Gå til innhold

få du overtidsbetaling for møter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arb.giver til mannen glemte et møte. Han må være på jobb etter arbeidstiden. Da må han få ekstra betalt? Nye i jobbmarkedet

Anonymous poster hash: acef6...ef6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvilken jobb mannen har, hva slags møte det er og arbeidsavtalen/tariffavtalen.

Anonymous poster hash: 7bef6...c03
Skrevet

Hadde aldri bedt om overtid for det

Anonymous poster hash: d1076...1ad

Skrevet

Som regel får vi avspasering. Ikke overtid.

Skrevet

Som regel får vi avspasering. Ikke overtid.

Ok!

Skrevet

Nei, får avspasering eller vanlig timelønn.

Skrevet

Hi her

Formulerte meg feil

Mente om du tar deg betalt for å være ekstra på jobben

Skrevet

Kommer jo helt ann på bedriften det! Jeg jobber I bhg og kan velge om jeg vill ta avspasering eller overtidsbetaling.

En venninne av med der er det kun avspasering en tredje er det kun overtid.

Skrevet

Det kommer an på hva som står i arbeidsavtalen han, evt hva som står i tariffavtalen.

Dersom han har fast, ordinær arbeidstid så skal han ha overtidsbetalt. Dvs at han minimum skal ha utbetalt 140% ( vanlig timelønn + 40 % overtidsgodtgjøring, evt kan det avtales å avspaseres time for time, men da skal han ha utbetalt overtidstillegget (40%).

Dersom han har en avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden (f.eks en ordning med fleksitid), vil det naturlige være å avspaseres time mot time.

Anonymous poster hash: 52dee...0ad

Skrevet

Jeg skriver som regel overtid for møtet utenom arbeidstid.

Anonymous poster hash: c1ed7...46e

Skrevet

Det kommer an på hva som står i arbeidsavtalen han, evt hva som står i tariffavtalen.

Dersom han har fast, ordinær arbeidstid så skal han ha overtidsbetalt. Dvs at han minimum skal ha utbetalt 140% ( vanlig timelønn + 40 % overtidsgodtgjøring, evt kan det avtales å avspaseres time for time, men da skal han ha utbetalt overtidstillegget (40%).

Dersom han har en avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden (f.eks en ordning med fleksitid), vil det naturlige være å avspaseres time mot time.

Overtid begynner heller ikke før man paserer 9 timer om dagen eller 40 timer i uken i utgangspunktet. Før det er det vanlig merarbeid med vanlig lønn om ikke annet er avtalt.

Anonymous poster hash: 7bef6...c03

Skrevet

Ja, jeg får overtidsbetalt for alt jeg jobber utenom fast arbeidstid. For møter får vi både overtidsbetalt og avspasering. Jobber i barnehage

Er det ikke normalt å få betalt for møter utenom arbeidstid da?

Anonymous poster hash: 5534c...a07
Skrevet

Det kommer an på hva som står i arbeidsavtalen han, evt hva som står i tariffavtalen.Dersom han har fast, ordinær arbeidstid så skal han ha overtidsbetalt. Dvs at han minimum skal ha utbetalt 140% ( vanlig timelønn + 40 % overtidsgodtgjøring, evt kan det avtales å avspaseres time for time, men da skal han ha utbetalt overtidstillegget (40%).Dersom han har en avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden (f.eks en ordning med fleksitid), vil det naturlige være å avspaseres time mot time.Anonymous poster hash: 52dee...0ad

Overtid begynner heller ikke før man paserer 9 timer om dagen eller 40 timer i uken i utgangspunktet. Før det er det vanlig merarbeid med vanlig lønn om ikke annet er avtalt. Anonymous poster hash: 7bef6...c03

Det stemmer, dersom ikke tariffavtalen sier noe annet! Da kan overtid slå inn etter 7,5/37,5 (eller et annet innslagspunkt)

Jeg ser at HI ikke spesifikt sier om mannen har fulltidsjobb, men spørsmålet gjaldt overtid. Jeg forutsatte at de fleste skjønner at det ikke er snakk om overtid med mindre du har jobbet full dag.

Skrevet

Hadde aldri bedt om overtid for det

Hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg mener at vi alle har et ansvar for å gjøre jobben vår på en nest mulig måte, noe som tjener både arbeidsgiver og arbeidstaker. Å kreve overtidsbetaling for en time eller to er bare smålig, dette er i tillegg en nyansatt, hadde ikke vært populært blant mine kollegaer om en ny gjorde dette.

Skrevet

Kommer jo helt ann på bedriften det! Jeg jobber I bhg og kan velge om jeg vill ta avspasering eller overtidsbetaling.

Dette er ulovlig av arbeidsgiver! Er det privat barnehage! Er du organisert? Du har krav på overtid, eventuelt avspasere time for time og utbetalt 50%

Anonymous poster hash: e0eb4...081

Skrevet

Dette er ulovlig av arbeidsgiver! Er det privat barnehage! Er du organisert? Du har krav på overtid, eventuelt avspasere time for time og utbetalt 50%

Hva snakker du om? Det er på ingen måte ulovlig.

Anonymous poster hash: 4e2ee...cce

Skrevet

Hallo jeg VELGER selv!

Og i innlegget mitt er det både privat og kommunal bhg.

Det er ikke ulovlig.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven regulerer dette.

Hvis det er pålagt utover dette og man har jobbet full dag, skal man ha overtid.

Hvis man ikke har arbeidstid den dagen skal man ha timebetalt og kveldstillegg.

Dette gjelder vel og merke om man ikke har en ledende stilling og styrer arbeidstiden selv.

Det er reglene sånn røflig.

Anonymous poster hash: 8d770...4e1
Skrevet

Jobber i kommunen og kan velge å få betalt overtid eller ta det på flex

Anonymous poster hash: 5e03b...7bc

Skrevet

Dette er ulovlig av arbeidsgiver! Er det privat barnehage! Er du organisert? Du har krav på overtid, eventuelt avspasere time for time og utbetalt 50%Anonymous poster hash: e0eb4...081

Hva snakker du om? Det er på ingen måte ulovlig.Anonymous poster hash: 4e2ee...cce

Jo det er faktisk ulovlig av arbeidsgiver å ikke utbetale overtid. Det er ikke noe arbeidsgiver kan velge bort!

Skrevet

Dette er ulovlig av arbeidsgiver! Er det privat barnehage! Er du organisert? Du har krav på overtid, eventuelt avspasere time for time og utbetalt 50%Anonymous poster hash: e0eb4...081

Hva snakker du om? Det er på ingen måte ulovlig.Anonymous poster hash: 4e2ee...cce

Jo det er faktisk ulovlig av arbeidsgiver å ikke utbetale overtid. Det er ikke noe arbeidsgiver kan velge bort!

Er enig anonym med 52dee. Vi fikk alt i avspasering før, men nå får vi avspasering time for time og utbetalt 50 % overtid

Skrevet

Ja, jeg får overtidsbetalt for alt jeg jobber utenom fast arbeidstid. For møter får vi både overtidsbetalt og avspasering. Jobber i barnehageEr det ikke normalt å få betalt for møter utenom arbeidstid da? Anonymous poster hash: 5534c...a07

Ikke hvis du er lege. Her jobbes det tyve timer overtid i mnd uten kompensasjon.

Anonymous poster hash: 8eff4...d57

Skrevet

Kommer jo helt ann på bedriften det! Jeg jobber I bhg og kan velge om jeg vill ta avspasering eller overtidsbetaling.En venninne av med der er det kun avspasering en tredje er det kun overtid.

Jo det er faktisk ulovlig av arbeidsgiver å ikke utbetale overtid. Det er ikke noe arbeidsgiver kan velge bort!Anonymous poster hash: 52dee...0ad

Er enig anonym med 52dee. Vi fikk alt i avspasering før, men nå får vi avspasering time for time og utbetalt 50 % overtid Anonymous poster hash: 5534c...a07

Ehhh.....ja? Og da overholder jo arbeidsgiver loven ved å betale overtid.

Det er ikke ulovlig å tilby avspasere overtid time for time, så lenge overtidstillegget utbetales. Arbeidsgiver kan imidlertid ikke velge bort å betale tillegget.

Dessuten: avspasering er et tilbud, ikke et påbud. Blir man pålagt overtidsarbeid kn man selvfølgelig be (kreve) å få utbetalt timelønnen.

Skrevet

Kommer jo helt ann på bedriften det! Jeg jobber I bhg og kan velge om jeg vill ta avspasering eller overtidsbetaling.En venninne av med der er det kun avspasering en tredje er det kun overtid.

Jo det er faktisk ulovlig av arbeidsgiver å ikke utbetale overtid. Det er ikke noe arbeidsgiver kan velge bort!Anonymous poster hash: 52dee...0ad
Er enig anonym med 52dee. Vi fikk alt i avspasering før, men nå får vi avspasering time for time og utbetalt 50 % overtid Anonymous poster hash: 5534c...a07

Ehhh.....ja? Og da overholder jo arbeidsgiver loven ved å betale overtid.

Det er ikke ulovlig å tilby avspasere overtid time for time, så lenge overtidstillegget utbetales. Arbeidsgiver kan imidlertid ikke velge bort å betale tillegget.

Dessuten: avspasering er et tilbud, ikke et påbud. Blir man pålagt overtidsarbeid kn man selvfølgelig be (kreve) å få utbetalt timelønnen.

Ehhh.....ja hva???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...