Gå til innhold

Råd til hvordan feite opp toåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er småspist og litt tynn. I tillegg til å bruke fløte og slikt i maten, hva kan jeg gjøre? Forslag til noe med masse næring og kalorier?

Anonymous poster hash: 24022...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avocado

Brød med olje i

Kyllingfilet (mye protein)

Anonymous poster hash: 86fc7...d7e

Skrevet

Prøv å unngå for mye mettet fett, sats heller på mye olje og sunnere fett! Avokado er supert, om hun ikke er så fan av det lag smoothie. Prøv å kutt litt ned på fiberinntaket pga metthetsfølelsen det gir.

Kyllingfilet er veldig lite fett i, sats heller på fet fisk! Kaloririke drikker er lurt, smoothie, juice, helmelk osv. Nøtter inneholder mye fett, men om hun bare er to er det kanskje vanskelig med det. Lag nøttemelk og bruk det som blir igjen i f.eks yoghurt.

Skrevet

Min Mormor sverger til semulegrøt for å fete opp barn. Gjerne med bær eller rød saus.

Lag hjemmelaget majones med sunne oljer, bruk mye fet fisk som laks, ørret og makrell, avokado og gode, myke oster. Bruk litt ekstra meierismør og fløte, kokosmelk, lag gode sauser fra bunnen, gi tørket frukt og frø som snacks.

Semulegrøt til frokost/kvelds eller semulepudding til dessert er imidlertid ekstremt energirikt og KJEMPEGODT - fungerer som bare det.

Lykke til ☺️

Skrevet (endret)

Helmelk, smør på maten, avocado, fet fisk, yoghurt.

Makrell i tomat som pålegg, majones på kjøttpålegg osv.

Og selv om dette er synden selv her inne, så fikk vi klar beskjed av ernæringsfysiologen når det gjaldt vårt undervektige barn; gi gjernekakao (på helmelk eller fløte), sjokomelk av og til, og juice og saft med sukker i når det er aktuelt å drikke det. Ungen skal ha kalorier, og dette er ikke tiden for å tenke fettfritt og lavkarbo.

Ungen kan også godt få desserter etter middagen, da i form av for eksempel frukt eller smoothies.

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Min Mormor sverger til semulegrøt for å fete opp barn. Gjerne med bær eller rød saus.

Lag hjemmelaget majones med sunne oljer, bruk mye fet fisk som laks, ørret og makrell, avokado og gode, myke oster. Bruk litt ekstra meierismør og fløte, kokosmelk, lag gode sauser fra bunnen, gi tørket frukt og frø som snacks.

Semulegrøt til frokost/kvelds eller semulepudding til dessert er imidlertid ekstremt energirikt og KJEMPEGODT - fungerer som bare det.

Lykke til ☺️

Takk, skal prøve semulegrøt i morgen :) Vet du hva slags tørket frukt det er trygt å gi så små barn?

Skrevet

Takk for mange gode tips!

Skrevet

Hvorfor fete opp? Alle mine 3 var sykt tynne som 2 åringer....men det har gått seg til med alle. Alle er nå helt normalvektige. Og de var kjempe tynne. Spiste nesten ikke.

Har aldri hørt om norske småbarn som dør av sult...

Anonymous poster hash: 63fa5...a1b
Skrevet

Min toåring liker tørket eple, rosiner, tørkede aprikoser kuttet opp i småbiter :)

Skrevet

Hvorfor fete opp? Alle mine 3 var sykt tynne som 2 åringer....men det har gått seg til med alle. Alle er nå helt normalvektige. Og de var kjempe tynne. Spiste nesten ikke. Har aldri hørt om norske småbarn som dør av sult... Anonymous poster hash: 63fa5...a1b

Vel, hun er prematurfødt med fødselsvekt under 1500 gram. Det har sikkert resultert i at jeg er ekstra engstelig for at hun skal være for tynn. Hjernen trenger fett for å utvikle seg riktig også, og hun trenger litt å gå på i forhold til sykdom og slikt.

Skrevet

Her er forresten oppskrift på semulegrøt:

Kok opp en liten helmelk, strø i en og en kvart desiliter semulegryn. La det koke under lokk i ca.15 min. Tilsett et par spiseskjeer sukker og et par rause klatter smør til slutt ☺️

Skrevet

Her er forresten oppskrift på semulegrøt:

Kok opp en liten helmelk, strø i en og en kvart desiliter semulegryn. La det koke under lokk i ca.15 min. Tilsett et par spiseskjeer sukker og et par rause klatter smør til slutt ☺️

Tusen takk!

Skrevet

Hvorfor fete opp? Alle mine 3 var sykt tynne som 2 åringer....men det har gått seg til med alle. Alle er nå helt normalvektige. Og de var kjempe tynne. Spiste nesten ikke.

Har aldri hørt om norske småbarn som dør av sult...

Anonymous poster hash: 63fa5...a1b

Det har ikke slått deg at noen har helsemessige årsaker til dette og at de pga sykdom trenger litt ekstra å gå på?

Noen er så tynne at det går utover helse og fysikk.

Skrevet

Kan jeg spørre om lengde og vekt? Har også en tynn toåring.

Anonymous poster hash: 16035...3fb

Skrevet

Forstår frustrasjonen din HI. Jenta her er 3 år, hun er 95 cm og veier 12,6 kg, storebroren hennes veide 12 kg når han var 1 år :o

Hun spiser lite, og vi sliter med å få opp vekten hennes.

For deg som spør hvorfor fore opp: Jenta her ble veldig syk på starten av dette året, hun endte opp på sykehuset i nesten 2 mnd, men ikke pga selve sykdommen, men pga vekttapet det førte til, det gikk ut over mer enn bare vekt tap, hun endte opp med oksygenmangel i hjernen, ren flaks at hun var på sykehuset alt, og med det slapp varige meen av det! Vi er enda innom helsesøsteren 2 ganger hver eneste mnd, for å følge opp at hun går opp i vekt. Lagt på seg 1,2 kg siden hun endte opp på sykehuset!

Her går det mest i næringsdrikke fra apoteket, samt noe av det som allerede er nevnt her.

Anonymous poster hash: 5a910...db6
Skrevet

Forstår frustrasjonen din HI. Jenta her er 3 år, hun er 95 cm og veier 12,6 kg, storebroren hennes veide 12 kg når han var 1 år :o

Hun spiser lite, og vi sliter med å få opp vekten hennes.

For deg som spør hvorfor fore opp: Jenta her ble veldig syk på starten av dette året, hun endte opp på sykehuset i nesten 2 mnd, men ikke pga selve sykdommen, men pga vekttapet det førte til, det gikk ut over mer enn bare vekt tap, hun endte opp med oksygenmangel i hjernen, ren flaks at hun var på sykehuset alt, og med det slapp varige meen av det! Vi er enda innom helsesøsteren 2 ganger hver eneste mnd, for å følge opp at hun går opp i vekt. Lagt på seg 1,2 kg siden hun endte opp på sykehuset!

Her går det mest i næringsdrikke fra apoteket, samt noe av det som allerede er nevnt her.

Anonymous poster hash: 5a910...db6

Det er jo ikke så ille? Treåringen min veier det samme og er 99 cm høy. Hun er helt normal. 12 kilo er mye for en ettåring.

Anonymous poster hash: 16035...3fb

Skrevet

min på 2,5år er 87cm lang og veier 10kg... synes ikke 12kg på en 1åring var lite.. ikke hi

Anonymous poster hash: b8c32...9ac
Skrevet

Jeg ser det er en som sier det er for lite fett i kylling, men jeg har fått beskjed om å gi nettopp kylling pga mengden proteiner. Proteiner er bra. Tilsett olje i mat, helmelk, havregryn, egg, fet fisk, avokado. Skal ta til meg tipset med å prøve semulegrynsgrøt med frukt selv. Mitt barn må også opp i vekt å i påvente av time hos barnelege prøver vi det som kan prøves.

NN #17, håper det går bra med jenta de nå! Min store skrekk er at barnet mitt skal bli veldig syk. Er dem liten i utgangspunktet så skal det så lite til før sykdom gjør de små mye dårligere :(

Anonymous poster hash: ec042...8e6

Skrevet

Gi dessert til alle måltider..... Skal selvfølgelig ikke være usunt hver gang! Frukt, grønnsaker, yoghurt, fullkornkjeks, rosiner, smoothie osv. Men også fløte is, jordbær med fløte, puddinger, riskrem, frukt med vaniljesaus står på menyen her....

Gjør at vår 2,5 åring spiser litt ekstra til hvert måltid. H melk til alle måltider. Ellers rikelig med smør på maten. På brødskiva og smeltet på middagen.

Skrevet

3-åring her. 10,5 kg og 91 cm. Helt normal :)

Anonymous poster hash: 7f0a8...b2f

Skrevet

Rundt 10 kg er lite til en 2-3 åring! Er ikke en normal 3 åring rundt 15 kg? Mener å ha hørt det! Min på 2 år veier Ca 9,5 kg og er undervekt grad 1 i følge percentilskjemaene hos hs.

Anonymous poster hash: ec042...8e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...