mamma'n til 2 :) Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Jeg får bare rett og slett ikke til!!! De fondant/marsipan-formene til helt tynne tynne mønstre,bokstaver,sommerfugler osv... For det første får jeg ikke til å lage det tynt nok,og for det andre får jeg det ikke helt ut av forma... Jeg har prøvd olje,så fondanten ikke sitter fast, det hjelper ikke. Jeg har lagt det kaldt,både i kjøl og frys. Får det likevel ikke helt ut av forma... Ikke får jeg lite nok fondant i forma heller,som jeg må skjære bort,men da ødelegger jeg fasongen... Hvordan gjør dere det?
mamma'n til 2 :) Skrevet 6. september 2015 Forfatter #2 Skrevet 6. september 2015 Denne typen f.eks...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Jeg er ikke veldig erfaren, og har ikke sånne store former som på bildet. Men jeg har mindre, og da bruker jeg plastfolie og fryseboks. Funker, men det er nok de formene jeg bruker minst. Hvilken fondant bruker du? Marsipan er jo umulig å bruke til slike ting, mens mmf er såpass seig at den duger Anonymous poster hash: 886f5...35a
mamma'n til 2 :) Skrevet 6. september 2015 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2015 Sjekka på youtube nå,og det er visst ikke til fondant disse formene... Er noe greier man skal smøre på, som blir nesten gummiaktig. Men det stivner jo ikke da,så jeg forstår ikke åssen folk klarer å få sommerfugler til å stå... Når jeg bruker fondant,bruker jeg den ferdige dom panduro,Jernia og cacas selger. Samme forpakning som marsipan. Visste ikke at det fantes andre? Har ikke laget fondant selv noen gang. Men hvordan gjør du med folie? Jeg har noen håpløse utstikkere som klistrer seg fast i fondanten. Kanskje jeg skal prøve folie...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 vanlige sommerfulger av fondant? Det stivner jo, men du må stivne de med brett. Vet ikke om det var det du mente? Det med gummigreier er jo egentlig ganske logisk når man ser hvor udugelige enkelte former er. Der lærte jeg noe nytt. Burde muligens prøve det snart. Folien legger jeg bare løst på over utkjevlet fondant. Med melis mellom der, men ikke nok til at man ser det på figurene etterpå. Men kjøpefondanten er ikke særlig bra. Den smaker jo herk og er verre å jobbe med enn hjemmelaget. Synes sukkerpasta er noe her å lage, så jeg lager marshmallowfondant. Er veldig lett, om man bare kommer over kneiken fra kliss til "deig". Man smelter bare marshmallowsene med bittelitt vann i mikroen, røren inn litt nøytral olje eller smeltet matfett og pøser på med melis til den blir sammarbeidsvillig. Engangshansker er nok et must Anonymous poster hash: 886f5...35a
mamma'n til 2 :) Skrevet 6. september 2015 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2015 Ok,da skal jeg prøve både hjemmelaget mmf og folie :-) Hvor mye trenger jeg ca tror du,når jeg skal ha til et helt kakelokk? Sommerfuglen... Nei,det finnes sommerfuglformer i samme stil som bildet jeg la ut først. Helt tynne,men luft mellom mønsteret,hvis du skjønner :-P Skal se om jeg finner bilde :-)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #7 Skrevet 6. september 2015 Om du skal ha til ett lokk tar du 100 gram marshmallows, en ss vann og en ss fett/olje. Melis aner jeg ikke, for der må du bare prøve deg frem. Mindre enn en boks Se om du finner bilde. Om andre får det til er det hvert fall mulig, men jeg foretrekker utstikkere Anonymous poster hash: 886f5...35a
mamma'n til 2 :) Skrevet 6. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 6. september 2015 Icing lace, eller sugar lace heter det på engelsk ihvertfall, men det stivner jo ikke,ser det ut som, så da skjønner jeg ikke åssen de får til det med sommerfuglen på dette bilde. Den står jo med vingene og ligger ikke flatt på kaka.
mamma'n til 2 :) Skrevet 6. september 2015 Forfatter #9 Skrevet 6. september 2015 Altså,det stivner i den grad at man får det helt ut av formen, men det er jo helt gummiaktig,så det er ikke stivt nok til å stå... *klø seg i hodet* Takk for oppskrift :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå