Gå til innhold

Hjelp ang arbeidskontrakt - stillingsprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en arbeidskontrakt på 50%. Jobber et sted med turnusarbeid. Har ganske lenge jobbet mer 80% pga mye ekstra å gjøre, sykdom blant ansatte, ferieavvikling osv.

I kontrakten står det ingenting om hvilke dager eller arbeidstider jeg skal jobbe.

Jeg bare lurte på om de 50% regnes ut fra hver uke, mnd eller år? Kan de på en måte si neste måned at de ikke har noe til meg, siden jeg jobbet 100% forrige mnd F.eks? Bare et eksempel...

Anonymous poster hash: 346a1...6ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs vel litt hva som står i kontrakten din. Ofte så kan man brukes mer i perioder med mye (sykdom, ferie osv) samtidig som de kan justere ned i dårlige tider. Men det skal vel da stå i kontrakten mener jeg. I utgangspunktet skal du jo ha timer tilsvarende 50% hver måned, men kan brukes mer ved behov, og skal ikke straffes for det neste måned annet enn i "krise" og da med varsel på forhånd.

Skrevet

Spørs vel litt hva som står i kontrakten din. Ofte så kan man brukes mer i perioder med mye (sykdom, ferie osv) samtidig som de kan justere ned i dårlige tider. Men det skal vel da stå i kontrakten mener jeg. I utgangspunktet skal du jo ha timer tilsvarende 50% hver måned, men kan brukes mer ved behov, og skal ikke straffes for det neste måned annet enn i "krise" og da med varsel på forhånd.

Det står rett og slett ikke noe som helst om det... Bare at de kan flytte meg rundt til andre oppgaver i bedriften etter behov.

Skrevet

Du skal vell ha 50 % ila en mnd, de kan ikke gi den 100% i august og 0 i september!

Skrevet

Du har krav på 50% pr mnd. Og hvis du jobber mer enn dette over lang tid, har du krav på å få oppjustert stillingsprosenten din. De kan ikke gi deg mindre enn 50% en mnd.

Anonymous poster hash: 51618...df9

Skrevet
Du har krav på 50% pr mnd. Og hvis du jobber mer enn dette over lang tid, har du krav på å få oppjustert stillingsprosenten din. De kan ikke gi deg mindre enn 50% en mnd. Anonymous poster hash: 51618...df9 [/quite

Men hva er lang tid da? Jeg har jobbet ca 80% i 4 mnd nå, periodevis enda mer. Greit nok for meg å tjene litt ekstra, men føler de helgarderer seg og fraskriver seg litt ansvar i forhold til meg på en måte.

Skrevet

Du har 50% i turnus som ska vera kjent for deg framover i tid. Alt du jobbe ekstra e ekstravakter og i tillegg til 50%'en din. Detta ska vera vakter du sjøl bestemme om du vil gå.

Her har fagforbundet tatt sakene med å kreve høgare stilling når da e gått ein periode på et år.

Men e 50%'en fast?

Skrevet

Jeg har 44% fast og jobber det jeg kan og får av ekstravakter. Jobber stort sett 60- 90%, varierer fra uke til uke hvor mye ekstra jeg får. Men jeg er alltid garanter at 1 mnd skal Være 44% med mindre jeg tar fri og bytter bort vakt. Jobber 6 ukers turnus så ukene varierer i utgangspunkte. Håper på større fast stilling, men det er vanskelig å få siden behovet varierer. Jobba sånn i 2 år nå.

Anonymous poster hash: 415f3...53f

Skrevet

Jeg har 44% fast og jobber det jeg kan og får av ekstravakter. Jobber stort sett 60- 90%, varierer fra uke til uke hvor mye ekstra jeg får. Men jeg er alltid garanter at 1 mnd skal Være 44% med mindre jeg tar fri og bytter bort vakt. Jobber 6 ukers turnus så ukene varierer i utgangspunkte. Håper på større fast stilling, men det er vanskelig å få siden behovet varierer. Jobba sånn i 2 år nå.Anonymous poster hash: 415f3...53f

Hør med fagforbundet ditt, det er mulig du har krav på større stilling siden du over tid har jobbet mer enn 44% nettopp kommet nye regler.

Anonymous poster hash: 663e6...6d2

Skrevet

Når du har en 50 % kontrakt får du 50 % utbetalt hver mnd. Dette er uavhengig av om du i turnusen jobber 40% en mnd og 60% neste. 

Det som kommer utenom turnus får du utbetalt som ekstra. 

Anonymous poster hash: 131bc...807

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...