Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Min tidligere arbeidsplass gjør så mye rart at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Det er en restaurant, og tradisjonelt sett har jo denne bransjen en del svin på skogen, men akkurat denne er det verste jeg har vært borti. For å nevne noe: Bruker en person som ansatt, selv om hun er uten kontrakt, og heller ikke får utbetalt lønn, ettersom hun får støtte fra NAV (har vært arbeidsledig ca 1,5 år, fordi hun er "overkvalifisert" til de fleste jobber). Det hun gjør er å skrive ned timene hun jobber i en egen bok, og tenker å få utbetalt for disse når hun ikke lenger er under NAV. Eier og kone har nettopp fått baby. Kona er også ansatt i bedriften. Han tjener best, og han har derfor tatt det han kan av permisjon og foreldrepenger, og fortsetter å jobbe. Det han skulle hatt i lønn fra restauranten utbetales som lønn til kona. Kokkene går på fastlønn, og får samme lønn uansett hvor mye de jobber. Hver eneste måned jobber de mye mer enn 100%, fordi eier ikke vil ansette nok folk. Effektivt sett jobber kokkene for 89 kr i timen. Tar 60% av all tips selv. Så tar kona en andel. Resten blir utbetalt til ansatte når det passer. (Usikker på lovverk rundt tips). Passer sjelden på å ha utvidet skjenkebevilgning ved catering utenfor restaurantens fire vegger, dette er ofte ved kommunale arrangementer (har fast avtale med kommunen). Har servitører ansatt på 100% kontrakt, med timelønn. Disse har det siste året fått oppfylt kontrakten sin 2 av 12 mnd, resten av året har de fått mindre timer enn 100%. Hvordan er lovverket på dette? Er veldig usikker ifht denne type bransje. Dette er bare noe av det som foregår. Hva ville dere ha gjort? Anonymous poster hash: 8b3d5...191
Mamma_til_2 Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Meld de til arb.tilsynet! Det med nav er jeg ikke sikker på siden hun jobber gratis ( for hun gjør det) uten kontrakt så trenger ikke denne resturanten betale henne en krone så henne hadde ikke jeg brydd med om i første omgang!
Hjertesprett Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Okei. Sålenge hun i praksis ikke får lønn for det hun jobber, så er det greit? Hva med sjefen, kona, og permisjon/foreldrepenger? Vet at regnskapsfører har gitt beskjed om at hun ikke vil se sjefen på kontoret, fordi han er i permisjon, og det at han jobber 100% er et brudd på loven?
Hjertesprett Skrevet 6. september 2015 #4 Skrevet 6. september 2015 Er det NAV eller arbeidstilsynet jeg eventuelt bør snakke med ifht permisjonen og alt det?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Jeg ville bare tipset arbeidstilsynet om at i denne bedriften er det mye "snusk", bl.a også de tingene du nevner. Hadde ikke gjort noe mer enn det, de får ta tak i det og grave frem dritten de som kan og skal, ville ikke blandet meg mer inn i det. Anonymous poster hash: c2c06...4d9
Hjertesprett Skrevet 6. september 2015 #6 Skrevet 6. september 2015 Da skal jeg vurdere om jeg tar kontakt med arbeidstilsynet. Er ikke bare-bare, sjefen er troende til å ødelegge ganske mye for meg dersom han får vite at jeg har tatt kontakt med dem. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå