Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Hei. Jeg har svangerskapsdiabetes og bruker insulin. Legen sa noe om at jeg muligens var insulinresistant eller hva det nå heter, flere med den erfaringa? Hvor store doser må/måtte dere opp i både mtp hurtigvirkende og langtidsvirkende? Anonymous poster hash: 309f0...18a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Ingen? Anonymous poster hash: 309f0...18a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Har erfaringa, men husker dessverre ikke dosene. Det er to år siden. Men tok en del insulin. Anonymous poster hash: 9a78e...403
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Ok.For på hurtigvirkende setter jeg sjelden mindre enn 10, men er veldig ny på dette og lurer på hvor høyt jeg egentlig kan sette? For målingene etter mat er fortsatt veldig høye noen ganger Anonymous poster hash: 309f0...18a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Insulindoser er veldig individuelt. Har vært borti de som tar fast 120 IE morgen og 100 IE kveld langtidsvirkende og 30 IE hurtigvirkende ved behov, mens andre bare tar 10 IE morgen og 2 IE hurtigvirkende... Spør legen din om doseringer, og hvis h*n ikke vet, få de til å sende deg til en spesialist. Anonymous poster hash: b84d4...119
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Be om å få en time hos diabetessykepleier, så får du god hjelp med å tilpasse doseringene dine Mange mener vist at det er "å gå for langt" å gå til dia.sykepleier, men der er jeg uenig, og legen min så det var nok så genialt i lengden. Samboeren min har diabetes typ1, så jeg be om time hos dia.sykepleier når jeg fikk svangerskapsdiabetes, legen var ikke like enig, men jeg krevde det, og det gjorde stor forskjell for meg, jeg ble langt tryggere på doseringene mine Anonymous poster hash: 92d04...117
Ziva Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Du har krav på oppfølging av diabetes-sykepleier. Få fastlegen til å sende henvisning eller om du går på gyn/føde-pol så får du de til å henvise deg.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Takk. Jeg går til diabetessykepleier, følges opp der ofte. Men dette med insulin er temmelig nytt, og jeg skal ikke til han før om litt over to uker igjen, derfor jeg hører her Jeg fikk beskjed om å måle og følge med og øke etter behov, bare lurer på hvor mye man kan øke uten at det blir feil eller skummelt Anonymous poster hash: 309f0...18a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Takk. Jeg går til diabetessykepleier, følges opp der ofte. Men dette med insulin er temmelig nytt, og jeg skal ikke til han før om litt over to uker igjen, derfor jeg hører her Jeg fikk beskjed om å måle og følge med og øke etter behov, bare lurer på hvor mye man kan øke uten at det blir feil eller skummelt Anonymous poster hash: 309f0...18a Dette er slikt dia.sykepleieren skal informere om første besøket ditt der. Så om du allerede har vært der, så gjør han en ekstremt dårlig jobb. Det skal mye til at du øker så mye at det er skummelt, øk med 2 og 2 enheter, før logg på målinger før/etter måltid, samt hvor mange enheter du setter før/etter. Fører du det opp, ser du lettere mønsteret, og hvordan du bør spise, og hvor mye insulin som funker best for deg. Anonymous poster hash: 92d04...117
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #10 Skrevet 2. september 2015 Jeg er veldig strengt kostregulert og bruker langtidsvirkende 3 i.e om kvelden. Anonymous poster hash: 83732...27d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #11 Skrevet 2. september 2015 Dårlig sykepleier ja. Du skal justere maten først og så insulin. Ikke bare spise så blodsukkeret går opp for så å senke den med insulin. Hva spiser du da? Anonymous poster hash: 83732...27d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #12 Skrevet 2. september 2015 Mulig han sa det altså, men langt fra alt som sitter oppi her. Prøvde med kostholdsregulert først, men blodsukkeret har steget. Holder meg så godt jeg kan unna sukker og sukkererstatninger, mat med fint mel, pasta, poteter osv. Spiser ikke brød, kun hjemmelaget knekkebrød laget av korn og grove produkter. Drikker ikke juice lenger, lite melk, har begrenset inntaket av frukt. Det er noe av det jeg gjør. Spiser heller ikke store måltider, spiser jevnlig og knasker gulrøtter om jeg må ha noe imellom Anonymous poster hash: 309f0...18a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #13 Skrevet 2. september 2015 Kan du gi et eksempel på fastende blodsukker og hva du spiser til frokost og hva blodsukker er 2 timer etter? Kanskje jeg kan hjelpe deg å tolke... Å gå 30.-45 min hver dag hjelper myyyyye. Anonymous poster hash: 83732...27d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #14 Skrevet 2. september 2015 Kan du gi et eksempel på fastende blodsukker og hva du spiser til frokost og hva blodsukker er 2 timer etter? Kanskje jeg kan hjelpe deg å tolke... Å gå 30.-45 min hver dag hjelper myyyyye. Anonymous poster hash: 83732...27d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #15 Skrevet 2. september 2015 Fastende på morningen kan ligge på 6-7. Spiser tre knekkebrød med smør, ost og agurk/tomat/paprika på (noen ganger uten osten). Drikker som regel vann til. Kan ligge på opptil 12 etter mat. Rører på meg så godt jeg kan hver dag Anonymous poster hash: 309f0...18a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #16 Skrevet 2. september 2015 Det må være ingrediensene I knekkebrødet som øker blodsukkeret. Jeg tåler ikke korn og havre er ille. Måtte kutte det ut. Spis grønnsaker og skinke rullet I osteskiver. Ev cottage chees til med litt nøtter og kanel. 12 I blodsukker er dårlig start på dagen og vil påvirke resten av dagen. Salat til lunsj med f eks protein og fett. Grønnsaker til middag med protein og fett. Ville ha kuttet ut frukt til du får kontroll. Hva setter du av insulin på kvelden? Bruker du insulin på dagtid ? Hvor mange uker er du på vei? Anonymous poster hash: 83732...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå