Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 Så en som hadde delt et innlegg med hva flyktningene trenger, og bønneteppe var en av tingene på lista. Er jeg rar som synes det er siste prioritering i krisen som pågår nå? Anonymous poster hash: 2bcc9...e29
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Det er mange her i verden som tyr til religionen sin i vanskelige tider for trøst og styrke, så egentlig er det ikke så rart synes jeg. Det er sikkert mange som er medlem av samme religion som kan hjelpe med dette i tillegg til ting som er nødvendige for å overleve. Anonymous poster hash: b8502...e2f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 At et menneske som er i stor nød skal få muligheten til å søke trøst i sin religion og få tilbake litt normalitet i sitt liv, er ikke rart i det hele tatt. Anonymous poster hash: 4ff6f...7f5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Greit at de kan søke trøst i fantasiverdenen sin, men utstyr for å bedrive dette kan umulig prioriteres på linje med nødvendige ting. Anonymous poster hash: 40aa7...b90
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Det var vel kanskje ikke ment som akutthjelp, men f.eks noe for de mange som blir sittende lange perioder på asylmottak uten penger til å foreta seg noe særlig (mange har ikke råd til kollektivtransport, og absolutt ikke til aktiviteter som koster noe), uten arbeidstillatelse og sikkert med mye savn og vanskelige tanker. Da kan religion helt sikkert være en god støtte for de som sysler med slikt. At det er et behov/ønske betyr jo ikke at det er det mest prekære behovet. Anonymous poster hash: 823cf...1be
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #6 Skrevet 5. september 2015 Greit at de kan søke trøst i fantasiverdenen sin, men utstyr for å bedrive dette kan umulig prioriteres på linje med nødvendige ting. Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Jøss, så respektfull du er da... Anonymous poster hash: b2c02...0cb
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #7 Skrevet 5. september 2015 Er litt enig med HI. Når kristne folk flykter har jeg aldri hørt at de forlanger å få korssmykke som nødvendig ting, som erstatning for det de har mistet i flom og lignende. Bønneteppe er ikke nødvendig. En som er dypt religiøs skal da kunne be uten å ha de materielle tingene, det er inne i personen bønnen skjer. Er dessverre litt farget av at ammerom på kjøpesenteret her ofte blir LÅST fordi det brukes som bønnerom. Altså, stikk i strid med det den egentlig skal brukes til. Vil man be, så ber man. Uavhengig om man har et fancy teppe å knele på. Nødvendige ting for folk som har mistet alt er klær, mat, husly og de enkleste fasiliteter, altså do, dusj osv. Bønneteppe er ikke NØDVENDIG ting, men kanskje ønskelig, noe flyktningen kan sette pris på. Nødvendige ting etter min mening er det man trenger for å overleve, og som dekker menneskers basale FYSISKE behov. Anonymous poster hash: fdd93...3b1
kristinehufine Skrevet 5. september 2015 #8 Skrevet 5. september 2015 De kan be uten bønneteppe. Hva tror du de gjorde før i tiden? Og generelt der de er veldig fattige nå sånnsett... 😊 Men klart det er en trøst for mange å kunne be "riktig". De føler da kanskje at de lettere blir hørt. Stakkars alle barna som sulter og fryser, personlig ville jeg gitt mat og klær om jeg skulle gitt noe!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #9 Skrevet 5. september 2015 Hva er problemet, lurer nå jeg på.... Hva VI mener om viktigheten av et bønneteppe spiller da ingen rolle, om det er viktig for DEM. Djises... Høy hest, much?? Anonymous poster hash: 003b6...09d
kristinehufine Skrevet 5. september 2015 #10 Skrevet 5. september 2015 Er litt enig med HI. Når kristne folk flykter har jeg aldri hørt at de forlanger å få korssmykke som nødvendig ting, som erstatning for det de har mistet i flom og lignende. Bønneteppe er ikke nødvendig. En som er dypt religiøs skal da kunne be uten å ha de materielle tingene, det er inne i personen bønnen skjer. Er dessverre litt farget av at ammerom på kjøpesenteret her ofte blir LÅST fordi det brukes som bønnerom. Altså, stikk i strid med det den egentlig skal brukes til. Vil man be, så ber man. Uavhengig om man har et fancy teppe å knele på. Nødvendige ting for folk som har mistet alt er klær, mat, husly og de enkleste fasiliteter, altså do, dusj osv. Bønneteppe er ikke NØDVENDIG ting, men kanskje ønskelig, noe flyktningen kan sette pris på. Nødvendige ting etter min mening er det man trenger for å overleve, og som dekker menneskers basale FYSISKE behov. Anonymous poster hash: fdd93...3b1 Hvis det blir brukt som bønnerom håper jeg du huker tak i en vekter og sier i fra? Det er uakseptabelt!
