Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Litt lei situasjon. Min datter har to venninner. De har ikke så mye til felles annet en hobbyen. De går ikke på samme skole men har vært mye sammen i flere år. Disse to jentene er hva jeg vil kalle for mobbere. Via kjente har jeg fått høre at de tilhører kjernen som har mobbet en jente på skolen. Ganske stygge episoder. De oppfører seg fint her, men, de snakker ofte stygt om denne jenta og andre på skolen. Sier de er teite, stygge og dumme. At foreldrene er feite og fattige. Jeg har slått beinhardt ned på dette og sagt at slikt prat er uakseptabelt i vårt hus. De oppfører seg når jeg er der men når jeg spør datter så innrømmer hun at det fortsatt er slikt prat. Jeg synes ikke det er greit. Min datter tenker ikke så mye over det. Jeg vil egentlig ikke hun skal være så mye med disse jentene. De har skikkelig dårlige holdninger og jeg er redd for at dette skal farge av på min datter. De begynner å komme i den alderen at det er ok å feks dra på senteret alene. Jeg er redd hun skal havne i situasjoner der hun blir dratt med på denne mobbingen. Den skolen hun går på er det ingen slike saker og de er flinke til å inkludere. Skal jeg bare stole på at min datter er fornuftig og snill og sterk nok til å stå i mot? Vi snakker mye om mobbing og andres følelser og hun har masse empati og medfølelse i seg. Anonymous poster hash: 33e1f...be5
Hjertefru Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Det blir vel vanskelig å nekte din datter å være sammen med dem så lenge hun ønsker det selv. Høres ut som du gjør en god jobb med å plante litt verdier i henne. Da vil hun forhåpentligvis etterhvert velge dem bort selv. Pluss at du kan legge til rette for samvær med andre som oppfører seg bedre. Snakk til jentene når de er der slik du sier de gjør. Barn er påvirkelige og endrer seg fort. Kan jo hende du får dem til å tenke litt også...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Har du snakket med foreldrene til jentene om problemet? Du kan jo gi dem beskjed om at de ikke får komme til dere om ikke baksnakkingen slutter og at din datter ikke får være sammen med de andre utenom aktiviteten for å hindre henne å være med på det. Anonymous poster hash: 1ccb9...f3e
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #4 Skrevet 6. september 2015 Har du snakket med foreldrene til jentene om problemet? Du kan jo gi dem beskjed om at de ikke får komme til dere om ikke baksnakkingen slutter og at din datter ikke får være sammen med de andre utenom aktiviteten for å hindre henne å være med på det. Anonymous poster hash: 1ccb9...f3e Det vil være å begå sosialt selvmord for min datter. De er veloppdragne når jeg er der, altså vil jeg konfrontere de på grunnlag av en tillit min datter og jeg har. Anonymous poster hash: 12a8b...2b7
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Har du snakket med foreldrene til jentene om problemet? Du kan jo gi dem beskjed om at de ikke får komme til dere om ikke baksnakkingen slutter og at din datter ikke får være sammen med de andre utenom aktiviteten for å hindre henne å være med på det.Anonymous poster hash: 1ccb9...f3e Det vil være å begå sosialt selvmord for min datter. De er veloppdragne når jeg er der, altså vil jeg konfrontere de på grunnlag av en tillit min datter og jeg har. Anonymous poster hash: 12a8b...2b7 Jentene går jo ikke en gang på samme skole. Har hun ikke andre venner? Anonymous poster hash: 1ccb9...f3e
