Gå til innhold

Ang dato for ks, velge selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så mange uutholdelige plager. Babyen ligger i sete og i morgen skal jeg på kontroll. Kan jeg spørre om å få tatt ks tidligere enn de evt foreslår pga alle plagene mine? Eller er det ikke normalt å få dette gjennom? Er i uke 35, ønsker ks senest uke 38 :(

Anonymous poster hash: e8492...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan selvfølgelig spørre, men du vil ikke få det igjennom. Så lenge baby har det fint får du ikke ks tidligere. Det er vel vanlig å få ks 7-10 dager Før termin tror jeg.

De fleste har jo plager i svangerskapet. Noen må likevel gå 2 uker over termin.

Endret av Mamma til 2 søte
Skrevet

Du kan selvfølgelig spørre, men du vil ikke få det igjennom. Så lenge baby har det fint får du ikke ks tidligere. Det er vel vanlig å få ks 7-10 dager Før termin tror jeg.

Skjønner at man må gå over termin om man venter på at fødselen skal starte. Og vet at mane har plager, men jeg er sengeliggende. Babyen har det nok fint :)

7-10 dager før er greit ;)

Skrevet

Skjønner at man må gå over termin om man venter på at fødselen skal starte. Og vet at mane har plager, men jeg er sengeliggende. Babyen har det nok fint :)

Uke 38 er 16-17 dager før. 7 dager før er enten 39+3 eller 39+2.

Dvs om 5 uker

Anonymous poster hash: 58a32...9df

Skrevet

Uke 38 er 16-17 dager før. 7 dager før er enten 39+3 eller 39+2.

Dvs om 5 uker

Anonymous poster hash: 58a32...9df

😂😂😂😂😂😂😂😂 ja og så?? Det vet vel jeg også... Nytter det ikke å spørre om tidlig ks så godtar jeg 7-10 dager før.

Herregud 😂😂😂😂

Skrevet

Du kan selvfølgelig spørre. Mulighetene for å få det innvilget er minimale.

En indikasjon for å utføre tidlig forløsning må være at endret du eller barnet er i fare, er syke etc. I motsatt fall vil man selvfølgelig forsøke å bevare svangerskapet så lenge som mulig mot termin.

At du har plager som følge av svangerskapet er neppe tilstrekkelig. Men dersom du blir syk, vil man jo vurdere det.

Anonymous poster hash: bb0bf...f1f

Skrevet

Husk at det er best for barnet å vokse i magen din i noen uker til. Lykke til!

Anonymous poster hash: 53074...875

Skrevet

Jeg fikk planlagt keisersnitt fremskyndet pga store, men ikke farlige, svangerskapsplager. Type jeg sov minimalt, besvimte flere ganger daglig etc.

Det ble da satt til 38+2, som er noe av det tidligste de tar på Rikshospitalet hvor vi var. Sånn med mindre barnet må ut, selvsagt.

Anonymous poster hash: 2db7b...eee
Skrevet

Takk for svar :)

Vet at barnets beste er å være lengst mulig i magen, men tenker også at uke 38 er innafor (uke 37 er vel prematurgrensen?).

Har også fått beskjed om at han ligger over snittet, så han er stor ;)

Sover ikke om natta. Har smerter i ryggen som gjør at jeg ikke klarer annet enn å ligge strak på sofaen/i senga. Veldig deilig det med halsbrann. Har to små barn å ta meg av, men det er umulig nå. Alt faller på mannen (ikke synd på han), men synd på barna som må være i bhg 9,5 timer fordi mor er ubrukelig 😢

Skrevet

Grunnen til at de sluttet å rutinemessig ta ks to uker før termin er pga de fant ut at det har negative effekt på barnet å bli tatt før tiden. Hver dag har betydning, altså hver dag barnet får bli i magen har positiv effekt for barnet. På bakgrunn av dette ville jeg holdt ut en uke ekstra om jeg var deg :)

Anonymous poster hash: 304f0...f63
Skrevet

JEg fikk også beskjed om at begge mine var 3,5 kg selv om de måtte ut i hui og hast i uke 34 og i uke 35. De var 2,5 kg og 2,9 kg.,

Det er et estimat! - Jeg var alvorlig syk, lå på sykehuset i mange måneder av svangerskapene mine pluss lenge etterpå, med epiduralkateter på smertepumpe døgnet rundt i 7 (!) uker. Pluss morfin hver tredje time, operasjoner i tide og utide.

Til og med da, ville de vente så nærme uke 36 som mulig. Selv om de måtte sette meg i gang og ta de ut før.