pifi med tre nurk Skrevet 5. september 2015 #11 Skrevet 5. september 2015 I min verden er nødhjelp til barna det eneste som er viktig!! Barn drukner, barn sulter, barn blir skutt, barn blir tvunget til barnesoldater, barn blir utnyttet og barn blir utsatt for overgrep! Dette er den virkelige krisen og all min hjelp består i hjelpe barna bort fra alt overnevnte og til en trygg tilværelse.
magica fra tryll Skrevet 5. september 2015 #12 Skrevet 5. september 2015 I min verden er nødhjelp til barna det eneste som er viktig!! Barn drukner, barn sulter, barn blir skutt, barn blir tvunget til barnesoldater, barn blir utnyttet og barn blir utsatt for overgrep! Dette er den virkelige krisen og all min hjelp består i hjelpe barna bort fra alt overnevnte og til en trygg tilværelse. Men du skjønner vel at det er lurt å hjelpe foreldrene til barna? Eller andre voksne som kan ta vare på dem? Hvis du sulter ihjel eller drukner, hjelper vel ikke det barna dine så veldig mye?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #13 Skrevet 5. september 2015 Er litt enig med HI. Når kristne folk flykter har jeg aldri hørt at de forlanger å få korssmykke som nødvendig ting, som erstatning for det de har mistet i flom og lignende. Bønneteppe er ikke nødvendig. En som er dypt religiøs skal da kunne be uten å ha de materielle tingene, det er inne i personen bønnen skjer. Er dessverre litt farget av at ammerom på kjøpesenteret her ofte blir LÅST fordi det brukes som bønnerom. Altså, stikk i strid med det den egentlig skal brukes til. Vil man be, så ber man. Uavhengig om man har et fancy teppe å knele på. Nødvendige ting for folk som har mistet alt er klær, mat, husly og de enkleste fasiliteter, altså do, dusj osv. Bønneteppe er ikke NØDVENDIG ting, men kanskje ønskelig, noe flyktningen kan sette pris på. Nødvendige ting etter min mening er det man trenger for å overleve, og som dekker menneskers basale FYSISKE behov. Anonymous poster hash: fdd93...3b1 Det stemmer ikke helt. Både ortodokse jøder og muslimer har veldig strenge regler for bønn. Så de kan ikke bare be en bønn inni seg slik kristne kan. Og at de får et bønneteppe synes jeg er fint. Hvis jeg hadde reist fra hus og hjem, mistet barn og kone og alt jeg eide og hadde en usikker fremtid, ja da håper jeg at noen hadde gitt meg litt trøst. Litt omsorg. Og trøst og omsorg gis på den sørgendes premisser, ikke giverens. Det som trøster deg er ikke nødvendigvis det som trøster alle andre. Så det vi må gi for å klare å trøste dem er det de ønsker seg selv. Anonymous poster hash: 8cbea...f14
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #14 Skrevet 5. september 2015 Jeg kan ikke skjønne at det er praktisk å drasse på en masse klær, leker, ting, tang og bønnetepper når man er på flukt? Det de trenger aller mest nå, må vel være romslige kofferter, slik som det samles inn av diverse dikkedarer? Anonymous poster hash: b688a...38a
pifi med tre nurk Skrevet 5. september 2015 #15 Skrevet 5. september 2015 (endret) I min verden er nødhjelp til barna det eneste som er viktig!! Barn drukner, barn sulter, barn blir skutt, barn blir tvunget til barnesoldater, barn blir utnyttet og barn blir utsatt for overgrep! Dette er den virkelige krisen og all min hjelp består i hjelpe barna bort fra alt overnevnte og til en trygg tilværelse. Men du skjønner vel at det er lurt å hjelpe foreldrene til barna? Eller andre voksne som kan ta vare på dem? Hvis du sulter ihjel eller drukner, hjelper vel ikke det barna dine så veldig mye?Selvfølgelig!!!! Men greia er at Libanon er full av flyktningbarn fra Syria som ikke har noen voksne mennesker rundt seg. De må gå og tigge på gata og blir utnyttet, ingen kommer og henter dem ut.. Ingen hjelper dem, ikke FN, ikke andre.. Hjertet mitt blør! Og det jeg prøver å si er at vi skal selvfølgelig hjelpe både voksne og barn som holder på å drukne og vi skal ta i mot de vi kan, mer enn 8000 også i Norge, men dette er en gigantisk humanitær katastrofe og da er det rett og slet beinhard prioritering. Man kan ikke prioritere bønnetepper, men prioritere at folk ikke drukner, ikke sulter ihjel og ikke blir skutt! Endret 5. september 2015 av pifi med tre nurk
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #16 Skrevet 5. september 2015 Det er jo den fantasiverdenen som har bidratt til denne elendigheten, så høres helt idiotisk ut. Anonymous poster hash: 6b4b8...645