Plutselig_gravid Skrevet 6. september 2015 #6 Skrevet 6. september 2015 Jeg ville fulgt godt med og fortsatt å prate om/vise gode verdier. Så lenge din datter ikke er innblandet i mobbesituasjoner, så hadde jeg ikke gjort noe drastisk. Kommer sjelden noe godt ut av å nekte barn å være sammen med vennene sine. Husk at din datter muligens har positiv påvirkning på disse jentene. Sønnen min har også venner som jeg ikke liker så godt av lignende grunner som du. De er høflig og grei når de er hos oss, og er de sammen med sønnen min en og en, har de ingen de trenger å tøffe seg for. Jeg bekymrer meg ikke per nå, fordi han har mange andre venner som er knakende kjekke og har gode holdninger. Hadde han bare vært med disse "drittungene" hadde jeg ikke vært like ubekymret.. Så lenge han selv oppfører seg bra og ikke er innblandet i noen alvorlige episoder, velger jeg å stole på han.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #7 Skrevet 6. september 2015 Har du snakket med foreldrene til jentene om problemet? Du kan jo gi dem beskjed om at de ikke får komme til dere om ikke baksnakkingen slutter og at din datter ikke får være sammen med de andre utenom aktiviteten for å hindre henne å være med på det. Anonymous poster hash: 1ccb9...f3e Det vil være å begå sosialt selvmord for min datter. De er veloppdragne når jeg er der, altså vil jeg konfrontere de på grunnlag av en tillit min datter og jeg har. Anonymous poster hash: 12a8b...2b7 Virkelig? Dét er det viktigste for deg her? Å ikke begå sosialt selvmord for din datter? Heller tilbringe tid sammen med mobbere, MED ditt samtykke, enn å faktisk slå hardt ned på mobbing og vise med handling at det ikke er akseptabelt? Du sier du slår hardt ned på det ved å si at man ikke snakker slik om andre etc, men du vet jo at det ikke har effekt på mobberne...De fortsetter jo når du ikke er i nærheten. Tafatt spør du meg, jeg hadde definitivt informert foreldrene, samt sagt til jentene at de er velkomne tilbake når de har sluttet med å baksnakke/mobbe andre. Anonymous poster hash: c973b...e72
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #8 Skrevet 6. september 2015 Har du snakket med foreldrene til jentene om problemet? Du kan jo gi dem beskjed om at de ikke får komme til dere om ikke baksnakkingen slutter og at din datter ikke får være sammen med de andre utenom aktiviteten for å hindre henne å være med på det. Anonymous poster hash: 1ccb9...f3e Det vil være å begå sosialt selvmord for min datter. De er veloppdragne når jeg er der, altså vil jeg konfrontere de på grunnlag av en tillit min datter og jeg har. Anonymous poster hash: 12a8b...2b7 Virkelig? Dét er det viktigste for deg her? Å ikke begå sosialt selvmord for din datter? Heller tilbringe tid sammen med mobbere, MED ditt samtykke, enn å faktisk slå hardt ned på mobbing og vise med handling at det ikke er akseptabelt? Du sier du slår hardt ned på det ved å si at man ikke snakker slik om andre etc, men du vet jo at det ikke har effekt på mobberne...De fortsetter jo når du ikke er i nærheten. Tafatt spør du meg, jeg hadde definitivt informert foreldrene, samt sagt til jentene at de er velkomne tilbake når de har sluttet med å baksnakke/mobbe andre. Anonymous poster hash: c973b...e72 Jeg tenker at du må lese en gang til. Greit du ikke er enig med meg, men for et svar. Når min datter som er åpen med meg har svart ærlig at de baksnakker når jeg ikke er der så bryter jeg ikke den tilliten. Og SELVSAGT er jeg opptatt av min datters lykke. Om jeg bryter tilliten hun har vist meg og i tillegg disse jentene fryser henne ut hva tror du det gjør med henne? Hvis du leser mitt første innlegg så ser du jeg har gjort det klinkende klart for disse at slik prater man ikke og de respekterer det ovenfor meg. Jeg sa også at det ER en pågående sak om denne mobbingen. Foreldrene er involvert. Jeg vet ikke detaljer da jeg ikke har spurt foreldrene om dette. Utover å sette ned foten og si at drittprat ikke er aktuelt i vårt hjem og i tillegg følge opp min datter og forlange at hun ikke deltar så kan jeg ikke se at jeg har noe mer ansvar. Min datter deltar ikke eller observerer mobbing, hun hører de snakker sammen. Jeg kjenner ikke mobbeofferet jeg har kun informasjon basert på "rykter". At du mener jeg skal straffe min datter med å nekte henne å være med venninner som mobber andre når hun ikke er tilstede er jo helt håpløst. Og bare for å understreke, mobbing er ikke ok og mine barn mobber ikke så langt jeg vet ut fra tilbakemeldinger. Anonymous poster hash: 12a8b...2b7
