Gå til innhold

Skeivfordeling av husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann er litt uenige om husarbeid. Han tar det meste av klesvasken, den skal han ha, men det virker nesten som om han mener at da har han gjort sin del av husarbeidet med unntak av ett og annet skippertak. Han sier som regel ja når jeg spør han om han kan gjøre noe, men som oftest skjer det ingenting.

Jeg gjør mesteparten av det daglige: tar inn og ut av oppvaskmaskinen, rydder og vasker gulv. Hver gang vi skal rydde og vaske skikkelig i huset blir han sittende og sortere papirer i roteskuffa eller noe lignende småplukk istedenfor å rydde stua eller vaske badet. I hans hode så rydder han like mye som meg siden han bruker like mye tid, men når vi f.eks rydder til gjesterskal komme så er det stua de ser, ikke roteskuffa hans på kontoret.

Jeg mener han bør ta mye mer ansvar for husarbeidet. Jeg jobber 100%, han jobber 80%, i tillegg har jeg en mer krevende jobb enn han(han er enig i det). Jeg jobber mest på dagtid, så jeg går på jobb og henter ungene i bhg og har de alene på ettermiddagen m ens han er på jobb. Han har formiddagene helt fri før han går på jobb. Når jeg har senvakter han han som oftest fri hele dagen. Så rent logistisk sett han han mer tid til husarbeid enn meg siden han er mer hemme uten ungene. Han evner ikke å gjøre husarbeid når han er alene med ungene, jeg kan komme hjem fra jobb sent på kvelden og finne kjøkkenbenken full og stuegulvet flyter.

Han ser faktisk ikke at jeg gjør mest, han mener at panna jeg setter i bløt uten å vaske med en gang og at han tar klesvasken viser at han gjør minst like mye som meg og at jeg ikke rydder etter meg.

Tanker anyone?

Anonymous poster hash: 3043c...550

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må helt klart på banen.

Det å rydde i sitt rot får ikke telle som tid brukt på felles oppgaver hos oss. Når jeg rydder i mitt rot på syrommet eller liknende, så gjør jeg det alene. Når han rydder i boden som han har rota til, så gjør han det alene. Når vi skal ta huset fellesareal, så pleier vi å fordele slik at jeg feier gulv og vasker kjøkkenbenker og skap samt skap og vask på do mens han vasker gulv og støvsuger sofa for eksempel. Vi jobber da med de områdene som "alle" bruker på samme tid. 

Det som irriterer meg er at han aldri rydder ting på plass: egne klær, barnas klær, leker til barna, tallerkner og glass rundt om i rommene.... Blir sprø av å rydde etter ham og barna hver eneste dag. Det gjør meg maks irritert :sur:  

Men - de store skippertakene er han med på  - viktig å stå på krava  :blomst:

Anonymous poster hash: b8c6c...540
Skrevet

ganske likt her, bare at han begynner å sortere klær når vi skal få besøk! Altså skittentøy!

Min irriterer seg daglig over at jeg ikke gjør ting på hans måte, dette til tross for at han kraftig bidrar til rot og ikke setter i oppvaskmaskinen etter seg, ikke legger på plass klærne sine, ikke vet hvor ting er, ikke evner å kaste/sortere!

Han gjør heller ikke praktiske ting som å henge opp lamper om jeg ber han, hyller, rydde i garasjen, noe med bil eller hage..

Men bretter jeg ikke tshortene hans med trykken ut, eller det kommer en sokk sammen med farget 40-graders vask.. Ja, da får jeg høre det!!

Anonymous poster hash: 3bfb7...d6e

Skrevet

Jeg føler ikke han utnytter meg, han bare ser ikke ting og feilprioriterer. Jeg prøver hele tiden å finne på løsninger i hjemmet som passer vår "late" livsstil (må innrømme at jeg har særs umotiverte perioder der det kan flyyyte), men blir som oftest nedstemt med at vi kan da gå ned i kjelleren med ditt og ut i garasjen med datt. Problemet er bare at jeg vet jo at det ikke blir gjort og prøver derfor å finne løsninger som funker for oss! Blir oppgitt altså...

Hi

Anonymous poster hash: 3043c...550

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...