Gå til innhold

Noen dyrleger her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spm ang katter.. Rop ut hvis du er dyrlege eller har god peiling på katter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet frivillig på et kattehjem om det hjelper.

Kan mye om adferd og enkle medisinske ting. Kan ikke gi råd om konkrete ting du bør gjøre, det kan bare en dyrlege gjøre.

Er katten syk bør du oppsøke akuttvakta.

Anonymous poster hash: 6bd65...5de

Skrevet

Vi har en hann katt på 1 år og hentet for tre uker siden en kattunge(den er nå 15 uker).

Og den siste uke så han har eldste begynt og bæsje inne. Nede i kjelleren og på badet vårt. Kan dette ha noe med at vi hentet den lille?? Den har alltid vært reinslig. Men nå er jeg lei av og vaske bæsj hver dag,innemellom flere ganger om dagen. Har også to doer men den eldste bruker den ikke lengere..

Tips til og få den til og IKKE bæsje inne lengere:/??

Burde vi gi bort den lille hvis den er grunnen??

HI

Skrevet

Vi har en hann katt på 1 år og hentet for tre uker siden en kattunge(den er nå 15 uker).

Og den siste uke så han har eldste begynt og bæsje inne. Nede i kjelleren og på badet vårt. Kan dette ha noe med at vi hentet den lille?? Den har alltid vært reinslig. Men nå er jeg lei av og vaske bæsj hver dag,innemellom flere ganger om dagen. Har også to doer men den eldste bruker den ikke lengere..

Tips til og få den til og IKKE bæsje inne lengere:/??

Burde vi gi bort den lille hvis den er grunnen??

HI

Er den kastrert?

Katter kan reagere på å få ny katt i hus. Er doen slik til at den får være i fred når den gjør fra seg?

Gjør den fra seg et sted kattungen ikke kommer til?

Den kan ha trukket seg unna kattungen fordi den er usikker og har isolert seg et sted den får sove og bæsje i fred.

Jeg ville kastrert han om han ikke er det. Og selvsagt få utelukket sykdom.

Videre ville jeg skapt en base til han der han får være i fred med seng, vann og mat og en egen do bare han bruker.

Jeg har opplevd at katter også ikke vil gjøre fra seg samme sted som andre, særlig kattunger da de ikke er like drevne i å grave og dekke til. De vil rett og slett ikke trå i andres tiss og bæsj.

Katten din forteller deg at den IKKE er fornøyd med situasjonen.

Jeg er nesten sikker på at det vil rette seg med litt tid og med at han får være i fred og venne seg til ny samboer.

Husk at det er også viktig å gi den like mye oppmerksomhet som før.

Har dere barn? Er han glad i de? Hvis de nå bare ser den nye katten kan de bli fornermet og lei seg og gjøre fra seg andre steder som protest.

Uansett. Med mindre du tar han på fersken i det han bæsjer får du ikke irettesatt han.

Anonymous poster hash: 6bd65...5de

Skrevet

Garantert fordi den lille har kommet i hus.

Vansklig å si noe om den konkrete grunnen til at han ikke lengre bæsjer i doen sin, men mitt aller beste forslag er at han nå føler ubehag ved å bevege seg rundt i huset nå som den lille er der.

Jeg såg dette tydlig i fjor vår når i fikk ny kattunge i hus.

Plutselig ble det tissing og bæsjing i gangene, noe som aldri hadde hendt før. Det var da den ene store katten vår som ikke lengre orket å gå inn på doen sin,fordi rett som det var så kom den lille kattungen fykende- noe den voksne mislikte sterkt.

Løsningen her ble å flytte kattedoen ned for en periode, og samtidig ha en oppe der den alltid har stått. Etter hvert som kattungen roet seg ned og fant sin plass i hierakiet, så kunne jeg flytte doen opp igjen.

Det kan også være at din voksne katt ikke ønsker å dele doen sin med en annen katt. Sett inn en ekstra do og se om det kan hjelpe. :)

Hilsen ikke-dyrelege-men-katteoppdretter-i-15-år. ;)

Skrevet

Han er kastrert ja.. Vi har to doer men kanskje sette den ene ett annet sted da eller?? Men vil ikke den lille gå på den også da tror du??

HI

Skrevet

Jo, den lille vil nok gå på begge doene.

Men sett den ene doen i nærheten av der storepus ligger/oppholder seg, så slipper han å gå "lange avstander med fare for bakholdsangrep av kattungen". ;)

Skrevet

Aha da skal vi prøve det😊

Takk for tips 👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...