Gå til innhold

En benign svulst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det regnet som kreft eller ikke? Har det fks noe å si hvor den er lokalisert?

Anonymous poster hash: 0134f...86b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beningn betyr godartet og en benign svulst er ikke kreft.

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over hva det betyr. Lurer på om en del blander begreper da,siden disse svulster også blir omtalt som kreft.

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over hva det betyr. Lurer på om en del blander begreper da,siden disse svulster også blir omtalt som kreft.

Hvem/hvor betegnes en benign svulst som kreft?

Skrevet

Hvem/hvor betegnes en benign svulst som kreft?

Ser det gjentagende ganger i media bl.a.Og Medisinsk rådgiving på nett. En eller annen Lommelege har også prestert å omtale benigne svulster som "godartet kreft"

Skrevet

Media velger de ordene som gir de mest lesere, og da er det jo sjelden de er så veldig presise. Kan de skrive svulst uten å presisere at den er godartet så gjør de det, fordi da får de flere klikk.

Tumor og svulst er egentlig nøytrale begrep, men på folkemunne er de ofte synonyme med kreft for mange. Noen former for kreft er jo relativt godartede, så det kan være derfor det blir sagt.

Anonymous poster hash: c3d4e...e47

Skrevet

En benign svulst blir som regel ikke regnet som kreft. Men noen svulster kan være farlige rett og slett pga beliggenheten (meningeom er et typisk eksempel), og blir vel av noen kalt godartet kreft.

Anonymous poster hash: c3d4e...e47

Skrevet

En malign svulst er kreft. Ondartet

Anonymous poster hash: cf6e1...ef0

Skrevet

Har du en godartet svulst i hodet blir dette regnet som kreft. Derfor har leger nå sluttet å bruke godartet og ondartet og graderer de fra 1 til 4 hvor 1-2 er lavgradig og 3-4 høy gradig. Og ja, har du svulst på hjereng "god" eller ond, haver en i kreftregistret. Og det setter en stopper hvis en trenger ivf og adopsjon f.eks.

Og godartede svulster kan plutselig vokse fortere og fortere og bli mere og mere aggressiv.

Så vi i hjernesvulstforeningen er veldig glad for at god og ond artet har opphørt : )

Anonymous poster hash: e2de6...bd4

Skrevet

Jeg har lært at kreft er kreft, uavhengig av malign eller benign.  Det er celleforandringer uansett, de bare oppfører seg ulikt. Den maligne vokser raskere, utenfor sine vevsgrenser osv . Mens den andre typen (godartede) respekterer annet vev, og vokser langsomt

Skrevet

Har du en godartet svulst i hodet blir dette regnet som kreft. Derfor har leger nå sluttet å bruke godartet og ondartet og graderer de fra 1 til 4 hvor 1-2 er lavgradig og 3-4 høy gradig. Og ja, har du svulst på hjereng "god" eller ond, haver en i kreftregistret. Og det setter en stopper hvis en trenger ivf og adopsjon f.eks.

Og godartede svulster kan plutselig vokse fortere og fortere og bli mere og mere aggressiv.

Så vi i hjernesvulstforeningen er veldig glad for at god og ond artet har opphørt : )

Anonymous poster hash: e2de6...bd4

Dette er jo det reneste svada. Jeg er operert for hjernesvulst. Godartet, ikke kreft. Og jammen er jeg ikke 12 uker på vei med ivf-barn også... Herregud, hva folk klarer å påstå!

Anonymous poster hash: 26a43...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...