Gå til innhold

Om flyktningene og de døde barna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt ærlig: barna har sikkert sett bildene, men de har ikke stilt spørsmål. Og jeg har heller ikke fortalt noe.

Ikke har jeg gitt ei krone eller klær, og ikke leser jeg særlig om det. Jeg stemmer fremdeles partier som er litt imot kraftig innvandring.

Jeg kjøper ting til oss og drar på herlige ferier, men vi bruker ikke mange kronene på u-hjelp. Vi passer på oss selv og sparer til oss og barna.

Bokstavelig talt: vi prioriterer ikke flyktninger, og bildene har ikke gjort meg særlig kraftig berørt.

Og jeg jobber som barnesykepleier og elsker å jobbe med barn Anonymous poster hash: d84bb...dab

Uff, så kald!!

Og bare til info: dette er ikke innvandring, det er FLYKTNINGER!!! De er jaget på flukt fra egne, fine hjem...

Anonymous poster hash: 432f3...86e

Hvis man er flyktning så betyr vel det at man ikke kan dra tilbake til landet sitt? Hvorfor ble da symbolfamilien med 3 åringen ført tilbake til Syria og gravlagt der? Det burde vært helt umulig hvis de var flyktninger! Og hvorfor sitter slektningene i Syria å sier at de ba faren om å snu og komme tilbake til Syria fordi overfarten ville være for farlig, men da var svaret fra faren at de ville til Sverige og få seg et bedre liv. At det er tragisk er sant, men at alle skal betegnes som flyktninger er ikke korrekt.

Anonymous poster hash: 1cdc7...1f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir kvalm! Feite, late, dumme, utakknemligr og bortskjemte nordmenn! Har vi glemt hvordan medfølelse er? Har vi glemt empati? Hvordan kan vi være så navlebeskuende når mennesker dør i krig? Barn?! Jeg fatter det ikke!!

Jeg for min del har grått over både de døde voksne og de døde barna. Skjærer meg i hjerte å vite at mitt barn lå trygt i sengen sin og sov, mens barna skyller i land på stranda.

Vi tar vare på hverandre her i Norge, de som opplever at de ikke blir tatt vare på her har det de trenger og klarer seg. Mye vil ha mer, er det noe som heter.

Det er ikke perfekt her i Norge heller, men det finnes ingen i Norge som har det så fælt at vi ikke skal hjelpe flyktninger fra krig og tortur.

Du anonym sykepleier over her: skam deg.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Helt ærlig: barna har sikkert sett bildene, men de har ikke stilt spørsmål. Og jeg har heller ikke fortalt noe.

Ikke har jeg gitt ei krone eller klær, og ikke leser jeg særlig om det. Jeg stemmer fremdeles partier som er litt imot kraftig innvandring.

Jeg kjøper ting til oss og drar på herlige ferier, men vi bruker ikke mange kronene på u-hjelp. Vi passer på oss selv og sparer til oss og barna.

Bokstavelig talt: vi prioriterer ikke flyktninger, og bildene har ikke gjort meg særlig kraftig berørt.

Og jeg jobber som barnesykepleier og elsker å jobbe med barn🙈

Anonymous poster hash: d84bb...dab

Er egentlig imot å bruke følgende setning men her passer den rett og slett for bra: stakkars barn som har deg som mor!

Skrevet

Jeg blir kvalm! Feite, late, dumme, utakknemligr og bortskjemte nordmenn! Har vi glemt hvordan medfølelse er? Har vi glemt empati? Hvordan kan vi være så navlebeskuende når mennesker dør i krig? Barn?! Jeg fatter det ikke!!

Jeg for min del har grått over både de døde voksne og de døde barna. Skjærer meg i hjerte å vite at mitt barn lå trygt i sengen sin og sov, mens barna skyller i land på stranda.

Vi tar vare på hverandre her i Norge, de som opplever at de ikke blir tatt vare på her har det de trenger og klarer seg. Mye vil ha mer, er det noe som heter.

Det er ikke perfekt her i Norge heller, men det finnes ingen i Norge som har det så fælt at vi ikke skal hjelpe flyktninger fra krig og tortur.

Tror du det bare er i Syria det er elendighet ? Bare for det mye om det i media så er ikke det måte på hvor synd folk syns i de! Er det kun Syria som teller nå?

Anonymous poster hash: 62317...0bb

Skrevet

Tror du det bare er i Syria det er elendighet ? Bare for det mye om det i media så er ikke det måte på hvor synd folk syns i de! Er det kun Syria som teller nå?

Anonymous poster hash: 62317...0bb

Jeg har ike sagt Syria spesifikt, det er det du som gjør.

Når det er sagt, det er flyktninger fra Syria som nå skaper en absolutt akutt situasjon, og da må vi handle.

Skrevet

Og jeg jobber som barnesykepleier og elsker å jobbe med barn Anonymous poster hash: d84bb...dab

Ja, problemet i verden er ikke de onde menneskene. Men de gode menneskene som velger å gi beng.
Ja, hadde vi nå enda blitt kvitt de gode som gir beng, DA hadde verden blitt et bedre sted... Eller? Tror det hadde hjulpet minimalt at alle lå søvnløse og gråt pga dette hver natt altså. Dette er politikerjobb!

Anonymous poster hash: 30da8...287

Det Røde Kors, SOS barnebyer, Redningsselskapet, Leger uten grenser, Redd Barna og Norsk Flyktninghjelp gjør, er politikerjobb?

Synd vi har valgt inn noen politikere som syns det er for mye å hjelpe 8000 mennesker, da.

Var ikke det snakk om at rundt 25-30 land i Europa hadde fått forespørsel om å ta inn totalt ca 100 000 flyktninger? Hvorfor skal lille Norge være de som tar inn det største antallet? Og hvorfor slipper de rike gulflandene unna med å ikke ta inn noen?

Anonymous poster hash: 21165...20c

Skrevet

Uff, så kald!!

Og bare til info: dette er ikke innvandring, det er FLYKTNINGER!!! De er jaget på flukt fra egne, fine hjem...

Hvis man er flyktning så betyr vel det at man ikke kan dra tilbake til landet sitt? Hvorfor ble da symbolfamilien med 3 åringen ført tilbake til Syria og gravlagt der? Det burde vært helt umulig hvis de var flyktninger! Og hvorfor sitter slektningene i Syria å sier at de ba faren om å snu og komme tilbake til Syria fordi overfarten ville være for farlig, men da var svaret fra faren at de ville til Sverige og få seg et bedre liv. At det er tragisk er sant, men at alle skal betegnes som flyktninger er ikke korrekt.

De ble ført tilbake med væpnede vakter ig et kobbel av journalister/fotografer på slep. Det hadde de ikke uka før.
Skrevet

Ja, problemet i verden er ikke de onde menneskene. Men de gode menneskene som velger å gi beng.
Ja, hadde vi nå enda blitt kvitt de gode som gir beng, DA hadde verden blitt et bedre sted... Eller? Tror det hadde hjulpet minimalt at alle lå søvnløse og gråt pga dette hver natt altså. Dette er politikerjobb!

Det Røde Kors, SOS barnebyer, Redningsselskapet, Leger uten grenser, Redd Barna og Norsk Flyktninghjelp gjør, er politikerjobb?

Synd vi har valgt inn noen politikere som syns det er for mye å hjelpe 8000 mennesker, da.

Var ikke det snakk om at rundt 25-30 land i Europa hadde fått forespørsel om å ta inn totalt ca 100 000 flyktninger? Hvorfor skal lille Norge være de som tar inn det største antallet? Og hvorfor slipper de rike gulflandene unna med å ikke ta inn noen?

Anonymous poster hash: 21165...20c

F.eks. tar Tyskland i mot 800.000 flyktninger i år.
Skrevet

Uff, så kald!!

Selvfølgelig kan de bare bli i Syria, ingen som nekter dem det. Problemet er at de bombes, torturerer, mister unger, familie osv, ingen steder å bo da alt er bombet, ingenting å leve av osv.... Du virker ikke å forstå hvilke forhold de egentlig flykter fra....

Anonymous poster hash: 3ce27...34c

Skrevet

Uff, så kald!!

Selvfølgelig kan de bare bli i Syria, ingen som nekter dem det. Problemet er at de bombes, torturerer, mister unger, familie osv, ingen steder å bo da alt er bombet, ingenting å leve av osv.... Du virker ikke å forstå hvilke forhold de egentlig flykter fra....

http://www.vg.no/bildespesial/13263

Skrevet

Jeg har snakket med datteren min om situasjonen i Syria uten å utbrodere så veldig. Hun er veldig engasjert og har et stort ønske om å hjelpe, så  vi har samlet klær og leker som vi skal gi.

Å avstenge seg fra lidelser i andre deler av verden er en kjent forsvarsmekanisme. Lever man et trygt og godt liv så føler mange en redsel for å miste denne beskyttede tilværelsen. Nå er mange hundre tusener på flukt og det skaper nok ekstra redsel og behov for å beskytte seg. De bruker gjerne ord/fraser som : "Ivareta våre egne først", "beskytte vår kultur", "Norske verdier". Det de ser helt bort fra er at kulturer er dynamiske og stadig endring uansett. Sett med 1800 talls øyne så har Norge mistet sin kultur for lenge siden. Dessuten - er en kultur mer verd enn menneskeliv? Virkelig?

Vi deler alle en jord og Nordmenn har ikke høyere verdi enn en etioper eller en syrer. Over hele verden gjør mennesker opprør mot diktatorer og krever demokrati. Den arabiske våren viser at verden nå er inne i en tidsalder hvor mennesker ikke lengre finner seg i å være undertrykt og leve på et eksistensminimum mens eliten velter seg i luksus.

Det finnes kun en løsning på flyktingproblematikken og det er å fordele jordens ressurser rettferdig. Vi må tenke globale løsninger og ikke lengre fokusere på regionale proteksjonistiske idealer.

Det vi i vesten også har alt for lett å glemme er at vi har en stor skyld i mange konflikter, både i Afrika og Arabiske land.

Skrevet

Tenk at det knapt går en generasjon før vi har glemt alt. Min farfar var motstandsmann og hb kjente flere som flyktet over grensa til Sverige. Sverige tok oss imot, USA og England også. Aldri noe spørsmål om nettinggjerder eller hvor mange vi kunne ta oss råd til. På flukt fra krig og elendighet fikk vi mulighet til en ny sjans.

Nå er alt glemt ser det ut til. Pinlig.

Skrevet

Uff, så kald!!

Og bare til info: dette er ikke innvandring, det er FLYKTNINGER!!! De er jaget på flukt fra egne, fine hjem...Anonymous poster hash: 432f3...86e

Hvis man er flyktning så betyr vel det at man ikke kan dra tilbake til landet sitt? Hvorfor ble da symbolfamilien med 3 åringen ført tilbake til Syria og gravlagt der? Det burde vært helt umulig hvis de var flyktninger! Og hvorfor sitter slektningene i Syria å sier at de ba faren om å snu og komme tilbake til Syria fordi overfarten ville være for farlig, men da var svaret fra faren at de ville til Sverige og få seg et bedre liv. At det er tragisk er sant, men at alle skal betegnes som flyktninger er ikke korrekt.Anonymous poster hash: 1cdc7...1f4

Enig.

Skrevet

Uff, så kald!!

Og bare til info: dette er ikke innvandring, det er FLYKTNINGER!!! De er jaget på flukt fra egne, fine hjem...Anonymous poster hash: 432f3...86e

Hvis man er flyktning så betyr vel det at man ikke kan dra tilbake til landet sitt? Hvorfor ble da symbolfamilien med 3 åringen ført tilbake til Syria og gravlagt der? Det burde vært helt umulig hvis de var flyktninger! Og hvorfor sitter slektningene i Syria å sier at de ba faren om å snu og komme tilbake til Syria fordi overfarten ville være for farlig, men da var svaret fra faren at de ville til Sverige og få seg et bedre liv. At det er tragisk er sant, men at alle skal betegnes som flyktninger er ikke korrekt.Anonymous poster hash: 1cdc7...1f4
Enig.

Det er ingen som nektes å dra inn i et krigsherjet land. Mor og barn er døde. Far har ingenting å leve for. Han ønsker å begrave familien i hjemlandet. Han er likegyldig til hva som måtte skje med ham der. Samtidig er det vel ganske forståelig at man vil flykte fra krig når man har små barn?

Anonymous poster hash: 6d159...3a7

Skrevet

Tenk at det knapt går en generasjon før vi har glemt alt. Min farfar var motstandsmann og hb kjente flere som flyktet over grensa til Sverige. Sverige tok oss imot, USA og England også. Aldri noe spørsmål om nettinggjerder eller hvor mange vi kunne ta oss råd til. På flukt fra krig og elendighet fikk vi mulighet til en ny sjans.

Men folk reiste jo tilbake når krigen var over. Og det var ikke bare menn som flyktet, de tok selvsagt med seg kone og barn også. 

Anonymous poster hash: 65527...809

Skrevet

Men folk reiste jo tilbake når krigen var over. Og det var ikke bare menn som flyktet, de tok selvsagt med seg kone og barn også.

Det er ikke bare menn som flyktet nå heller, men det er enklere for menn.

Og det er jammen ikke alle som reiste hjem igjen. Men for all del, blir Syria et ryddig og fritt demokrati innen de neste fem årene skal du se de reiser hjem. Folk vil jo helst være hjemme!

Skrevet

Til alle dere som kritiserer tankene mine, så brenner jeg virkelig for jobben min. Jeg gjør alt som står i min makt for å redde barna, men er nok ikke sikkert dere tror på det.

Selv om jeg ikke bryr meg nevneverdig om nyhetene, betyr det absolutt ikke at jeg har ett fattig liv. Jeg har mange gode venner, en fantastisk mann og tre herlige barn :)

Jeg har et veldig godt liv, og det er fullt mulig å ha en meningsfull hverdag uten å bruke masse penger på andre. Jeg prioriterer å ta vare på de vi har i eget land og støtter forskning og aktiviteter for barn i området. Men det går generelt sinnsykt mye penger til u-land, men det gjøres ikke så mye med aktiviteter for barn og unge. Eldreomsorgen og også et eget kapittel som er viktig å støtte opp!

Som sagt, jeg synes vi sender nok penger ut, og det jeg ser på nyhetene bryr jeg meg ikke så hardt om. Eneste gangen jeg har blitt ordentlig berørt, var i 2011. Er generelt mye drap, forsvinninger, IS-trøbbel og andre ting som tar livet av mennesker. Det ropes ikke like høyt om, men et bilde av ett dødt barn skal vekke en hel verden?

Synes det er sykt at dem bruker døde barn for å tjene penger, det gjør meg kvalm. Alt skal handle om penger, alltid! Så da fortsetter jeg med det, og sparer til oss og barna så vi hvertfall kan klare oss når vi blir eldre.

Ingen av dem hadde sluppet alt for å hjelpe oss, hvis vi hadde trøbbel! Vi hadde nok blitt møtt med et skudd i hode i enkelte land!

Anonymous poster hash: d84bb...dab

Jeg er enig med deg, faktisk. Tror ikke du har et mindre rikt følelsesliv bare fordi du klarer å se fordi medias kyniske bruk av døde barn for å manipulere folk til å sende penger eller åpne grensene. Nordmenn er naive.

Anonymous poster hash: e5eb8...4b8

Skrevet

Tror ikke det er en nordmann som hadde nektet Europeere inn i landet. Og de dro for det meste hjem igjen.

Skrevet

Jeg har snakket med datteren min om situasjonen i Syria uten å utbrodere så veldig. Hun er veldig engasjert og har et stort ønske om å hjelpe, så vi har samlet klær og leker som vi skal gi.

Å avstenge seg fra lidelser i andre deler av verden er en kjent forsvarsmekanisme. Lever man et trygt og godt liv så føler mange en redsel for å miste denne beskyttede tilværelsen. Nå er mange hundre tusener på flukt og det skaper nok ekstra redsel og behov for å beskytte seg. De bruker gjerne ord/fraser som : "Ivareta våre egne først", "beskytte vår kultur", "Norske verdier". Det de ser helt bort fra er at kulturer er dynamiske og stadig endring uansett. Sett med 1800 talls øyne så har Norge mistet sin kultur for lenge siden. Dessuten - er en kultur mer verd enn menneskeliv? Virkelig?

Vi deler alle en jord og Nordmenn har ikke høyere verdi enn en etioper eller en syrer. Over hele verden gjør mennesker opprør mot diktatorer og krever demokrati. Den arabiske våren viser at verden nå er inne i en tidsalder hvor mennesker ikke lengre finner seg i å være undertrykt og leve på et eksistensminimum mens eliten velter seg i luksus.

Det finnes kun en løsning på flyktingproblematikken og det er å fordele jordens ressurser rettferdig. Vi må tenke globale løsninger og ikke lengre fokusere på regionale proteksjonistiske idealer.

Det vi i vesten også har alt for lett å glemme er at vi har en stor skyld i mange konflikter, både i Afrika og Arabiske land.

Så fordi Norge har forandret seg så skal vi hive resten over bord også? Synes det er skremmende hvor lite landet vårt betyr for enkelte. Jeg bor på Grønland i Oslo og synes det har vært helt jævlig å se utviklingen her.

Skrevet

Blir så trist av å lese svarene dine du "barnepleieren". Du har en kulde og likegyldighet som gir meg frysninger. Deg og ditt, det er det som betyr noe. Jeg kjenner jeg blir redd for at du skal få deg en vekker. At livet ditt blir snudd på hodet for at du skal få perspektiv. For i realiteten så kan ulykken ramme oss alle, på alle vis. Du sier du føler for de du behandler, men måten du skriver viser at du skiller på folk. Du tror kanskje du er empatisk, men du høres ikke sånn ut. Det høres ut som du ikke evner å ta inn det som skjer rundt deg, noe som gjør deg litt mindre ressurssterk. Jeg mener ikke å være slem, jeg blir bare sjokkert over at du skjuler sånn kulde når du arbeider med små barn i deres mest sårbare perioder. Og jeg håper du forandrer deg, at du åpner hjertedøren, for det er berikende å bry seg om andre. "Enten de er fra Norge eller Etiopia"..

Gjest Antarctica
Skrevet

Tror du må ta og se litt på historiebøkene igjen, gitt. Det var mest menn.

Norge innførte til og med en egen "bigamilov" som gjorde at menn som var krigsflyktninger, krigsseilere eller andre eksilnordmenn kunne gifte seg på nytt i Storbritannia uten at deres kone i Norge var informert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...