Gå til innhold

Tar dere viktige økonomiske avgjørelser basert på dib?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig er det spørsmål som;

Hvor mye har dere i lån og hva betaler dere per mnd?

Kan jeg betjene et lån på X kr med Y inntekt?

Hvor mye kan jeg ha i lån med X inntekt?

Osv.

For meg er svarene på spørsmålene over helt og holdent irrelevant for min økonomi. Opplysningene er mildt sagt mangelfulle og gir ikke et snev av innblikk i det totale utgiftsbildet.

Skulle man sammenlignet lån så må man i det aller minste også komme med opplysninger som effektiv rente, nedbetalingstid, avgifter og gebyrer.

I tillegg så svarer enkelte at 'det er ikke noe problem å betale X i lån når vi har Y i inntekt. Men det er jo langt mer komplisert enn det! For jeg har jo ingen opplysninger om hvilke andre utgifter vedkommende har. Hvor mange barn? Bhg? Sfo? Null eller flere biler? Forsikringer? By eller land? Kommunale avgifter? Det er jo et hav av faktorer som påvirker om Y inntekt strekker til X lån.

Så, altså, det forbauser meg at man vil sammenligne et så snevert utdrag av egen og andres økonomi og ta/få råd basert på så få opplysninger.

Mye en skal reflektere over når man ligger våken i otta, alene på ferie 😂😂

Anonymous poster hash: 90bdb...be5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper ingen gjør det, men når man ser spørsmålene og svarene så skjønner man jo at det er veldig mange her som ikke er direkte smarte. Istede for å snakke med banken så spør de etter råd fra folk som ikke har peiling her inne. Istede for å ringe legen, så spør de ufaglærte husmødre som ikke har noe bedre å ta seg til enn å leke lege på et forum.

Jeg synes det er skummelt!

Anonymous poster hash: 44a25...553

Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 3c558...4e1

Skrevet

Hahaha.. Ja, det hadde tatt seg ut..

Ingen her skriver den hele og fulle sannhet.

Nei, jeg tar økonomiske avgjørelser sammen mef min kjære. Vi har god økonomi nettopp pga vi er økonomiske.

Anonymous poster hash: 449f9...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...