Så tror ikke du kommer noen vei med det. Du kan gjerne kimse av det fordi noen som vet svaret på det du spør om, gir deg svar du ikke vil høre. Får håpe du tar jordmor å lege litt mer seriøst enn dette.

Det er heller ikke unormalt å føde et barn i seteleie. Det er ikke et høyrisikosvangerskap av den grunn. La baby kose seg i magen. Selv om det ikke dør av å bli tatt ut før tiden, så er det en grunn til at termindato er beregnet og satt. Ikkesant, det forstår du?

Skrevet

Jeg fikk etter eget ønske ks i uke 36 på st.olavs i fjor. Årsaken var psykisk stress, jeg var redd for at barnet skulle dø i magen (har vært gjennom dødfødsel før). Det var ikke noe problem å få det så tidlig selv om han pr def var prematur. De vurderte å ta ks i uke 34 også, kun pga psykisk stress. Ingeting som tilsa at det kunne gå galt med barnet denne gangen også.

Det skader jo ikke å spørre tenker jeg.😊 I verste fall får du nei, i beste fall får du ks tidligere og slipper plagene på slutten😊👍

Anonymous poster hash: 3b239...5eb

Skrevet

Jeg spurte om når det var vanlig å få satt keisersnittdato, og svaret jeg fikk var at de aldri satte opp tidligere enn 10 dager før termin, med mindre det var fare for babyens ve og vel. 

Skrevet

Jeg fikk etter eget ønske ks i uke 36 på st.olavs i fjor. Årsaken var psykisk stress, jeg var redd for at barnet skulle dø i magen (har vært gjennom dødfødsel før). Det var ikke noe problem å få det så tidlig selv om han pr def var prematur. De vurderte å ta ks i uke 34 også, kun pga psykisk stress. Ingeting som tilsa at det kunne gå galt med barnet denne gangen også.

Det skader jo ikke å spørre tenker jeg.😊 I verste fall får du nei, i beste fall får du ks tidligere og slipper plagene på slutten😊👍

Anonymous poster hash: 3b239...5eb

Tror nok det blir tatt ekstra hensyn til mor når hun har vært gjennom noe sånt som du.

Skrevet

JEg fikk også beskjed om at begge mine var 3,5 kg selv om de måtte ut i hui og hast i uke 34 og i uke 35. De var 2,5 kg og 2,9 kg.,

Det er et estimat! - Jeg var alvorlig syk, lå på sykehuset i mange måneder av svangerskapene mine pluss lenge etterpå, med epiduralkateter på smertepumpe døgnet rundt i 7 (!) uker. Pluss morfin hver tredje time, operasjoner i tide og utide.

Til og med da, ville de vente så nærme uke 36 som mulig. Selv om de måtte sette meg i gang og ta de ut før.

Så tror ikke du kommer noen vei med det. Du kan gjerne kimse av det fordi noen som vet svaret på det du spør om, gir deg svar du ikke vil høre. Får håpe du tar jordmor å lege litt mer seriøst enn dette.

Det er heller ikke unormalt å føde et barn i seteleie. Det er ikke et høyrisikosvangerskap av den grunn. La baby kose seg i magen. Selv om det ikke dør av å bli tatt ut før tiden, så er det en grunn til at termindato er beregnet og satt. Ikkesant, det forstår du?

Jeg skriver jo at 7-10 dager er ok. Ro deg ned. Du forstår hva det betyr?

Skrevet

Jeg tok planlagt ks 38+0 (valgte ikke datoen selv), det var det tidligste de tok planlagte ks på det sykehuset. Første fødsel startet av seg selv 38+2, vet ikke om det var derfor at datoen ble satt såpass tidlig. 

Vi slet med tynn baby og store ammeproblemer, ammingen kollapset helt etterhvert, og jeg tror han egentlig skulle vært inne i magen et par uker til... Minst. 

Verdt å tenke på hvis du prøver å få framskyndet et planlagt ks - du kan komme til å angre deg etterpå. Jeg er i alle fall glad jeg ikke hadde noe med settingen av den datoen å gjøre, for helt ærlig tror jeg at jeg hadde hatt fryktelig dårlig samvittighet hvis jeg hadde mast meg til en tidligere dato pga. egne svangerskapsplager.

Anonymous poster hash: b44dd...9a7
Skrevet

Jeg skriver jo at 7-10 dager er ok. Ro deg ned. Du forstår hva det betyr?

Hopper du etter Wirkola? Det var vanskelig ser jeg.

god natt  *_*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...