Gå til innhold

Bekymringsmelding fra barnevernet, HJELP :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk plutselig en bekymrings melding idag. Både jeg og samboer ble paff.

Vi bor med vår datter på 2 år. Vi har grubla å tenkt i flere timer nå, kan ikke skjønne hva det kan være vi har fått bekymrings mld på.

Vi er begge i jobb, datteren vår stor trives i barnehage, vi finner på ting sammen.

Flere som har fått bekymringsmelding uten noe 'grunn'..?

Hvordan foregikk dette? Vi er kjempe lei oss og stresset nå, dette kom HELT uventet.

Men det må da være lov uten barnevernet innblandet!

Kan det rett og slett være en hysterisk nabo? Familie, venner, bhg, helestasjon er det garantert ikke.

Vi kommer rett og slett ikke frem til noen ting det kan være.

Håper på svar.

Anonymous poster hash: 01e82...d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I møte med barnevernet så får dere vel informasjon om hva meldingen går ut på. Kan jo være hvem som helst som har sendt en melding...

Anonymous poster hash: 066ab...627
Skrevet

Vi bor med vår datter på 2 år. Vi har grubla å tenkt i flere timer nå, kan ikke skjønne hva det kan være vi har fått bekymrings mld på.

Vi er begge i jobb, datteren vår stor trives i barnehage, vi finner på ting sammen.

Hvordan foregikk dette? Vi er kjempe lei oss og stresset nå, dette kom HELT uventet.

Kan det rett og slett være en hysterisk nabo? Familie, venner, bhg, helestasjon er det garantert ikke.

Håper på svar.

Umulig å vite. Det hender jo at det kommer sjikanemeldinger. Det kan være husbråk fra en annen leilighet enn deres. Ring i morgen og spør om du kan få vite hvem som har meldt, det skrives ofte i brevet. Innholdet får du nok ikke vite da bv gjerne vil møte dere for å formidle det.

Bv er ikke så farlig som folk skal ha det til og de skjønner som regel at det ikke er gøy å få brev og møte dem. Uansett grunn.

Anonymous poster hash: f26a3...3f9

Skrevet

Det er sant. Men det er en heel uke til som vil føles som ett år. Er det veldig vanlig med falske bekymrings meldinger?

Vi har ikke, og vil heller ikke nevne dette til familie. Kommer de til og få vite om det uansett?

Jeg må bare spørre i håp om noen har erfaringer, kjenner kroppen er litt i sjokk nå..

Skrevet

Håper på svar. Anonymous poster hash: 01e82...d05

Umulig å vite. Det hender jo at det kommer sjikanemeldinger. Det kan være husbråk fra en annen leilighet enn deres. Ring i morgen og spør om du kan få vite hvem som har meldt, det skrives ofte i brevet. Innholdet får du nok ikke vite da bv gjerne vil møte dere for å formidle det.

Bv er ikke så farlig som folk skal ha det til og de skjønner som regel at det ikke er gøy å få brev og møte dem. Uansett grunn.Anonymous poster hash: f26a3...3f9

Hun/han som meldte ville være anonym står det i brevet :( enda mer frustrende!

Skrevet

Hvis du er så sikker på at det ikke er noen i nettverket deres, er det vel stor sannsynlighet for at det er en nabo fex. Har dere en konflikt gående med noen? Vet ikke hvor vanlig det er med rene sjikanemeldinger, men det hender nok...

Hvis dere ikke har gjort noe galt har dere jo ingenting å frykte. Går jo an å ringe for å få et hint om hva det kan være.

Skrevet

Om det er vanskelig å vente en uke, kan du jo bare stikke innom og få kopi av meldingen. Dere har innsynsrett i alle dokumenter i saken.

Anonymous poster hash: a36d5...2d8
Skrevet

Om det er vanskelig å vente en uke, kan du jo bare stikke innom og få kopi av meldingen. Dere har innsynsrett i alle dokumenter i saken.

Skal MYE til at man får det før første møte med BV.

Anonymous poster hash: b6905...785

Skrevet

Det er i hvert fall nesten helt sikkert en privatperson. Dersom bhg, skole, helsestasjon og liknende melder, så har de ikke rett til å gjøre det anonymt.

Anonymous poster hash: d609d...ad9

Skrevet

mangel på selvinnsikt og forståelse for at man behandler barna helt som man bør er vel en gjenganger blant de som får hjelp fra barnevernet?

Bortsett fra de som misbruker og mishandler barna sine er det nok mange som rett og slett ikke evner å se at de ikke gir god nok omsorg til barna sine. Det kan være både psykiske og fysiske ting som ikke blir utført til barnets beste.

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis stemmer hos dere, men man kan jo bare lese et par minutt på forskjellige anitbarnevernsider før man ser at selvinnsikten ikke er så stor hos mange.

Anonymous poster hash: 0e6ad...fa0

Skrevet

Takk for svar. Vår sak gjelder visst paragraf 4-2 i BV-loven. Hva nå enn det vil bety vet jeg ikke da det ikke står noe konkret, er denne paragrafen 'ille'?

Nei, jeg blir nok lite effektiv på jobb i morgen, kommer ikke til å tenke på annet. Huff..

Skrevet

Takk for svar. Vår sak gjelder visst paragraf 4-2 i BV-loven. Hva nå enn det vil bety vet jeg ikke da det ikke står noe konkret, er denne paragrafen 'ille'?

Nei, jeg blir nok lite effektiv på jobb i morgen, kommer ikke til å tenke på annet. Huff..

At du ikke klarer å google dette selv er jo litt bekymringsfullt. Her er linken til barnevernloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-100/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Anonymous poster hash: 9dcb8...986

Skrevet

Eh, nei? De har ikke lov å nekte utlevering av dokumenter.

At noe er hjemlet i 4-2 betyr bare at barneverntjenesten skal følge opp med en undersøkelse, HI.

Skrevet

Paragraf 4-2 gjelder generelt bekymringsmeldinger. Det skjer innimellom at bv mottar sjikanemeldinger...dette avsløres ofte ved førstegangssamtale med foreldrene..da henlegges saken uten videre undersøkelse. Noen ganger ender det med undersøkelse, men så lenge dere ikke har noe å skjule har dere heller ingenting å frykte 🌸

Anonymous poster hash: 6c2a3...b70

Skrevet (endret)

Denne paragrafen sier bare at BV har mottatt en melding og at den skal gjennomgås innen en uke. 

Prøv å slappe av. De fleste meldinger blir henlagt og skulle den ikke bli det, snakker man i hovedsak om hjelpetiltak, ikke omsorgsovertakelse.

Endret av HvittHus
Skrevet

Hvis dere har alt på det tørre er det bare å senke skuldrene.Det er så mange som leverer inn falske meldinger,en skam med tanke på at ressusrsene blir brukt unødvendig.

Vi fikk en slik mld i fjor,vi skjønte med en gang at mannens eks sto bak. Vi var i samtale med bv to ganger,hadde et hjemmebesøk og saken ble henlagt.

Anonymous poster hash: eee75...106

Skrevet

Hvis dere har alt på det tørre er det bare å senke skuldrene.Det er så mange som leverer inn falske meldinger,en skam med tanke på at ressusrsene blir brukt unødvendig.

Anonymous poster hash: eee75...106

Det er det da virkelig ikke. Jeg har jobbet i tre ulike barneverntjenester over syv år, og har kun én gang mistenkt at en melding var levert inn for å sjikanere noen.

Skrevet

At noe er hjemlet i 4-2 betyr bare at barneverntjenesten skal følge opp med en undersøkelse, HI.

Du har ingen krav på svar før 14 dager jfr forvaltningsloven, så jo du får den ikke nødvendigvis med en gang. Du nektes jo ikke dokumentinnsyn.

Skrevet

Du har ingen krav på svar før 14 dager jfr forvaltningsloven, så jo du får den ikke nødvendigvis med en gang. Du nektes jo ikke dokumentinnsyn.

Ved personlig oppmøte og tilgjengelig dokument skal det mye til å nekte utlevering av sakspapirer.

Skrevet

Tusen takk for svar. Nei, har ingenting å skjule som sagt, de må bare komme å se hvordan vi har det hjemme også.

Dette var bare helt ubeskrivelig ubehagelig. Ble litt roligere nå :)

Men som jeg spurte litt over her... Kommer BV til og kontakte familiene våre? (Hvis de trenger å forhøre de om hvordan vi har det hjemme eller noe lignende). Det gjør så klart ingenting i den forstand, men vi vil veldig gjerne slippe og fortelle dette til noen. Selv familie.

Skrevet

Nei, barnevernet kontakter ikke familiene deres.

De innhenter info fra bhg, lege osv hvis nødvendig

Anonymous poster hash: 93012...952
Skrevet

Men som jeg spurte litt over her... Kommer BV til og kontakte familiene våre? (Hvis de trenger å forhøre de om hvordan vi har det hjemme eller noe lignende). Det gjør så klart ingenting i den forstand, men vi vil veldig gjerne slippe og fortelle dette til noen. Selv familie.

Nei. I utgangspunktet må dere samtykke for at barneverntjenesten skal innhente informasjon fra noen. Dersom bekymringen er alvorlig, er det mulig å innhente mot deres vilje.

Det vanligste er at dere blir bedt om samtykke til å innhente informasjon om barnet og familie fra offentlige instanser som kjenner/kan tenke så kjenne dere. Ganske vanlig er politi, skole eller barnehage, helsestasjon og fastlege.

• 6 år senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2015 den 20.04):

Håper på svar.

Dette kommer til å gå bra, det lover jeg. Barnevernet har sikkert bare mottatt en falsk melding og trodd på den. Sånne falske barnevernanmeldelser skjer stadig, de som sender dem gjør det som regel fordi de er misunnelige etter at de selv har havna i trøbbel med barnevernet. På det møtet må dere prøve å forklare situasjonen, så vil de nok skjønne etterhvert at meldinga de fikk var falsk.

Anonymkode: 905a9...c4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette kommer til å gå bra, det lover jeg. Barnevernet har sikkert bare mottatt en falsk melding og trodd på den. Sånne falske barnevernanmeldelser skjer stadig, de som sender dem gjør det som regel fordi de er misunnelige etter at de selv har havna i trøbbel med barnevernet. På det møtet må dere prøve å forklare situasjonen, så vil de nok skjønne etterhvert at meldinga de fikk var falsk.

Det ER lov å sjekke dato på innlegg før man svarer. 

Anonymkode: 4d4c7...f69

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan i alle dager klarte du å finne et 6 år gammelt innlegg, og svare som om de skal på møtet i morgen...?

Anonymkode: 8258d...6ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...