Gå til innhold

Hvordan vet man hvor kaldt det er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er snakk om babyer, er det snakk om "føles" når det kommer til grader. Hvordan vet jeg hva det føles? Når det er -2 grader og jeg må til legen og ha med nyfødt baby, dvs 800m gåtur til toget (NSB er alltid 1-30 min forsinket), dvs at jeg ALDRI vet hvor lenge jeg må være ute i kulda...hva da? Tåler babyer mer enn internett sier? Hva gjorde de i gamledager? På Grønland? I Canada?

Hvis jeg finner ut hva gradene føles, og det føles -13, så kan jeg ikke ta med babyen ut? Gjelder det ikke hvis vogna er lun?

Anonymous poster hash: df498...3e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Det er kombinasjonen kulde og luftfuktighet som kan være farlig.

I Finnmark er det feks. mindre luftfuktighet og dermed er kulda mindre farlig enn feks. i Oslo.

Anonymous poster hash: cb59d...7a0

Skrevet

I Finnmark er det feks. mindre luftfuktighet og dermed er kulda mindre farlig enn feks. i Oslo. Anonymous poster hash: cb59d...7a0

Ja. Og hvordan vet jeg luftfuktigheten? Bor nærmere askim

Skrevet

Hvis du bor et sted der minusgradene er kaldere enn andre steder, så vet du det. ;) Tror ikke Askim er et av de stedene.

Anonymous poster hash: 60f21...b5d
Skrevet

I Finnmark er det feks. mindre luftfuktighet og dermed er kulda mindre farlig enn feks. i Oslo. Anonymous poster hash: cb59d...7a0

Ja. Og hvordan vet jeg luftfuktigheten? Bor nærmere askim

Du klarer vel å kjenne om luften er tørr eller fuktig?

Anonymous poster hash: cb59d...7a0

Skrevet

Det er kombinasjonen kulde og luftfuktighet som kan være farlig.I Finnmark er det feks. mindre luftfuktighet og dermed er kulda mindre farlig enn feks. i Oslo. Anonymous poster hash: cb59d...7a0

Ja. Og hvordan vet jeg luftfuktigheten? Bor nærmere askimAnonymous poster hash: df498...3e5

Du klarer vel å kjenne om luften er tørr eller fuktig? Anonymous poster hash: cb59d...7a0
nei? Ingen klarer vel det. Kaldt er kaldt. Det er vel ikke fuktig når det er -2 grader.

Trodde det var vind man tok hensyn til

Skrevet

Jeg fikk barn i januar og begge gangene var det skikkelig kaldere vintere. For å komme meg til helsestasjonen måtte jeg gå til busstoppet, ta bussen til byen og gå fra busstoppet til helsestasjon. Jeg kunne da ikke bore meg inne hele vinteren, ikek fikk jeg syke barn selv om vi var ute hverdag.

Jeg kledde på barnet, la det i skinnposen i vogna. La ett tynt teppe over vogna på de kaldeste dagene, for 30 minus ute sier seg selv at blir kaldt for de små. Gikk til bussen. Tok barnet opp av vogna på bussen. La barnet ned i vogna og på med teppe når vi gikk av bussen. Sov barnet tok jeg av teppe og åpnet skinnposen.

Teppe over vogna er helt greit i korte perioder når det er kaldt, ikke om deter varmt.nok oksygen eer det når det ikke ersnakk om lang tid. Helsesøster og lege var enig med meg med hvordan jeg gjorde det.

Anonymous poster hash: 46926...262

Skrevet

Er dette et problem nå i september?

Hvis du mener til vinteren: kjøp et termometer...

Hvis du vil vite generelt:

-10 gjør at det knirker under skia

-20 gjør at du kjenner snørret "fryse" nesa

-30 gjør vondt i ørene/øreflippene hvis du er ute mer enn 3 min uten lue

Luftfuktigheten er ikke farlig, men vind gjør kulda verre

Anonymous poster hash: f94f2...92d

Skrevet

* knirker under skoa!

Anonymous poster hash: f94f2...92d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...