Gå til innhold

Hvordan komme i kontakt med psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Om jeg har behov for å komme i kontakt med en psykolog, er det best å ta det gjennom fastlegen, eller privat?

Tenker på om det er lange ventetider osv...

Vil jo helst komme i gang så fort som mulig, da det jeg sliter med kommer til å gå utover min lille familie økonomisk sett. Og vil da prøve å få hjelp så fort som mulig :-)

Håper noen har råd å komme med.

Anonymous poster hash: ef588...c49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det dyreste og enkleste er vel å ta det privat. For i det offentlige får du ikke hjelp så fort om det ikke er akutt. Er det ikke "ille" nok får du ikke hjelp i det hele tatt dessverre.

Hos meg var det ganske akutt, men jeg måtte likevel vente. Lenge siden nå da..

Anonymous poster hash: 7ef69...99d

Skrevet

Det kommer an på. Hvis du har råd er det definitivt raskare å kontakte en privat psykolog, men det koster fort mellom 1000 og 1500 kroner per konsultasjon. 

Dersom du ikke har råd bør du ta kontakt med fastlege og be om henvisning til enten psykolog eller DPS. Det kommer egentlig litt an på hva som er problemet ditt. 

Siden du sier at det du sliter med kan få økonomiske konsekvenser, lurer jeg på om du kan lide av spillavhengighet? I så fall bør du be om en henvisning til en ruspoliklinikk. Du kan også kontakte Blå Kors ang spillavhengighet, de har stor kompetanse på dette og behandlingstilbud på dette flere steder i landet. Blå Kors sitt behandlingstilbud på dette området er underlagt TSB (Tverrfaglig Spesialisert rusBehandling), og man må derfor ha henvisning også dit, men de har kort ventetid. Eller hadde det i alle fall sist gang jeg kunne noe om deres ventetider, som er ca 1,5 år siden. 

Ang ventetider hos psykologer, DPS og andre behandlingstilbud vil jeg anbefale deg å ringe litt rundt til de forskjellige psykologene/behandlingsstedene for å forhøre deg. Når det gjelder DPS er det slik at de er underlagt sykehusene, og man har da rett til å benytte seg av fritt sykehusvalg. Så hvis du finner et sted du kan reise til med kortere ventetid enn der du egentlig sokner til, kan du be om at henvisningen din sendes dit. Husk i så fall å få den merket med at du søker deg dit på grunnlag av fritt sykehusvalg. Hvis ikke vil den automatisk bli sendt til det behandlingsstedet du sokner til. 

Lykke til! 

Anonymous poster hash: 7c766...303
Skrevet

Tusen takk for svar dere :-)

Det er ikke spillavhengighet. Men jeg må bare innse at jeg har angst som jeg ikke lengre kan takke selv.

Skal ut i jobb igjen etter 17 måneder permisjon med minste barnet vårt (har to), men angsten stopper meg totalt, og ingen jobb er ingen pemger i kassa... Hehe.

Har egentlig angst for å gå til paykolog også, så det bare baller på seg. Jeg er jo ikke gæærn, men det stopper meg sosialt og i jobbsammenheng. Og blir ho plutselig redd for at en psykolog kan koble inn barnevernet osv. Selv om mitt problem ikke skaper problemer eller omsorgsevnen min per dags dato, så kan det jo gjøre det i form av at jeg ikke kommer meg i jobb osv.

Skrevet

Det er ikke spillavhengighet. Men jeg må bare innse at jeg har angst som jeg ikke lengre kan takke selv.

Skal ut i jobb igjen etter 17 måneder permisjon med minste barnet vårt (har to), men angsten stopper meg totalt, og ingen jobb er ingen pemger i kassa... Hehe.

Har egentlig angst for å gå til paykolog også, så det bare baller på seg. Jeg er jo ikke gæærn, men det stopper meg sosialt og i jobbsammenheng. Og blir ho plutselig redd for at en psykolog kan koble inn barnevernet osv. Selv om mitt problem ikke skaper problemer eller omsorgsevnen min per dags dato, så kan det jo gjøre det i form av at jeg ikke kommer meg i jobb osv.

Oi, her ble det endels skrivefeil. Skrevet i en fei!

Skrevet

Vel, første steget er jo å innse at man har et problem man trenger hjelp til. Det har jo du, og da har du tatt et STORT skritt. Det er klart det blir tøft å skulle klare å komme seg til psykologen, men dette klarer du! Kanskje det å ringe rundt til psykologene i området du bor ikke er så dumt (om du klarer det), for hvis du får "napp" hos en av dem, og føler du fikk en kontakt med vedkommende per telefon, kan det jo hende det blir lettere. 

Bor du i Oslo, og har råd til privat, så si ifra. Da har jeg en psykolog å anbefale, som jeg selv har hatt stor hjelp av. 

Skrevet

Vel, første steget er jo å innse at man har et problem man trenger hjelp til. Det har jo du, og da har du tatt et STORT skritt. Det er klart det blir tøft å skulle klare å komme seg til psykologen, men dette klarer du! Kanskje det å ringe rundt til psykologene i området du bor ikke er så dumt (om du klarer det), for hvis du får "napp" hos en av dem, og føler du fikk en kontakt med vedkommende per telefon, kan det jo hende det blir lettere.

Bor du i Oslo, og har råd til privat, så si ifra. Da har jeg en psykolog å anbefale, som jeg selv har hatt stor hjelp av.

Ja, jeg må bare hoppe i det!

Takk for det, men jeg bor i Nord-Trøndelag... :-)

Skrevet

Ja, jeg må bare hoppe i det!

Takk for det, men jeg bor i Nord-Trøndelag... :-)

Da har jeg dessverre ingen å anbefale. Men jeg mener ganske sikkert du finner lister over psykologer på psykologforbundet sine hjemmesider bl.a. Og du bør kunne få liste til de med driftsavtale hos fastlegen din.

Skrevet

Fastlegen din skal ha liste over psykologer i ditt område med driftsavtale. Hvis ikke finner du en liste her: http://www.psykol.no/Fag-og-profesjon/For-pasienter-og-paaroerende/Finn-en-psykolog Meddriftsavtale kan du bruke det samme frikortet som ved all annen helsehjelp. Jeg synes du skal gjøre to ting samtidig. Ta kontakt med fastlegen og sørg for å få henvisning, enten til DPS eller til en privatpraktiserende med driftsavtale. Angst er ikke høyt prioritert, så selv om du skulle få et tilbud må du sikkert vente en del uker. I mellomtiden leter du etter en privatpraktiserende uten driftsavtale og prøver å få et tilbud mens du venter på det som er billigere. Det fine med angst er at det er nokså "lett" å behandle hvis du er motivert. Kanskje er du ferdigbehandlet innen du får et annet tilbud, da er det bare å takke nei. Kanskje finner du ut at du har ting du må jobbe med selv om fungeringen din evt er bedret, da starter du opp på DPS eller den private med driftsavtale. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...