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #9 Skrevet 6. september 2015 Jeg ville fulgt godt med og fortsatt å prate om/vise gode verdier. Så lenge din datter ikke er innblandet i mobbesituasjoner, så hadde jeg ikke gjort noe drastisk. Kommer sjelden noe godt ut av å nekte barn å være sammen med vennene sine. Husk at din datter muligens har positiv påvirkning på disse jentene. Sønnen min har også venner som jeg ikke liker så godt av lignende grunner som du. De er høflig og grei når de er hos oss, og er de sammen med sønnen min en og en, har de ingen de trenger å tøffe seg for. Jeg bekymrer meg ikke per nå, fordi han har mange andre venner som er knakende kjekke og har gode holdninger. Hadde han bare vært med disse "drittungene" hadde jeg ikke vært like ubekymret.. Så lenge han selv oppfører seg bra og ikke er innblandet i noen alvorlige episoder, velger jeg å stole på han. Takk for konstruktivt svar. Jeg tenker i samme retning som deg og tror hun er tøff nok til å sette ned foten. Hun deltar ikke i baksnakkingen sier hun og hun avslutter som regel forsøk på baksnakkingen med at hun ikke kjenner henne. Anonymous poster hash: 12a8b...2b7
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #10 Skrevet 6. september 2015 Jeg nektet min datter å leke med 2 jenter allerede fra 2.klasse.De mobbet,hadde et grusomt språk,null grenser osv. Jeg meldte bekymring til bv i 3.klasse uten at vi rundt så noe til noe forbedring. I dag er jentene myndige. De 2 har droppet ut av skolen,drakk og festet fra 13 års alder,har 1 og 2 aborter bak seg,og de har ingen andre venner enn hverandre. Anonymous poster hash: e4571...09a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #11 Skrevet 6. september 2015 Jeg hadde fortalt foreldrene til de andre jentene at de ikke får være med dattera di pga mobbing. Og ikke latt dattera di være med de. De går jo ikke på samme skole. Anonymous poster hash: 16484...e02
Iiiiik Skrevet 6. september 2015 #12 Skrevet 6. september 2015 Jeg nektet min datter å leke med 2 jenter allerede fra 2.klasse.De mobbet,hadde et grusomt språk,null grenser osv. Jeg meldte bekymring til bv i 3.klasse uten at vi rundt så noe til noe forbedring. I dag er jentene myndige. De 2 har droppet ut av skolen,drakk og festet fra 13 års alder,har 1 og 2 aborter bak seg,og de har ingen andre venner enn hverandre. Anonymous poster hash: e4571...09a Denne fortellingen kan jo like godt illustrere at disse to i altfor stor grad ble demonisert av sine omgivelser. Det er ganske godt dokumentert at en viktig faktor for å unngå videreutvikling av alvorlige atferdsvansker er å opprettholde kontakt med positive jevnaldrende. HI - jeg ville fortsatt å bevisstgjøre min datter på hva som foregår og appellert til hennes empati. Og så ville jeg nok begrenset hennes omgang med disse andre jentene på arenaer hvor jeg selv ikke hadde hatt kontroll over hva som foregår. Å henge på senteret ville nok ikke vært aktuelt. Jeg liker ikke henging på senteret uansett, og lar ikke mine barn få lov til det.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #13 Skrevet 6. september 2015 Jeg nektet min datter å leke med 2 jenter allerede fra 2.klasse.De mobbet,hadde et grusomt språk,null grenser osv. Jeg meldte bekymring til bv i 3.klasse uten at vi rundt så noe til noe forbedring. I dag er jentene myndige. De 2 har droppet ut av skolen,drakk og festet fra 13 års alder,har 1 og 2 aborter bak seg,og de har ingen andre venner enn hverandre. Trist å høre. Og kanskje det hadde gått bedre for disse to jentene dersom folk hadde vært konstruktive, positive og inkluderende i stedet for å bare stenge dem ute. Anonymous poster hash: 59198...2e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå