Gå til innhold

Dere som har matintoleranser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og blir bedt i selskap, tar dere alltid med noe da? Datteren min og jeg har cøliaki. Nå ble vi bedt i selskap på fredag til et familiemedlem, men beskjed om at de ikke trodde de hadde noe glutenfritt. Jeg orker rett og slett ikke å bake denne uka, er så lei av å måtte styre hver gang andre har selskap. Nok å ta med gave, om man ikke må ta med maten selv også!

Skjønner ikke hva som er så vanskelig jeg da. Alle kaker med nøttebunn f.eks, iskake, Pavlova++

Forrige gang vi var der hadde vi kun drikke og satt å så på alle andre som spiste...

Anonymous poster hash: 5026c...c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere intolerans eller allergi.

Jeg er intolerans mot gluten. Det tåler jeg litt av innimellom. Skal jeg bort "sparer jeg kvota mi"

Jeg er allergisk mot melk og får jeg i meg det blir jeg ganske dårlig. Jeg kan spise det også men da tar jeg medisiner.

Pleier ikke ta med meg noe men spiser fornuftig og betaler gjerne prisen i godt selskap.

Anonymous poster hash: 3db3b...3b4

Skrevet

Kan du ikke lage en stor haug med f.eks muffins eller noe som kan fryses, så tar dere opp et par hver gang det er besøk. Trenger ikke ta med til alle sammen vel? Men jeg synes det er litt frekt av vertskapet å si sånn da, hun kunne vel laget/kjøpt noe glutenfritt også

Skrevet

Syns de som ber må kunne by på noe! Det finnes disse almondy kakene som også er glutenfrie, fiks ferdig i frysedisken!

Vi har som sagt cøliaki så krise om vi får i oss feil.

HI

Skrevet

Jeg har ingen intoleranse eller allergi selv, men tar alltid hensyn når jeg vet om at andre har det. Skriver på innbydelser at vi gjerne vil vite om allergier o.l. Synes det er en selvfølge å kunne servere noe til alle når man inviterer, med mindre det innebærer at man må kjøpe nye kjøkkenredskaper o.l. da.

Anonymous poster hash: cecff...254
Skrevet

Og blir bedt i selskap, tar dere alltid med noe da? Datteren min og jeg har cøliaki. Nå ble vi bedt i selskap på fredag til et familiemedlem, men beskjed om at de ikke trodde de hadde noe glutenfritt. Jeg orker rett og slett ikke å bake denne uka, er så lei av å måtte styre hver gang andre har selskap. Nok å ta med gave, om man ikke må ta med maten selv også!

Skjønner ikke hva som er så vanskelig jeg da. Alle kaker med nøttebunn f.eks, iskake, Pavlova++

Forrige gang vi var der hadde vi kun drikke og satt å så på alle andre som spiste...

Jeg skal ikke ha verken gluten eller laktose for tiden så jeg tar med egen mat.. Med mindre jeg vet det serveres noe jeg kan spise, da.. Har også nøtteallergi..

Anonymous poster hash: aadfd...e7a

Skrevet

Du får tipse om almondy da... kjære vene....

Anonymous poster hash: 0e2b6...ef8

Skrevet

Om dere har cøliaki har dere jo ikke intoleranse, da har dere en tarmsykdom som gjør det direkte skadelig for dere å spise gluten!

Jeg kan til en viss grad forstå at noen begynner å bli lei av alle disse rare diettene man må ta hensyn til, men en sykdom man ikke kan noe for (som cøliaki eller allergi) tar man hensyn til altså.

Ikke er det vanskelig heller, en kake på bordet uten gluten og kanskje en boks is sånn at alle kan spise noe.

Jeg har en svigerinne med cøliaki og jeg sørger alltid for at vi har noe glutenfritt på bordet. Jeg fatter ikke at noen kan invitere folk og så si at vi dessverre ikke har noe du kan spise... Jeg hadde dødd av skam som vertinne.

Anonymous poster hash: e0fab...795

Skrevet

Jeg syns virkelig at de som inviterer kan ha noe glutenfritt. Det er så enkelt idag at det er ikke noe problem i det hele tatt. Toro har masse 123 kaker som er glutenfri, ostekake og pavlova er enkelt å lage glutenfri. I tillegg kan man jo servere is og frukt:)

Anonymous poster hash: 09e0d...aa6

Skrevet

Dette har pågått i 5 år nå så kjenner jeg fikk helt nok idag da den invitasjonen kom. Blir dyrt å gå i selskap om man hver gang skal ta med kake eller blir bedt om å lage noe som vi kan spise som alle skal smake av + gaven da selvfølgelig!

De vet så godt om alle lette løsninger, men de gidder bare ikke. Er drittlei.

HI

Skrevet

Du får holde deg hjemme da. Verre er det ikke!

Anonymous poster hash: 0e2b6...ef8

Skrevet

Når det er sånne holdninger så skjønner jeg at dette må være vanlig. Til og med min bestemor på 85 år klarer å be oss på glutenfri middag! Hadde vært flau jeg om jeg inviterte og noen skulle sitte der og se på.

HI

Skrevet

Når det er sånne holdninger så skjønner jeg at dette må være vanlig. Til og med min bestemor på 85 år klarer å be oss på glutenfri middag! Hadde vært flau jeg om jeg inviterte og noen skulle sitte der og se på.

HI

Nei, det er ikke vanlig, og det er direkte slemt synes jeg.

Har som sagt en svigerinne med cøliaki, og alle sørger da for å ha noe hun kan spise.

Blant venner, kollegaer og kjente er det jo noen med allergi eller cøliaki, og alle jeg kjenner sørger da for å ha noe å servere.

Har en kollega med cøliaki og en med nøtteallergi, og om det er bursdag, personalmøte eller bare noen som baker til fredagskaffen så eksprimenteres det med gluten og nøttefrie oppskrifter så alle kan smake.

Jeg har faktisk aldri hørt om noen som inviterer nærmeste familie til selskap og ikke tar hensyn til allergier. Får helt vondt av deg jeg, og skjønner ikke at familien din kan være så ufin mot deg.

Anonymous poster hash: e0fab...795

Skrevet

Jeg hadde gjerne vært så frekk at jeg hadde bakt kake og gitt til dem og sagt at det var gaven, en kake de kan servere som alle kan spise!

Jeg tåler ikke mel og sukker, har bare hatt problemet (rettere sagt visst om problemet) i noen måneder, og jeg tar gjerne med noe dersom jeg føler for det. Men det er lettere for meg å se på at de andre spiser, enn for deg, da barnet også må se på.

Skrevet

Min datter har cøliaki, og det er svært sjelden vi må ha mat med. De aller fleste sørger for at det er NOE hun kan spise. Skulle bare mangle.

Tror faktisk ikke jeg hadde giddet å gå i selskapet.

Anonymous poster hash: d39cb...78d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...