Gå til innhold

Grunnstønad eller hjelpestønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har atopisk eksem, moderat.

Hun smøres i de gode periodene 3 ganger daglig med fuktighetskrem.

Når eksemen er ille, blir det smurt det dobbelte, og da også med kortisonkremer samt oljebad.

Det medfører jo ekstra klesskift,klesvask,sengetøy,håndklevask,strømforbruk,vannforbruk samt ekstra slitasje på både klær og vaskemaskin,samt at det jo tar mye tid å smøre. Disse fuktighetskremene er jo ikke akkurat billige heller,hun tåler bare eucerin og la roche(eller hvordan det skrives). Til klesvasken kan vi kun bruke neutral sine produkter.

Så har hun medfødte skjevstillinger i føtter og tær,som gjør at hun trenger ortopediske fotsenger, fremfotsortoser og spesialsko. Dette er dyrt,men Nav dekker en stor andel. Det gir likevel en forhøyet kostnad på sko og utstyr.

Pga dette har hun veldig stiv muskulatur i ryggen. Hun stivner opp veldig om hun må sitte rolig over lengre tid, og dette gir da smerter. Smertene hjelper vi med massasje med reseptbelagt gel, samt smertestillende som paracet ved behov.

Er det virkelig ille får hun også vallergan, noe som hjelper henne både ift hvile og eksem.

Alt dette gjøres via hudlege,ortoped,fysioterapeut og fastlege.

Vil hun ha krav på noe fra nav? Jeg ble anbefalt å samle opp kvitteringer,og det har jeg gjort nå i lang tid. Men skal jeg søke grunnstønad eller hjelpestønad? Eller begge deler?

Dette er ting hun vil slite med også i voksen alder, det er ikke bare en midlertidig plage.

Anonymous poster hash: b3c8b...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk begge deler.

Hjelpestønad for tiden dere bruker på smøring, massasje o.l, grunnstønad for utgiftene dere har.

Jeg har en datter med et fysisk handikap og får hjelpestønad pga tiden vi må bruke på henne som foreldre med friske barn ikke trenger bruke på sine. Hos oss er det snakk om tøying, øvelser og ekstra hjelp til stell og påkledning.

Anonymous poster hash: 768aa...b97

Skrevet

Takk for svar.

Ok,da vet jeg det. Har lest på nav sine sider,men syns det er vanskelig å forstå alt.

Føles helt feil,egentlig, å skulle få penger for at jenta mi har vondt... Men samtidig tenker jeg at da kan jeg kanskje lettere få hjelp i det private,noe som jo har kortere ventetid,som igjen kanskje betyr kortere tid med smerter,iallefall pr gang.

Ja,det går mye tid til massasje og trening her(og smøring) . Både vi og barnehagen har fått råd,hjelp og veiledning av fysioterapeut ift ben og rygg.

Beholder de grunnstønad og hjelpestønad når de blir voksne?

Hvis man først får innvilget, må man sende inn dokumentasjon jevnlig for å beholde? Eller hvordan er dette?

Via livsforsikringen hennes,vil også forsikringsselskapet betale ut samme sum som Nav innvilger,så lenge vedtaket er gyldig. Hva da når hun blir voksen? Videreføres den samme forsikringen?

Kjenner jeg skulle snakket med rådgiver både på nav og hos forsikringsselskapet...

Hi

Anonymous poster hash: b3c8b...7be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...