Gå til innhold

Omsorgspermisjon far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål jeg gjerne håper på svar på, og føler jeg står helt fast. Jeg har termin nå om ikke mange dagene, og står i en litt kjip situasjon hvor far jobber 14 dager borte, og har 14 dager fri. Vi har sjekket opp og han har krav på 14 dager permisjon fra fødsel, men i kontrakten hans står det som følger ''Regler for permisjoner ved disse tilfellene er behandlet i AML paragraf 12 - 1 til 12 - 7. Folketrygden betaler utgiftene ved denne type permisjoner. Betyr det da at han har krav på lønn fra folketrygden imens han har permisjon i de 14 dagene? Om ikke er det jo helt sykt vil jeg tørre å påstå, når man har en sånn jobb burde det være på mulig å kunne være hjemme og samtidig få lønn. Ellers blir vi jo en mnd uten penger, som ikke er aktuelt da vi har leilighet og regninger som må betales. Håper noen kan hjelpe meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ikke krav på lønn. Ingenting sykt ved det... Sparing er en ganske fin ting..

Anonymous poster hash: 3ab7e...350

Skrevet

Ingen har krav på lønn i de 14 dagene etter fødsel, ingenting sykt ved det. Det er opp til arbeidsgiver.

Da får han finne seg en offentlig jobb da, hvis dere ikke klarer dere☺

Skrevet

Far har rett på 14 dager fri i forbindelse med fødsel, men skal han få betalt må det ligge i bedriftens tariffavtale. Hvis bedriften følger aml så får han ubetalt permisjon i 14 dager.

Anonymous poster hash: 28268...246

Skrevet

Du har termin om et par dager, og dette tenker dere på først nå?

Anonymous poster hash: 1585e...e99

Skrevet

Derfor sjekker man ut dette, og dekkes det ikke av arbeidsgiver så sparer man opp så far kan være hjemme. Verre er det ikke!

Anonymous poster hash: 756d5...680

Skrevet

Derfor sjekker man ut dette, og dekkes det ikke av arbeidsgiver så sparer man opp så far kan være hjemme. Verre er det ikke!Anonymous poster hash: 756d5...680

for alle har vi regninger og hus å betale på, hi.

Ikke mange i Norge som har arbeidsgiver som dekker det.

Skrevet

Derfor sjekker man ut dette, og dekkes det ikke av arbeidsgiver så sparer man opp så far kan være hjemme. Verre er det ikke!Anonymous poster hash: 756d5...680

for alle har vi regninger og hus å betale på, hi.

Ikke mange i Norge som har arbeidsgiver som dekker det.

Ja, men har man det stramt økonomisk må man planlegge da, så man kan legge av penger for at far kan være hjemme. Vi har det godt her i Norge og får ytelser for mye, Men vi kan ikke få både i pose og sekk, det går ikke.

Venter barn nr 3 nå og først denne gang får mannen betalt for de 14 dagene. Han har vært hjemme de to andre gangene også og da har vi lagt opp økonomien i forkant slik at det har latt seg gjøre.

Anonymous poster hash: cf000...c68

Skrevet

for alle har vi regninger og hus å betale på, hi.Ikke mange i Norge som har arbeidsgiver som dekker det.Anonymous poster hash: 756d5...680

Ja, men har man det stramt økonomisk må man planlegge da, så man kan legge av penger for at far kan være hjemme. Vi har det godt her i Norge og får ytelser for mye, Men vi kan ikke få både i pose og sekk, det går ikke. Venter barn nr 3 nå og først denne gang får mannen betalt for de 14 dagene. Han har vært hjemme de to andre gangene også og da har vi lagt opp økonomien i forkant slik at det har latt seg gjøre. Anonymous poster hash: cf000...c68
hæ?

Jeg er ikke hi altså :)

Skrevet

Det er helt vanlig å dekke denne kostnaden selv.

Da vi fikk våre barn tok mannen en uke ulønnet omsorgspermisjon og en uke ferie.

Anonymous poster hash: 0cb17...d23
Skrevet

for alle har vi regninger og hus å betale på, hi.Ikke mange i Norge som har arbeidsgiver som dekker det.Anonymous poster hash: 756d5...680
Ja, men har man det stramt økonomisk må man planlegge da, så man kan legge av penger for at far kan være hjemme. Vi har det godt her i Norge og får ytelser for mye, Men vi kan ikke få både i pose og sekk, det går ikke. Venter barn nr 3 nå og først denne gang får mannen betalt for de 14 dagene. Han har vært hjemme de to andre gangene også og da har vi lagt opp økonomien i forkant slik at det har latt seg gjøre. Anonymous poster hash: cf000...c68
hæ?

Jeg er ikke hi altså :)

Sorry misforstod litt. Men svaret mitt var ment til Hi.

Anonymous poster hash: cf000...c68

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål jeg gjerne håper på svar på, og føler jeg står helt fast. Jeg har termin nå om ikke mange dagene, og står i en litt kjip situasjon hvor far jobber 14 dager borte, og har 14 dager fri. Vi har sjekket opp og han har krav på 14 dager permisjon fra fødsel, men i kontrakten hans står det som følger ''Regler for permisjoner ved disse tilfellene er behandlet i AML paragraf 12 - 1 til 12 - 7. Folketrygden betaler utgiftene ved denne type permisjoner. Betyr det da at han har krav på lønn fra folketrygden imens han har permisjon i de 14 dagene? Om ikke er det jo helt sykt vil jeg tørre å påstå, når man har en sånn jobb burde det være på mulig å kunne være hjemme og samtidig få lønn. Ellers blir vi jo en mnd uten penger, som ikke er aktuelt da vi har leilighet og regninger som må betales. Håper noen kan hjelpe meg.

Når en har sånn jobb kan han vel flytte jobbingen til etter permisjonen?

Anonymous poster hash: f1e4f...ada

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...