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #17 Skrevet 5. september 2015 Greit at de kan søke trøst i fantasiverdenen sin, men utstyr for å bedrive dette kan umulig prioriteres på linje med nødvendige ting. Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Jøss, så respektfull du er da... Anonymous poster hash: b2c02...0cb Hva var respektløst? Anonymous poster hash: 40aa7...b90
Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #18 Skrevet 7. september 2015 Greit at de kan søke trøst i fantasiverdenen sin, men utstyr for å bedrive dette kan umulig prioriteres på linje med nødvendige ting. Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Jøss, så respektfull du er da... Anonymous poster hash: b2c02...0cb Hva var respektløst? Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Får ikke lov å si det er en fantasiverden vet du. Vrangforestillinger er visst også feil. Anonymous poster hash: 6b4b8...645
Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #19 Skrevet 7. september 2015 Greit at de kan søke trøst i fantasiverdenen sin, men utstyr for å bedrive dette kan umulig prioriteres på linje med nødvendige ting. Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Jøss, så respektfull du er da... Anonymous poster hash: b2c02...0cb Hva var respektløst? Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Får ikke lov å si det er en fantasiverden vet du. Vrangforestillinger er visst også feil. Anonymous poster hash: 6b4b8...645 Så det er kun deres tro som er den riktige da? Kristendom er da like mye en fantasiverden som islam da i så fall. Jeg er humanetiker, men er da ikke så respektløs at jeg uttaler meg slik om andres verdigrunnlag. Anonymous poster hash: b2c02...0cb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #20 Skrevet 7. september 2015 Er litt enig med HI. Når kristne folk flykter har jeg aldri hørt at de forlanger å få korssmykke som nødvendig ting, som erstatning for det de har mistet i flom og lignende. Bønneteppe er ikke nødvendig. En som er dypt religiøs skal da kunne be uten å ha de materielle tingene, det er inne i personen bønnen skjer. Er dessverre litt farget av at ammerom på kjøpesenteret her ofte blir LÅST fordi det brukes som bønnerom. Altså, stikk i strid med det den egentlig skal brukes til. Vil man be, så ber man. Uavhengig om man har et fancy teppe å knele på. Nødvendige ting for folk som har mistet alt er klær, mat, husly og de enkleste fasiliteter, altså do, dusj osv. Bønneteppe er ikke NØDVENDIG ting, men kanskje ønskelig, noe flyktningen kan sette pris på. Nødvendige ting etter min mening er det man trenger for å overleve, og som dekker menneskers basale FYSISKE behov. Anonymous poster hash: fdd93...3b1 Jeg har ikke hørt at dette er noe noen flyktninger forlanger, som du så fint sier, i det hele tatt. Anonymous poster hash: b2c02...0cb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #21 Skrevet 7. september 2015 Er litt enig med HI. Når kristne folk flykter har jeg aldri hørt at de forlanger å få korssmykke som nødvendig ting, som erstatning for det de har mistet i flom og lignende. Bønneteppe er ikke nødvendig. En som er dypt religiøs skal da kunne be uten å ha de materielle tingene, det er inne i personen bønnen skjer. Er dessverre litt farget av at ammerom på kjøpesenteret her ofte blir LÅST fordi det brukes som bønnerom. Altså, stikk i strid med det den egentlig skal brukes til. Vil man be, så ber man. Uavhengig om man har et fancy teppe å knele på. Nødvendige ting for folk som har mistet alt er klær, mat, husly og de enkleste fasiliteter, altså do, dusj osv. Bønneteppe er ikke NØDVENDIG ting, men kanskje ønskelig, noe flyktningen kan sette pris på. Nødvendige ting etter min mening er det man trenger for å overleve, og som dekker menneskers basale FYSISKE behov. Anonymous poster hash: fdd93...3b1 Hvis det blir brukt som bønnerom håper jeg du huker tak i en vekter og sier i fra? Det er uakseptabelt! Hva som skjer bak en låst dør kan vel ingen vite. Det der er jo bare bløff. Anonymous poster hash: a6514...180
Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #22 Skrevet 7. september 2015 Greit at de kan søke trøst i fantasiverdenen sin, men utstyr for å bedrive dette kan umulig prioriteres på linje med nødvendige ting. Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Jøss, så respektfull du er da... Anonymous poster hash: b2c02...0cb Hva var respektløst? Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Får ikke lov å si det er en fantasiverden vet du. Vrangforestillinger er visst også feil. Anonymous poster hash: 6b4b8...645 Så det er kun deres tro som er den riktige da? Kristendom er da like mye en fantasiverden som islam da i så fall. Jeg er humanetiker, men er da ikke så respektløs at jeg uttaler meg slik om andres verdigrunnlag. Anonymous poster hash: b2c02...0cb Jeg er selvsagt enig i at kristendom også er fantasier akkurat som alle andre livssyn som tror på en overordnet makt. Hvis du tror på Odin så er det greit å kalle det fantasier, men ikke hvis du tror på Gud eller Allah? Hva med julenissen, tannfeen, spøkelser, ufoer og så videre? Mange som tror på mye rart, men jeg forbeholder meg retten til å kalle det overtro. Respektløst? Kanskje den overtroiske føler der slik, men de "rettroende" viser ofte svært liten respekt for andres oppfatninger så de bør ikke forvente respekt for sin overbevisning tilbake. Anonymous poster hash: 40aa7...b90
Anonym bruker Skrevet 7. september 2015 #23 Skrevet 7. september 2015 Er litt enig med HI. Når kristne folk flykter har jeg aldri hørt at de forlanger å få korssmykke som nødvendig ting, som erstatning for det de har mistet i flom og lignende. Bønneteppe er ikke nødvendig. En som er dypt religiøs skal da kunne be uten å ha de materielle tingene, det er inne i personen bønnen skjer. Er dessverre litt farget av at ammerom på kjøpesenteret her ofte blir LÅST fordi det brukes som bønnerom. Altså, stikk i strid med det den egentlig skal brukes til. Vil man be, så ber man. Uavhengig om man har et fancy teppe å knele på. Nødvendige ting for folk som har mistet alt er klær, mat, husly og de enkleste fasiliteter, altså do, dusj osv. Bønneteppe er ikke NØDVENDIG ting, men kanskje ønskelig, noe flyktningen kan sette pris på. Nødvendige ting etter min mening er det man trenger for å overleve, og som dekker menneskers basale FYSISKE behov. Anonymous poster hash: fdd93...3b1 Hvis det blir brukt som bønnerom håper jeg du huker tak i en vekter og sier i fra? Det er uakseptabelt!Hva som skjer bak en låst dør kan vel ingen vite. Det der er jo bare bløff. Anonymous poster hash: a6514...180 Klart det er bløff. En som hengir seg til en så altomfattende religion ville aldri funnet på å låse seg inne på et ammerom for å gjennomføre en av de påkrevde øvelsene. Og han er selvsagt så full av respekt for ammende kvinner at det er utenkelig å beslaglegge ammerommet😂😂😂 Anonymous poster hash: 40aa7...b90
MammantilNurket Skrevet 7. september 2015 #24 Skrevet 7. september 2015 Jeg er ateist, MEN jeg har full forståelse for at tro er godt å ha når det er vanskelig. Situasjonen til flyktningene befinner seg bortenfor "vanskelig". De har mistet ALT! Om det er et bønneteppe, en rosenkrans eller et krusifiks de ønsker seg så synes jeg hæren fløtte meg at det er det MINSTE vi, som lever i verdens rikeste og tryggeste land, kan bidra med.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #25 Skrevet 9. september 2015 Greit at de kan søke trøst i fantasiverdenen sin, men utstyr for å bedrive dette kan umulig prioriteres på linje med nødvendige ting. Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Jøss, så respektfull du er da... Anonymous poster hash: b2c02...0cb Hva var respektløst? Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Får ikke lov å si det er en fantasiverden vet du. Vrangforestillinger er visst også feil. Anonymous poster hash: 6b4b8...645 Så det er kun deres tro som er den riktige da? Kristendom er da like mye en fantasiverden som islam da i så fall. Jeg er humanetiker, men er da ikke så respektløs at jeg uttaler meg slik om andres verdigrunnlag. Anonymous poster hash: b2c02...0cb Jeg er selvsagt enig i at kristendom også er fantasier akkurat som alle andre livssyn som tror på en overordnet makt.Hvis du tror på Odin så er det greit å kalle det fantasier, men ikke hvis du tror på Gud eller Allah? Hva med julenissen, tannfeen, spøkelser, ufoer og så videre? Mange som tror på mye rart, men jeg forbeholder meg retten til å kalle det overtro. Respektløst? Kanskje den overtroiske føler der slik, men de "rettroende" viser ofte svært liten respekt for andres oppfatninger så de bør ikke forvente respekt for sin overbevisning tilbake. Anonymous poster hash: 40aa7...b90 Enig. Anonymous poster hash: 6b4b8...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå