da jeg gjerne gjør det. Vet jeg om det i lang tid så legger jeg planer utifra det, værre syns ikke jeg det er. Tiden alene med barnebarnet er gull verdt for meg. Nå er enda barnebarnet lite, så mye alene her har hun ikke vert enda.

Men jeg tror vi er forskjellige og noen er bare helt ferdige med å ha. Små barn i hus tror jeg. Selv er jeg ferdig med å ha små barn i hus som er mine, men ikke små barn i ny genrasjon for de er bare på lån. For meg er det stor forskjell.

Anonymous poster hash: 6106f...e1b

Skrevet

Jo, da hadde jeg blitt veldig fornærmet. Ukjent problemstilling for meg, da besteforeldrene her helst ser at barnebarnet flytter inn.

Anonymous poster hash: 8c5c3...f50

Skrevet

Men samtidig er det nå en gang sånn at de har lov til å si nei. Dere har valgt å bli foreldre, de har ikke selv valgt å bli besteforeldre. Derfor står de fritt til å si nei. Men når det er nesten 1 år til, har dere vel tid til å finne noen andre? :)

Det er nå på en måte en del av det valget man tar når man velger å bli foreldre. Man vet at det er veldig sannsynlig i alle fall.

Anonymous poster hash: 49041...efe

Skrevet

Dere har ett år på å finne en ny. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 15e37...c0f

Skrevet

Dere har ett år på å finne en ny. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 15e37...c0f

Nå et det jo selve prinsippet som er greia her da. Om du leser litt lenger opp så ser du at jeg har skrevet at vi kan selvsagt finne noen andre, men at det er ingen andre som bor i nærheten, så da må noen fly hit..

Skrevet

Skikkelig dårlige besteforeldre tenker jeg i hvert fall!

Ville nok ikke spurt dem om en eneste ting igjen! (Og heller ikke hjulpet dem tilbake....)

Seriøst! Voksne mennesker hjelper jo hverandre!

Anonymous poster hash: 8e871...b16
Skrevet

Det er dårlig gjort. Hadde vært flau var jeg dem! Egobeist :sur:

Skrevet

Jeg syns det var spesielt ja. Jeg blir litt overrasket når jeg leser slikt, for jeg er vant til besteforeldre som stiller opp når de kan. Og ja, besteforeldre er ikke pålagt å hjelpe, men i min verden er det naturlig at de gjør det. 

Skrevet

Det var noe spesielt da! men kan det ligge noe mer bak? Syns de kanskje det er skummelt å ha henne alene, siden de kanskje ikke er vant til det? Jeg hadde spurt rett ut om det var grunnen, og om det hadde hjulpet om de fikk ha henne mer alene på for eksempel dagen\ettermiddag, så etter hvert overnatting.. (Selv om dere kanskje ikke trenger mer barnevakt enn en gang, så er det allikevel fint å være på overnatting hos besteforeldre.. )

Anonymous poster hash: efa37...d2c
Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort og jeg tenker mitt om slike "besteforeldre". Jeg hadde blitt mer såret og lei meg, enn sint. Foreldrene til min samboer er dessverre slik.

Og jo, jeg forventer faktisk at friske besteforeldre stiller opp en gang i blant og at de er interessert og engasjerte i barnebarna sine. Er de ikke det så er de heller ikke besteforeldre.

I vår familie bryr vi oss heldigvis om hverandre. Det innebærer at vi strekker oss langt for å hjelpe hverandre.

Skrevet

Sånne svar er noe av det dummeste jeg leser! Det er ikke bare litt dårlig gjort, det er veldig dårlig gjort. Jada, man har selv valgt å bli foreldre, men når man har valgt å få barn, så bør man ha i bakhodet at man også kan bli besteforeldre en dag, og det forplikter! Jeg forventer at besteforeldrene til mine barn ønsker å tilbringe tid med sine barnebarn. Og hadde de sagt nei til å være barnevakt så lenge i forveien uten at de har planer, hadde jeg blitt utrolig skuffet.

Anonymous poster hash: bce41...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...