Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Jeg vet om en alenemor som sårt trenger avlastning fra datteren sin. Datteren lider litt under mors stress og jeg vil gjerne foreslå for moren at jenta kan komme til oss noen helger i ny og ne, slik at mor får hente seg inn. I håp om at dette skal gjøre hverdagen til jenta litt kjekkere. Men egentlig så ønsker jeg at dette skal skje under ordnede former. Hva gjør jeg da egentlig? Må mor meldes til barnevernet? Familievernkontoret? Hvem kontaktes for å få til en ordning om å bli avlastningshjem egentlig? Noen som vet? Anonymous poster hash: 1542a...829
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Ring barnevernet og be om råd fra dem. Det er jo fullt mulig at mor selv søker avlastningshjem Og om jenta kan komme til noen hun kjenner og trives hos så er jo det det beste for alle. Anonymous poster hash: ef4a7...0cb
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Det kan også søkes om gjennom tiltaksenheten i kommunen, men det er jo mor som må gjøre det da Anonymous poster hash: e2b9b...e4a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #4 Skrevet 6. september 2015 Veldig godt tiltak men hvorfor ikke ordene former? Ønsker du betalt for det? Anonymous poster hash: bce2f...415
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Nei, jeg ønsker ikke betalt for det, men iogmed at jeg ikke kjenner moren så veldig godt så ønsker jeg at samværet skal "bli skrevet ned" på en måte, sånn at jeg er sikker på at det ikke blir noe tull. Vansklig å forklare, men jeg liker best når ting er på stell. Anonymous poster hash: 1542a...829
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #6 Skrevet 6. september 2015 Hvis du virkelig ønsker å hjelpe er det jo ikke noe problem å lage en privat avtale? Stygt å melde noen til barnevernet på så svakt grunnlag. Anonymous poster hash: a370c...638
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #7 Skrevet 6. september 2015 I min kommune må dette, om barnet er funksjonsfrisk, ordnes av barnevernet eller privat. Det er ikke slik at man kan søke barnevernet om avlastning. Det blir opprettet en undersøkelse og om det er behov for avlastning kan det bli et tiltak. Så må dere godkjennes av barnevernet som besøkshjem. Anonymous poster hash: 6024a...0f6
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #8 Skrevet 6. september 2015 Okay, takker for svarene så langt damer. Anonymous poster hash: 1542a...829
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #9 Skrevet 6. september 2015 Jeg trengte avlastning til min eldste for mange år siden. Jeg fant en avlaster og så tok jeg selv kontakt med bv. Det ble gjort under ordnede forhold, avlasteren fikk noen kroner av bv for oppgaven. Vi hadde oppfølgingssamtaler på bv, og avlaster skrev rapporter til bv. Uproblematisk opplevde jeg det Tror jeg ville hørt med denne moren jeg, sånn at hun selv kan ta kontakt med bv. Jeg skrev et brev til dem og forklarte situasjonen min. Hadde avlastning 1 helg pr mnd i 1 år. Anonymous poster hash: e8c1c...563
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #10 Skrevet 6. september 2015 Så heldig denne moren er! Skulle ønske noen gjorde det samme for meg... Men aner dessverre ikke hvordan du skal gå frem. Anonymous poster hash: 1f6ae...5c3
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #11 Skrevet 6. september 2015 Det varierer noe fra kommune til kommune hvordan det er organisert. Men det vanligste er at avlastningshjem, som da er avlastning for barn med spesielle behov/handicap/utviklingshemminger, er organisert gjennom bestillerenhet e.l., mens besøkshjem, som er for i utangspunktet "normale" barn, er organisert gjennom barneverntjenesten. Dersom man skal ha besøkshjem gjennom bvtj, må det gjennomføres en barnevernundersøkelse hvor det konkluderes med behov og barnet må ha løpende barnevernssak så lenge besøkshjemmet fungerer. Anonymous poster hash: ca99c...2bf
BøllefrøOgBolla Skrevet 6. september 2015 #12 Skrevet 6. september 2015 Du kan lese litt om det her, og her finner du helt sikkert også kontaktinformasjon 😃 vet om flere barn som hadde denne ordningen som ren avlastning fordi foreldrene hadde dårlig nettverk, eller uten at barnet hadde spesielle behov. Lykke til ❤️ http://www.bufdir.no/Fosterhjem/Ulike_typer_fosterhjem/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå