Gå til innhold

Setefødsel


Charlijenta

Anbefalte innlegg

Er det noen som har hatt setefødsel her før? Min lille i magen nekter å snu seg, har vært på sykehuset der de prøvde å vende bebin, men hun er sta. Har kunn 10 dager igjenn, så mest sannsynlig så blir det setefødsel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kan man ikke velge og ta ks eller føde i seteleie? Jeg hadde kjempa for og fått ks det er da ikke bra for ungen og føde med rumpa først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først var det ganske greit synes jeg, men har begynt å fått litt angst i det siste for det:/ hvorfor er det ikke så bra for barnet? Begynner å bli litt bekymret:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40% av alle setefødsler ender i akutt keisersnitt!

(Ligge der å pines i timesvis, bare for å ende opp i akutt narkose kanskje.... Neitakk!)

 

Da er det bedre å ha et rolig og planlagt k.snitt med epidural, mener JEG!! Hadde aldri gått inn i en setefødsel!!

 

Men for all del, mange har fine setefødsler også....

 

Anonymous poster hash: c1b3a...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man ikke velge og ta ks eller føde i seteleie? Jeg hadde kjempa for og fått ks det er da ikke bra for ungen og føde med rumpa først

Da foreslår jeg at du leser litt om ks og setefødsel siden du mener det.

Du kan gjerne lese fagstoff, istedet for å søke Dr.Google.

Så kan du se hva som er best for mor, og barn.

 

Anonymous poster hash: 2a054...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dr Google bruker jeg ikke, men min mor er jordmor 😉 og hu anbefaler i hvertfall første gangs fødende og be om ks. For det ender som regel med haste ks. Og dem som klarer det fint har stort nok bekken 😉 men dette sjekker jordmor opp når du ligg på føden om bekkenet er stort nok.

Endret av Jente933
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Norsk Helseinformatikk fant jeg følgende artikkelserie, som jeg leste før mini her nylig snudde seg: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/seteleie-vaginal-fodsel-eller-keisersnitt-35639.html

Jeg fant frem til artikkelserien (med henvisninger til fagartikler), ved å bruke google. Skammer meg ikke over det...;)

Jeg mener at det er helt ok å bruke google så lenge man er litt kildekritisk. Her kan man lese mer om NHI og gjøre seg opp en mening om kilden http://nhi.no/om/om-nhi-no-45741.html

 

Ønsker deg lykke til Charliejenta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du født før? Har de tatt ul av babyen for å beregne størrelse? Jeg fødte jenta mi i seteleie på tirsdag. Det var uventet at hun lå i seteleie, men ikke tid til å gjøre så mange vurderinger. Fødselen gikk fint og hverken hun eller jeg fikk noen komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også an på hvilket sykehus man føder på, her i Arendal fikk vi beskjed om at de kun tar ks ved seteleie nå. Mens flere plasser i Oslo fks er de veldig flinke og rutinerte på setefødsler. Før mi frøken la seg i hodeleie hadde jeg også ønske om å føde vaginalt selv om hun lå i sete, men etter å ha lest meg opp litt og snakket med sykehuset ble det helt klart at ks er det eneste aktuelle i en sånn situasjon. Hadde jeg derimot bodd i nærheten av ett sykehus som er mer rutinert på slikt ville jeg nok prøvd vaginalt dersom de anbefalte det. 



Anonymous poster hash: df18c...69e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at de ville forsøke å flytte meg til et sykehus som er flinkere med setefødsler hvis baby ligger i seteleie etter uke 38. Men jeg har to fødsler bak meg, der den siste gikk veldig greit. Og det skal ganske mye til før de anbefaler keisersnitt, hvis det er gode sjanser for at vanslig fødsel går bra. KS er jo en stor påkjenning for kroppen, og er ikke noe lettvindt løsning. Men det kan vel være et godt alternativ for en førstegangsfødende, spesielt hvis det er usikkert hvorvidt bekkenet er stort nok.

Lykke til! Håper du får god oppfølging :)



Anonymous poster hash: 65ce8...2e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 2 gangs fødende, å de mener det skal gå helt fint siden den første var nesten 4 kg når hun kom. Har tenkt masse i helgen, å roet meg litt ned, å stoler på sykehuset å tenkt å gjennomføre setefødsel :) leste om veldig mange som sa at det var egoistisk av meg å ikke gå for ks, men de jeg har pratet med har det gått kjempe fint med. Legene følger jo ekstra med når barnet ligger i seteleie. Tusen takk for mange svr😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! Du er tøff, og i mine øyne har du tatt et rett valg :) Det er absolutt ikke egoistisk å føde i seteleie! Tvert i mot. Det skal en god del til for at det er bedre for barnet å bli født med keisersnitt enn den "vanlige veien". Og hvis sånne faktorer er til stede vil du uansett få KS ved behov. Håper du får en fin fødsel :)



Anonymous poster hash: 65ce8...2e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...