Gå til innhold

Hva er egentlig heldagsskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som argumenterer for å få heldagsskole. Hva legger dere egentlig i begrepet? Hvor mange timer om dagen burde det være skole? Bør ungene ha noen lekser i tillegg? Slak fritidsaktiviteter inn i skoletiden? Osv

Finnes det noen god beskrivelse av hva en heldagsskole egentlig skal være?

Anonymous poster hash: de236...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste mener vel at siden veldig mange går på sfo og dermed er på skolen hele dagen uansett, så kan man like godt fylle denne tiden med læring også. Og heller slippe lekser.

Jeg kjenner at jeg er skeptisk, selv om det sikkert passer for mange. Man mister jo helt fleksibiliteten ved å f.eks ta fri noen timer og hente barna tidlig, mens de enda har kort dag på skolen.

Skrevet

Så det som ligger i heldagsskole gjelder bare for 1.-3. eller 4. Klasse? Etter det skal elevene få kortere skoletid ( som i dag)?

Skrevet

Vil ikke ha heldagskole. Ingen problemer her med tid til lekser og kos. Heldagsskole er det de som synes leksehjelp med barna er pes og at de uansett ikke ser ungene sine mye fra før av. Hvorfor ikke komme med internatskole liksom. Send dem vekk en uke.... Tenk så deilig for de foreldrene...

Anonymous poster hash: e4d3f...f25

Skrevet

Så det som ligger i heldagsskole gjelder bare for 1.-3. eller 4. Klasse? Etter det skal elevene få kortere skoletid ( som i dag)?

Nei, heldagsskolen må evt gjelde for alle. Spesielt de eldste.

Anonymous poster hash: 4b3c1...5c7

Skrevet

Så det som ligger i heldagsskole gjelder bare for 1.-3. eller 4. Klasse? Etter det skal elevene få kortere skoletid ( som i dag)?Anonymous poster hash: de236...018

Nei, heldagsskolen må evt gjelde for alle. Spesielt de eldste. Anonymous poster hash: 4b3c1...5c7

Med hvor lange dager da? 9-16? 8-17?

Skrevet

Så det som ligger i heldagsskole gjelder bare for 1.-3. eller 4. Klasse? Etter det skal elevene få kortere skoletid ( som i dag)?Anonymous poster hash: de236...018

Nei, heldagsskolen må evt gjelde for alle. Spesielt de eldste. Anonymous poster hash: 4b3c1...5c7
Med hvor lange dager da? 9-16? 8-17?

Kan ikke huske å ha sett noe om det.

Anonymous poster hash: 4b3c1...5c7

Skrevet

Jeg reagerer allerede på dette.. På vår SFO har de et "opplegg" hvor de lærer ting etter skolen. Kjempefint for de barna som går der, men utrolig urettferdig for mitt barn, siden vi ikke har råd til å ha han på SFO før jeg får meg en ny jobb. 

(og selvfølgeig de andre som av ulikegrunner ikke går der.)

Har ikke alle barna rett på å lære like mye fra skolen? Skal de barna få ett fortrinn siden de har mer penger?

Så jeg mener at hvis de absolutt skal ha ett påålegg i SFO tiden også, så får de kalle det skole og ha det gratis slik at alle får de samme mulighetene.

Anonymous poster hash: a11aa...f4a
Skrevet

Da er det nok mer snakk om fram til halv tre/tre, slik som på videregående. Selvsagt ikke lenger.

Anonymous poster hash: 8673b...8c7

Skrevet

Da er det nok mer snakk om fram til halv tre/tre, slik som på videregående. Selvsagt ikke lenger.

Anonymous poster hash: 8673b...8c7

Jeg var da på skolen til både fire og fem på videregående?

Anonymous poster hash: c8766...260

Skrevet

Da er det nok mer snakk om fram til halv tre/tre, slik som på videregående. Selvsagt ikke lenger.Anonymous poster hash: 8673b...8c7

Mine barn, som går i 4. Og 5. I dag, har allerede skole frem til halv 3 og godt med lekser etterpå.

Skrevet

Formålet med heldagsskole er utjevning. Det er vel og bra det for så vidt, men jeg mener det er like viktig at de som kanskje ligger litt over snittet også får mulighet til å videreutvikle seg.

Anonymous poster hash: 1542f...0b9

Skrevet

Vil ikke ha heldagskole. Ingen problemer her med tid til lekser og kos. Heldagsskole er det de som synes leksehjelp med barna er pes og at de uansett ikke ser ungene sine mye fra før av. Hvorfor ikke komme med internatskole liksom. Send dem vekk en uke.... Tenk så deilig for de foreldrene...

Anonymous poster hash: e4d3f...f25

Akkurat det har jeg tenkt også. Nå snakker de om å korte ned ferien og lage heldagsskole for å gjevne ut forskjeller. Det neste blir vel at barna blir sendt på internat.

Anonymous poster hash: 9d195...fc4

Skrevet

Utviklingen nå er veldig skummel synes jeg. Jeg syntes det var veldig tungt å gå på skolen allerede fra 6. klasse. Du finner barn som er "skolelei" allerede fra 1. klasse. Barn som ikke føler de får brukt evnene sine. De får ikke tatt ut energien sin, utforsket verden på sine egne premisser. Alle skal gjennom det samme løpet, og nesten alt er styrt og bestemt av voksne. Veldig lite har barn selv fått innflytelse. Jeg mener helt oppriktig at skolen har blitt vår tids form for barnearbeid.

Anonymous poster hash: 9d195...fc4

Skrevet

Synes det er så trist at barna ikke skal ha frilek lenger i det hele tatt, nå skal det organiseres fra morgen til kveld, ikke et kvarter av dagen skal være uten enten pedagogisk opplegg eller underholdning....

Sfo i dag er barnas arena for frilek! De skal ikke gjøre lekser eller ha pedagogisk opplegg de timene, de skal leke med vennene sine.

På sfo har de flere aktiviteter barna kan melde seg på hver dag, det er kor, idrett, matlaging, forming osv, men det er frivillig. Veldig mange av barna velger å bare være ute i den store flotte skolegården og leke med vennene sine, og dette skal nå da tas fra de fordi det "skal ikke være oppbevaring, det skal være et pedagogisk opplegg og leksehjelp"

Jeg har barn i 1. og 3. og 6. og 9.klasse, alle har de lekser og jeg synes det er viktig for å lære å jobbe selvstendig, ta ansvar for å få ting gjort, øve seg i litt studieteknikk og mestre å tilegne seg kunnskap uten å ha en lærer pesende over skulderen sin med pisken. 

Anonymous poster hash: caede...4b7
Skrevet

Det er en grei ordning for de - etter hvert ganske få - som jobber 9-4 hver dag. For oss som jobber mye ettermiddag er det et kraftig inngrep i den tiden vi faktisk kan bruke med barna våre. Om jeg skal jobbe ettermiddag og kveld og barnet som nå er tidlig ferdig på skolen gir det oss mulighet for at jeg kan hente tidlig og vi kan gjøre ting sammen mens barnet er våkent og opplagt, før jeg må avgårde på jobb. Ellers ser jeg på slike dager kun barnet på morgenen. En lang skoledag hindrer også at det er overskudd til noen form for fritidsaktivitet i uken. Må de være på skolen til kl fire er de fullstendig utslitte.

Jeg besøkte en gang en skole i Frankrike. Der var det fast skoletid til kl 4 for alle barna. Læreren deres fortalte at hun hadde vært på besøk på skoler i Skandinavia og var sjokkert over barnas oppførsel og mangel på disiplin - men samtidig var hun overrasket over deres kreativitet og glede. Å se barna på barneskolen hennes i friminuttet var et sjokk. De stod stort sett rett opp og ned på skoleplassen og bare småpratet seg imellom i ti minutter. Det var bare noen få gutter som spilte ball i et hjørne. Det var påfallende lite lek. Ungene var rett og slett slitne. Veldig få gikk på fritidsaktiviteter. Det er ikke en slik fremtid jeg ønsker for mine barn.

Skrevet

Jeg kan nesten garantere at det ikke kommer nen heldagsskole i Norge, til det er det alt for mye omstruktuturering som må til. Bare for å nevne noe:

*Alle skolebygg må bygges om slik at de er tilrettelagt for lenger skoledager med mer variert tilbud.

*En del av omyggingen blir å lag store kantiner på alle skoler, også barneskoler, hvor barna (og lærere) skal få servert et måltid med varm mat hver dag. Gratis!

*Det må ansettes mange flere lærere, og flere faglærere. Allmennlærerutdannelsen må i så fall falle bort.

*Hele læreplanen må revideres - igjen, og hvilke fag som skal vektlegges og tildeles antall timer må diskuteres.

Osv

Spesielt de tre første punktene er til hinder rett og slett fordi ingen politikere egentlig er interessert i å bruke penger på skolen. De liker å si at de er det, men alt tyder jo på at det ikke er slik det er i praksis når de for eksempel velge å ta bort gratis skolefrukt til barna. Skal barna være en hel dag på skolen, må det være tilbud om mat der, og det kommer de aldri til å innføre.

Men sånn tidsmessig vil jeg tro at skoledagen vil vare i ca 8 timer.

Anonymous poster hash: fb6e9...1b3
Skrevet

I dag er de fleste barna i 1.-4 klasse her på skolen inkl SFO fra 8.15-1530. Og når de kommer hjem, kanskje nærmere kl 1630 skal de gjøre lekser, som gjerne tar nesten en time. Det er en lang dag for barn ned i 6-årsalderen, og så venter ofte fritidsaktiviteter i tillegg.

Jeg skulle gjerne hatt skole til kl 15 hver dag og så slippe lekser hjemme. Og gjerne med mer fysisk aktivitet lagt inn i skolen også. Her er det kanskje 2-3 barn av 28 i hver klasse som ikke går på SFO. De aller fleste barna er altså på skolen i nærmere åtte timer hver dag allerede.

Anonymous poster hash: 720b4...dd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...