Gå til innhold

Hva var din beste fødestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva fungerte best for deg og hvorfor?

😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ikke føde i den stillingen, men sto ganske lenge i prekestolen (heter det det!? :P) og det var det deiligste jeg hadde gjort noen gang!! Holdt meg fast i de håndtakene og "slapp" beina, altså slik at det bare var armene som holdt meg oppe. Helt fantastisk og jeg ville helst stått sånn til jeg var ferdig, men da de så litt av hodet til babyen måtte jeg legge meg ned. Ble satt i gang med drypp, kanskje derfor jeg ikke fikk liv til å stå!?

Anonymous poster hash: 8033d...0c6

Skrevet

Hva fungerte best for deg og hvorfor?

😊

På kne lent over en seng. Det var eneste måten jeg kunne stå på under riene følte jeg. Også fikk jeg hvilt mellom riene. Sikkert en dårlig atbeidsstilling for jordmora.. Fikk hjelp av tyngdekraften, men denne stillingen er ikke så bra ifht revner, men det gikk bra for meg.

Første gang lå jeg i fødeseng og lå på alle fire, føltes mest naturlig. Men på grunn av dårlig fosterlyd måtte jeg over på rygg og fødte slik med bena i bøyler. Det likte jeg ikke, men det var lite jeg opplevde bra med den fødselen.

Anonymous poster hash: 2d952...5ce

Skrevet

På kne lent over senga. Men når barnet kom så langt ned og nesten ut måtte jeg på rygg. Dette skjedde begge gangene.. Liker ikke den stillingen da jeg måtte holde beina mine selv og det ble for mye å takle for meg da jeg helst ville holde meg fast i noe annet.

Skrevet

Jeg har født mine barn på alle fire. Prøvde fødekrakk med nr to, men presset i flere minutter uten fremgang. Over på alle fire var han ute på to pressrier😉

Anonymous poster hash: 550f8...d60

Skrevet

Med nr en lå jeg, eller hadde en dyne i ryggen. Var det jeg følte var best da. Med nr to satt jeg på knærne på gulvet lent over sengen. Når riene slo inn for fullt, ble det bare naturlig for meg å gjøre det. Fødte der ☺️ Ingen rifter ved noen av fødslene.

Anonymous poster hash: a883d...6fb

Skrevet

Er det så vanlig å føde på knærne? Hmm da vil jeg lese mer om det nå som det begynner å nærme seg neste fødsel 😄

Skrevet

Jeg satt på huk og fødte, jeg klarte ikke å forestille meg noen annen måte å stå på. Var slik jeg jobbet best med riene. Rett før baby kom spurte jordmor om jeg ville forsøke å ligge, sikkert for da er det lettere for henne å hjelpe til. Jeg forsøkte men ved første nye ri, føk jeg opp av sengen igjen og rett ned på kne..

Dette var 2.-baby..

Med første hadde jeg epidural og da må du ligge på rygg.

Anonymous poster hash: 73004...70f

Skrevet

Nr 1: på rygg i "vanlig" fødestilling - brukte lang tid på å få ut babyen.

Nr 2: lå på siden med bøyd kne som jeg holdt godt fast i da jeg presset. (Absolutt den beste fødsel)!

Nr3: samme stilling som nr 1, men denne satt fast i bekkenet, noe jeg tror eg pga fødestillingen.. D gikk heldigvis bra, men jeg sliter enda med løst bekken.

Jeg hadde aldri igjen født på rygg.. Men d er meg. Tror ikke d er den ultimate fødestillingen mtp hvordan bekkenet åpner seg.

Skrevet

Med første øå jeg på siden, prøvde lenge på ryggen, men det gikk aldri..

Med nr 2, stod jeg på gulvet, men var så redd at ungen skulle komme fort, så jeg tvinga meg opp i senga på rygg..

Anonymous poster hash: e88f5...5cb

Skrevet

Nr 1: på rygg i "vanlig" fødestilling - brukte lang tid på å få ut babyen.

Nr 2: lå på siden med bøyd kne som jeg holdt godt fast i da jeg presset. (Absolutt den beste fødsel)!

Nr3: samme stilling som nr 1, men denne satt fast i bekkenet, noe jeg tror eg pga fødestillingen.. D gikk heldigvis bra, men jeg sliter enda med løst bekken.

Jeg hadde aldri igjen født på rygg.. Men d er meg. Tror ikke d er den ultimate fødestillingen mtp hvordan bekkenet åpner seg.

Jeg så på fødeavdelingen Sverige at mange mange fødte på den måten; på siden med et kne opp... Så interessant ut! Får man velge og skifte stilling etter hva man selv ønsker?

Skrevet

Jeg har ikke hatt noe valg, har født tre barn liggende på rygg. Første ble tatt med sugekopp, andre satt fast i skuldrene, og tredje gangen skjedde det søren meg igjen at skuldrene kilte seg fast og alarmen gikk...

Men åpningstiden hadde jeg stående i prekestolen, synes smertene ble verre av å legge meg ned. Å stå oppreist og vugge litt på hoftene mens riene gikk var definitivt beste måten å takle smerten på.

Anonymous poster hash: d3acd...269
Skrevet

Ja d velger du akkurat som du vil. Men d skal sies at d nytter sjelden å planlegge så veldig hvordan du vil gjennomføre en fødsel.. Du gjør liksom d som føles naturlig ut der og da 😆 smertene er jo så intense at du vil bare ha babyen ut samme hva. Men min erfaring sier i hvertfall at å ligge på siden er helt optimalt 👍

Skrevet

Prøvde flere forskjellige stillinger, og da jeg endte på ryggen godt støttet opp av mannen føltes det riktig. Prøvde å stå på alle fire på senga, det var bare helt feil!!

Skrevet

Jeg fødte begge to sittende med ganske rett rygg på kanten av fødesenga med bena I bøyler. Av en eller annen grunn så var det eneste alternativet for min del der og da. Jordmor spurte sist om hun skulle legge ned ryggen, men det var helt uaktuelt. Eneste måten jeg følte jeg hadde et snev av kontroll var å sitte sånn.

Med første ble det noen små rifter. 6 sting til sammen. Og med nr to kun noen skrubbsår.

Skal straks føde igjen og ender vel opp sittende, selvom det å føde på kne høres ut som en stilling jeg kunne tenkt meg å prøve.

Liggende på siden så føler jeg litt at jeg kanskje ikke vil ha like mye kontroll og at det kanskje vil bli tyngre ettersom man ikke får noe hjelp av tyngdekraften.

Går vel ikke ann å planlegge sånt. Må nesten bare kjenne etter hva som føles riktig ut der og da.

Skrevet

Første fødsel lå jeg på siden med øverste benet i bøylen på fødesenga. Andre fødsel ble jeg stående på kne i senga, hengende over en saccosekk. Tror begge stillingene var rett for meg der og da. Presset i 3 kvarter med førstemann, hadde litt angst for å bli liggende på rygg, så prøvde sideleie. Syns det var en god stilling, fikk hvilt godt mellom riene. Andre fødsel gikk veldig mye raskere. Hadde miljøfødestue med bare en vanlig seng. Jordmor kom med en saccosekk som hun mente jeg kunne ligge på rygg opp etter, men på vei opp i senga føltes det best å stå på kne. Baby kom på et par-tre rier.

Tenker sånt er litt vanskelig å planlegge på forhånd. Jeg var åpen for det meste, men følte det ble helt feil å ligge på rygg. Best å ta ting litt som de kommer og se an hva som føles best der og da :)

Anonymous poster hash: d972b...58b

Skrevet

Med nr.1 var jeg ung og tenkte egentlig ikke på stillinger, så ble liggende på rygg med beina i bøyler... En forferdelig passiv stilling! Trykte i 2 timer og 15 min :(

Studerte mye om stillinger før nr.2, og alt jeg fant ledet til EN konklusjon: knestående!

Mest naturlig, best utnytting av tyngdekraft og minst sjanse for revning!

Så nr.2 ble født i knestående - absolutt et godt valg!! To trykk :D

Så nr.3 og nr.4 ble også født i knestående ;)

(Kom "plutselig" i pressfasen med nr.3 mens jeg lå på siden. Jordmor løftet benet mitt og ba meg presse... Det er det verste... Fikk mannen min til å dra meg rundt til knestående... Takk & pris!! :P )

Anonymous poster hash: a226d...e12

Skrevet

Nr 1: På rygg i senga.Igangssatt.Hadde intense rier, baby kom med albuen først og jeg trodde skambeinet skulle knekke!
Nr 2: Vannfødsel!Lå i badekaret fra start til slutt.Det var desidert best :) 

Anonymous poster hash: 62e8f...a51
Skrevet

Har født alle 3 liggende på ryggen. Funka fint for meg. Holdt meg stort sett i sengen under hele fødselen, hadde det best der.

Skrevet

Siste barnet fødte jeg stående, var vel den "beste" fødselen i forhold til smerter, men hadde ikke gjort noe om jeg kunne fått satt meg ned på kne, vært lettere for samboeren å ta imot da 😛.

Anonymous poster hash: ea59c...318

Skrevet

Fikk utrolig nok samme jordmor på begge fødslene. Hun bestemte stilling, og det er jeg glad for. Hvis ikke hadde jeg nok endt opp på rygg med nr to, og mistenker at hun da ikke hadde kommet så lett ut...

Sto på kne i sengen med sengen hevet i hode-enden. Lente meg mot denne. Følte at jeg hadde god kontroll og fikk tatt ordentlig i. Brukte ikke mange rier på å få de ut, med nr to var det bare en pressrie som skulle til. Kjekt med hjelp fra tyngdekraften :D

Håper det går like greit med nr 3!

Anonymous poster hash: c94a4...106

Skrevet

Jeg satt på huk og fødte, jeg klarte ikke å forestille meg noen annen måte å stå på. Var slik jeg jobbet best med riene. Rett før baby kom spurte jordmor om jeg ville forsøke å ligge, sikkert for da er det lettere for henne å hjelpe til. Jeg forsøkte men ved første nye ri, føk jeg opp av sengen igjen og rett ned på kne..

Dette var 2.-baby..

Med første hadde jeg epidural og da må du ligge på rygg.

Anonymous poster hash: 73004...70f

Man trenger da ikke ligge på rygg fordi man har epidural?! Hvor har du det fra? Har hatt epidural med alle tre, og alle tre er født i knestående lent over pilatesball.

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar! Da vet jeg om flere muligheter. Første fødsel skjedde i fødestol med bena i søyler, ingen som nevnte noe annet, sannsynligvis fordi baby fikk lav puls og måtte ut med tang etterhvert. Håper jeg kan variere litt mer neste gang 😳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...