Gå til innhold

Meg med innlegget om rundstykker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev et innlegg tidligere i uken om noen hadde noen gode tips til å få rundstykker som både er (litt) grove og ikke er smulete/tørre. Problemet var at selv om jeg hadde prøvd flere oppskrifter og deigen hevet godt, ble alltid rundstykkene fort litt smulete og tørre. Litt tunge å tygge liksom.

Det var flere som lurte på det samme som meg, og en del som kom med tips. Jeg har prøvd meg litt fram og brukt flere av tipsene jeg fikk, og har faktisk funnet fram en oppskrift som gir saftige rundstykker som ikke er tørre og smulete i det hele tatt! De minner en del om kjøpte. Så tusen takk som alle som kom med tips :D

Siden flere hadde samme problem som meg, deler jeg oppskriften. Den er kanskje litt unøyaktig på væsken, men det er fordi jeg nettopp har begynt å finne fram riktig mengde ;) Og så er det en veldig stor oppskrift siden vi er en stor familie. Dette gir 36 rundstykker.

Ca 700-750 g hvetemel

180 g sammalt rugmel (finmalt)

150 g havremel (akkurat som havregrynspakkene, bare mel i stede)

350 g fullkorn-hvetemel (

http://www.regal.no/Global/produkt/fullkorn-hvetemel-1kg.jpg )

1 pk tørrgjær

3 ts salt​​

2-3 ts sukker

1 skje med mørk sirup

150 g smeltet smør

3 dl melk

3 dl kulturmelk

Ev. lunket vann

Framgangsmåten er ganske rett fram og vanlig. Smelt smør og lunk melk og surmelk sammen med det smeltete smøret (jeg prøvde å ikke smelte smøret også, altså elte inn smøret i biter, men da ble rundstykkene tørrere). Blant alt det tørre og ha i smør/melk + sirup. Elt sammen i kjøkkenmaskin og tilsett lunket vann om den blir for tørr. Den skal være litt klissete, bare så vidt slippe fra kantene. La deigen heve i en times tid.

Bak ut og tilsett ev. andre ting. Jeg tilsatte en finrevet gulrot i den ene delen av deigen, og dette gav litt søtere og enda saftigere rundstykker. Ungene elsker dem ;) Del deigen i 36 emner, trill ut og etterhev i minst 30-40 minutter. Stek på 225 grader i ca 10 minutter.

Anonymous poster hash: 867ab...a2c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk, disse skal jeg prøve😀

Anonymous poster hash: 37d42...c49

Skrevet

Takk, disse skal jeg prøve

Anonymous poster hash: 37d42...c49

Jeg håper du får like bra resultat som meg da :) Det er mulig steketiden blir for lang/kort, ovnen min er litt rar så den er ikke et så godt utgangspunkt :P

HI

Skrevet

Dytter litt jeg siden det nå var å mange som var interesserte i den andre tråden :)

HI

Skrevet

Takk, disse skal jeg også prøve! Har laget rundstykker som er gode med en gang, men ikke noe gode etter frysing.

Skrevet

Ville brukt fersk gjær. Blir alltid bedre resultat.

Anonymous poster hash: 136b1...4b2
Skrevet

Ville brukt fersk gjær. Blir alltid bedre resultat.

Anonymous poster hash: 136b1...4b2

Ja, det er sikkert bedre :) Men jeg er så dårlig til å planlegge, så da safer jeg med tørrgjær. Den holder lenge og det har jeg alltid når bakeånden kommer over meg ;)

HI

Skrevet

Mine rundstykker blir alltid saftige, bruker en stor spiseskje med honning 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...