Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 Anonymous poster hash: 09258...5a1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Her er det vel stor forskjell på om barnet akkurat har fylt 2 år, eller er nesten 3... Min, som akkurat har fylt 2 år kan masse bare hun får lov. Eksempler er: - Ta på sko og støvler selv. - Spise med skje og gaffel. - Smøre smør på brødskiven. - Sette inn asjett i oppvaskmaskinen. - Være med på å rydde opp lekene sine. - Tørke av munnen og fingrene etter hun har spist. - Ta på seg jakke. Det er helt sikkert mye mer jeg ikke kommer på, men av praktiske ting så er det dette hun klarer alene. Også øver vi hele tiden på ting, så det kommer seg 😄 Anonymous poster hash: cd3de...b5c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 Ok, ja dette kan min og. 2 år og to mnd her. Pappan klager på søl skjønner du, feks når mini finner seg lunsj selv. Henter frokostblanding, bolle og skje og melk fra kjøleskapet. Men hender mini søler når melka skal helles i (vi har de store melkekartongene). Pappan mener at mini er for stor til å søle (uhell), mens jeg sier at mini er flink til å være "bare" to år. Veldig selvdreven, men har jo noen uhell med søl innimellom. Anonymous poster hash: 09258...5a1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Ok, ja dette kan min og. 2 år og to mnd her. Pappan klager på søl skjønner du, feks når mini finner seg lunsj selv. Henter frokostblanding, bolle og skje og melk fra kjøleskapet. Men hender mini søler når melka skal helles i (vi har de store melkekartongene). Pappan mener at mini er for stor til å søle (uhell), mens jeg sier at mini er flink til å være "bare" to år. Veldig selvdreven, men har jo noen uhell med søl innimellom. Anonymous poster hash: 09258...5a1 Da syns jeg barnet et kjempeflink! Anonymous poster hash: cd3de...b5c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Ok, ja dette kan min og. 2 år og to mnd her. Pappan klager på søl skjønner du, feks når mini finner seg lunsj selv. Henter frokostblanding, bolle og skje og melk fra kjøleskapet. Men hender mini søler når melka skal helles i (vi har de store melkekartongene). Pappan mener at mini er for stor til å søle (uhell), mens jeg sier at mini er flink til å være "bare" to år. Veldig selvdreven, men har jo noen uhell med søl innimellom. Anonymous poster hash: 09258...5a1 Da syns jeg barnet et kjempeflink! Anonymous poster hash: cd3de...b5c Takk. Blir litt irritert på pappaen, han forventer altfor mye. Kanskje fordi mini er så flink til å ordne seg selv. Lett å tro alt går selv da kanskje. Anonymous poster hash: 09258...5a1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #6 Skrevet 5. september 2015 To år og tre måneder her. Hun kan kle på seg selv, alle plagg inkl. Yttertøy, unntatt at hun ikke alltid klarer å dra bukse/bleie over rumpa. Hun spiser med kniv og gaffel (skyver med kniven oppp gaffelen, men klarer ikke bruke nok kraft til å dele maten med mindre det er veldig mykt). Spiser selvfølgelig med skje også. Finner pålegg i kjøleskapet. Bruker glidelås (klarer ikke alltid å koble endene sammen) og knapper. Tar ut og inn av vaskemaskinen og oppvaskmaskinen. Rydder av og på bordet, kaster rester i rester i riktig søppel. Sykler på trehjulsykkel. Skifter bleie alene på dukker og bamser. Vasker seg selv når hun dusjer/bader (vasker ikke håret helt alene). Vasker hender før måltid og hender og ansikt etter måltid. Tar store leker opp og ned trappa (får ikke lov, men med baby i hus også er det ikke så enkelt å følge med hele tida). Går ut og inn av bilen selv (bilstolen). Støvsuger, tørker støv og vasker opp. Kutter grønnsaker, smører på skiva, rører i gryta. Børster håret og pusser tennene (jeg tar selvfølgelig over tennene etterpå). Pusser nesa. Perler på brett, perler smykker. Tegner rette streker, nesten rundinger og så og si hjerter (vi har øvd). Løser sudoku med krusedull godt innenfor rutene. Hopper med begge beina, både stillestående og fremover. Øver litt på å stå på ett bein. Klarer nesten å knytte vanlig skolisseknute. Vet ikke hva som er vanlig/typisk, jeg, men hun klarer i hvert fall nye ting for hver dag som går. Anonymous poster hash: f4fbd...77f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #7 Skrevet 5. september 2015 Hun klarer stort sett å helle (fra vanlig kartong) melk i glasset, men øvelse gjør mester, så uhell er helt lov og akkurat sånn det skal være! Anonymous poster hash: f4fbd...77f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå