Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #1 Skrevet 3. september 2015 Jentungen har fått ukeplan fra skolen, og ukeplanen er pepret med særskrivingsfeil! Den er skrevet av en lærer (vi har ingen lærerassistenter på skolen der jenta mi går). Er det greit å påpeke at de kanskje burde jobbe med grammatikken sin? Eller er det frekt slik at man blir uglesett de resterende årene jenta går på skolen? Jeg er selv utenlandsk, men reagerer på at lærere som skal undervise barn i blant annet norsk rettskriving, gjør feil i annenhver setning. Det er flest særskrivingsfeil det er snakk om, det ene ordet klarte de å dele i TRE deler, selv om ordet skal skrives som ett ord. Grøss... Anonymous poster hash: 42791...9b9
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 3. september 2015 #2 Skrevet 3. september 2015 Flisespikkeri. Jeg ville ikke brukt energien min på bagateller, vent heller til det kommer større "kamper" du må ta.
mamma_bergen Skrevet 3. september 2015 #3 Skrevet 3. september 2015 Jeg ser poenget ditt, jeg grøsser selv av slike ting, og hadde nok tenkt mitt om det kom fra skolen. Men, hadde nok ikke sagt noe
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #4 Skrevet 3. september 2015 Haha, kanskje våre barn har samme lærer! Særiøst! Våre ukeplaner er fulle av feil; både skrivefeil, feil dato, feil ukenummer, feil side på leksene. Jeg tror seriøst hun bare har kopiert ukeplaner hun brukte på forrige kull hun brukte, og ikke endret ukenummer, ikke endret sidetall etter at skolen fikk nye bøker etc. I går skulle de ha en liten matteprøve, men den måtte visst utgå fordi prøven ikke lenger fanters i boka........ Grrrrrr! Jeg er ingen ekspert på norsk og rettskriving selv, men jeg forventer faktisk at ukeplaner fremstår som riktig. Jeg påpekte det i fjor. Læreren ble SKIKKELIG sur og strittet ut med alle piggene. Anonymous poster hash: 7535a...a1e
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #5 Skrevet 3. september 2015 Jeg syns du skal si fra til lærerne. Det er ikke akseptabelt at lærerne deler ut en ukeplan full av særskrivingsfeil, grammatiske feil og/eller rettskrivingsfeil. Hvordan skal lærerne evne å lære elevene at det er viktig å kunne skrive korrekt norsk, så lenge de selv deler ut ukeplaner fulle av feil? Anonymous poster hash: 27e1c...4bc
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #6 Skrevet 3. september 2015 Flisespikkeri. Jeg ville ikke brukt energien min på bagateller, vent heller til det kommer større "kamper" du må ta. Er det bagatell at barna mine ikke lærer rett norsk på skolen? Seriøst???? De leser jo ukeplanen og ser ord som er skrevet med feil, og antar at lærerne skriver riktig, og begynner å skrive slik selv. Hvordan skal de lære rettskriving, som er AVGJØRENDE ved jobbsøknader, i det skriftlige arbeidet på universiteter og høyskoler (jeg vet om folk som har fått nedsatt karakter på grunn av for mange skrivefeil på universitetet, selv om innholdet var helt korrekt), når de får med seg vranglære fra lærerne helt fra de er små? Anonymous poster hash: 42791...9b9
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #7 Skrevet 3. september 2015 Haha, kanskje våre barn har samme lærer! Særiøst! Våre ukeplaner er fulle av feil; både skrivefeil, feil dato, feil ukenummer, feil side på leksene. Jeg tror seriøst hun bare har kopiert ukeplaner hun brukte på forrige kull hun brukte, og ikke endret ukenummer, ikke endret sidetall etter at skolen fikk nye bøker etc. I går skulle de ha en liten matteprøve, men den måtte visst utgå fordi prøven ikke lenger fanters i boka........ Grrrrrr! Jeg er ingen ekspert på norsk og rettskriving selv, men jeg forventer faktisk at ukeplaner fremstår som riktig. Jeg påpekte det i fjor. Læreren ble SKIKKELIG sur og strittet ut med alle piggene. Anonymous poster hash: 7535a...a1e Jeg har også opplevd at min sønn var frustrert etter at hans tre riktige svar i en matteoppgave var rettet av læreren til svar som var feil. Jeg tok det opp, og da sa læreren at hun var sliten og fulgte fasiten som følger med oppgaveboka, der svarene står, og det var feil i fasiten. Jeg lurer på hvor dårlig man kan være i matte for å rette noe feil i en andreklassing sin oppgave :S Anonymous poster hash: 42791...9b9
valkyrien Skrevet 3. september 2015 #8 Skrevet 3. september 2015 Jeg hadde sagt noe. At lærere skriver riktig bør man kunne forvente.
Gjest Antarctica Skrevet 3. september 2015 #9 Skrevet 3. september 2015 Si fra! De gjør ungene usikre hvis de selv ikke kan det. Å lese korrektur er minimum før man trykker på utskrift.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #10 Skrevet 3. september 2015 Skjer det en gang ville jeg latt saken ligge. Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp med læreren. Jeg har selv gremmet meg når jeg har fått lapper med og/å-feil fra ekstralæreren som hjelper datteren min som sliter med lesing.... Anonymous poster hash: 41e37...cc1
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #11 Skrevet 3. september 2015 Skjer det en gang ville jeg latt saken ligge. Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp med læreren. Jeg har selv gremmet meg når jeg har fått lapper med og/å-feil fra ekstralæreren som hjelper datteren min som sliter med lesing.... Anonymous poster hash: 41e37...cc1 Her er det klasseforstanderen som også er norsklæreren, som skriver ukeplaner. Anonymous poster hash: 42791...9b9
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 3. september 2015 #12 Skrevet 3. september 2015 (endret) Flisespikkeri. Jeg ville ikke brukt energien min på bagateller, vent heller til det kommer større "kamper" du må ta. Er det bagatell at barna mine ikke lærer rett norsk på skolen? Seriøst???? De leser jo ukeplanen og ser ord som er skrevet med feil, og antar at lærerne skriver riktig, og begynner å skrive slik selv. Hvordan skal de lære rettskriving, som er AVGJØRENDE ved jobbsøknader, i det skriftlige arbeidet på universiteter og høyskoler (jeg vet om folk som har fått nedsatt karakter på grunn av for mange skrivefeil på universitetet, selv om innholdet var helt korrekt), når de får med seg vranglære fra lærerne helt fra de er små? Anonymous poster hash: 42791...9b9 Jeg sier ikke at det er en bagatell at barna dine ikke lærer rett norsk på skolen Men jeg tenker at ukeplanen kanskje ikke er den hun prioriterer mest, slik at det blir en del slurvefeil på den. Det betyr ikke det samme som at hun lærer barna masse feil. Hvis du er veldig bekymret for det, så sier du jo bare ifra. Endret 3. september 2015 av Kari Mari
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #13 Skrevet 3. september 2015 Hva med å sende inn en anonym klage til rektoren, som da må/bør bringe dette videre til vedkommende?Jeg ville irritert meg grønn over slike feil, men litt pinlig å ta det opp også, og blir vel gjerne ikke mottatt på en god måte... Anonymous poster hash: 283a4...52e
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #14 Skrevet 3. september 2015 Skjer det en gang ville jeg latt saken ligge. Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp med læreren. Jeg har selv gremmet meg når jeg har fått lapper med og/å-feil fra ekstralæreren som hjelper datteren min som sliter med lesing.... Anonymous poster hash: 41e37...cc1 Her er det klasseforstanderen som også er norsklæreren, som skriver ukeplaner. Anonymous poster hash: 42791...9b9 Jeg ville uansett latt det ligge hvis det er en engangshendelse (kanskje har læreren små barn som holder henne våken, kanskje har hun sykdom i familien osv). Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp. Men alle kan gjøre feil. Anonymous poster hash: 41e37...cc1
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #15 Skrevet 3. september 2015 Jeg og synes det er litt skremmende at lærere ikke kan norsk bra nok. Jeg vurderte selv å søke på lærerhøyskolen. Men er dårlig i norsk, og hadde bare 3 i det faget, det er jo bra nok til å komme inn på lærerstudiet. Men jeg ville aldri ha undervist i norsk, da jeg vet det er et fag jeg sliter med selv. Jeg hadde nok heller måtte undervist i matte, naturfag, samfunnslære. De fagene jeg er flink i. Kunne nok tatt engelsk og. Anonymous poster hash: b8ef3...869
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #16 Skrevet 3. september 2015 Det er ille, ja. Si fra! Anonymous poster hash: d9e47...b0e
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #17 Skrevet 3. september 2015 Skjer det en gang ville jeg latt saken ligge. Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp med læreren. Jeg har selv gremmet meg når jeg har fått lapper med og/å-feil fra ekstralæreren som hjelper datteren min som sliter med lesing.... Anonymous poster hash: 41e37...cc1 Her er det klasseforstanderen som også er norsklæreren, som skriver ukeplaner. Anonymous poster hash: 42791...9b9 Jeg ville uansett latt det ligge hvis det er en engangshendelse (kanskje har læreren små barn som holder henne våken, kanskje har hun sykdom i familien osv). Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp. Men alle kan gjøre feil. Anonymous poster hash: 41e37...cc1 jeg har også småbarn og kronisk sykdom, men skriver da virkelig ikke "fri fantasi fortelling". Grøss og gru. Man blir ikke mindre intelligent/begynner plutselig å skrive feil bare fordi man ikke har sovet. Anonymous poster hash: 42791...9b9
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #18 Skrevet 3. september 2015 Skjer det en gang ville jeg latt saken ligge. Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp med læreren. Jeg har selv gremmet meg når jeg har fått lapper med og/å-feil fra ekstralæreren som hjelper datteren min som sliter med lesing.... Anonymous poster hash: 41e37...cc1 Her er det klasseforstanderen som også er norsklæreren, som skriver ukeplaner.Anonymous poster hash: 42791...9b9 Jeg ville uansett latt det ligge hvis det er en engangshendelse (kanskje har læreren små barn som holder henne våken, kanskje har hun sykdom i familien osv). Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp. Men alle kan gjøre feil. Anonymous poster hash: 41e37...cc1 jeg har også småbarn og kronisk sykdom, men skriver da virkelig ikke "fri fantasi fortelling". Grøss og gru. Man blir ikke mindre intelligent/begynner plutselig å skrive feil bare fordi man ikke har sovet. Anonymous poster hash: 42791...9b9 Helt enig! Slurvefeil består i å trykke på feil tast slik at 'på' blir 'oå', eller 13 blir 23, eller 'fortelling' blir 'forteling'/'fortellling' o.l. Det minste en kan forvente av en lærer, og iallefall av en norsklærer, er korrekt norsk! Både i ord og grammatikk... Anonymous poster hash: 19aca...2b5
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #19 Skrevet 3. september 2015 Skjer det en gang ville jeg latt saken ligge. Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp med læreren. Jeg har selv gremmet meg når jeg har fått lapper med og/å-feil fra ekstralæreren som hjelper datteren min som sliter med lesing.... Anonymous poster hash: 41e37...cc1 Her er det klasseforstanderen som også er norsklæreren, som skriver ukeplaner.Anonymous poster hash: 42791...9b9 Jeg ville uansett latt det ligge hvis det er en engangshendelse (kanskje har læreren små barn som holder henne våken, kanskje har hun sykdom i familien osv). Skjer det flere ganger ville jeg tatt det opp. Men alle kan gjøre feil. Anonymous poster hash: 41e37...cc1 jeg har også småbarn og kronisk sykdom, men skriver da virkelig ikke "fri fantasi fortelling". Grøss og gru. Man blir ikke mindre intelligent/begynner plutselig å skrive feil bare fordi man ikke har sovet. Anonymous poster hash: 42791...9b9 Helt enig! Slurvefeil består i å trykke på feil tast slik at 'på' blir 'oå', eller 13 blir 23, eller 'fortelling' blir 'forteling'/'fortellling' o.l. Det minste en kan forvente av en lærer, og iallefall av en norsklærer, er korrekt norsk! Både i ord og grammatikk... Anonymous poster hash: 19aca...2b5 Og problemet er jo at her er det minst FEM ord som er skrevet med særskrivingsfeil, altså det som skulle ha vært 5 sammensatte ord. Som ble til noe mellom 12 og 15, husker ikke helt. Hadde det vært en feil, kunne man ha unnskyldt det med sykdom/stress, men ikke fem like feil. Anonymous poster hash: 42791...9b9
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #20 Skrevet 3. september 2015 Det er ikke akseptabelt at det er mange skrivefeil. En del av barna (eller alle etterhvert) leser jo disse selv. Jeg har en syvåring som reagerer når noe er feilskrevet. Det gjelder faktisk også når det er grammatikalske feil! Anonymous poster hash: 67bd4...fe3
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #21 Skrevet 3. september 2015 I utgangspunktet så er jeg for å ta det med den det gjelder, men kanskje det ikke er så dumt å gjøre som en over her foreslo, å sende et anonymt brev til rektor og legge ved kopi av ukeplanen. Da blir rektor oppmerksom på at det kan være faglige problemer med denne lærerens evne til å undervise i norsk, og læreren får beskjed. Da sikrer du at barnet ditt ikke blir uglesett (om læreren er uprofesjonell), og du sikrer at ledelsen vil følge litt med på det faglige i klassen. En feil kan være en slurvefeil. Slik du skriver det så er det jo tydelig at denne lærern ikke kan særskrivingsreglene - eller denne læreren ville sikker skrevet sær skrivings reglene Ikke akseptabelt av en lærer - og helt uakseptabelt av en som har ansvar for å lære barna norsk rettskriving! Anonymous poster hash: 4946c...813
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #22 Skrevet 3. september 2015 Si fra. jeg hadde sagt fra uten å stusse. Anonymous poster hash: 89dee...9cc
uhhuhher Skrevet 3. september 2015 #23 Skrevet 3. september 2015 (endret) Jeg synes det er uholdbart og åpenbart pinlig. Får være grenser for snillisme. Hvis læreren i tillegg er norsklærer, så kjenner jeg alle illusjonene mine kræsje hardt. Dog, finn en diplomatisk og lur måte å si fra på. Endret 3. september 2015 av uhhuhher
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #24 Skrevet 3. september 2015 Jeg er lærer selv, og blir flau på vegne av disse idiotiske lærerne som ikke gidder å lese korrektur på ting de sender ut! Leker de skole, eller? Si i fra! Det er pinlig! De burde faktisk skamme seg Jeg har så å si aldri feil på ting jeg sender eller leverer ut, rett og slett fordi jeg faktisk gidder - og virkelig prioriterer - å lese nøye over. De få gangene det glipper, påpeker jeg feilen selv - eller ber elevene om å finne den, slik at de kan rette på meg Anonymous poster hash: 4cfe5...c78
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #25 Skrevet 4. september 2015 Datteren min hadde en lærer som på en innleveringsoppgave påpekte at datteren min ikke hadde satt "pungktum"... Anonymous poster hash: e160a...f9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå