Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Jeg og ei venninne har to barn hver på ca samme alder. Ca to og fire. I helga var vi og barna på hyttetur sammen. Jeg reagerte på at hun i løpet av helga ikke vasket ungene noe særlig, kluta litt i ansikt og der det var synlig skittent. Hun sa de bada/dusja ca annenhver/hver 3. dag og at det var unødvendig med mer. Minste ble vaska i baken ved bæsjebleie og eldste med våtservietter bak etter bæsj. Hun mente jeg var litt overrenslig som syntes dette var lite og at jeg ødela huden deres. Så, hvor mye og ofte vasker dere deres barn med og uten bleie? Og når begynner de å gjøre dette selv (med og uten hjelp). Anonymous poster hash: c77cf...09e
SuperFries Skrevet 1. september 2015 #2 Skrevet 1. september 2015 Mine på omtrent samme alder, vasker ansikt og hender og underlivet hver dag. De dusjer eller bader etter behov, men ca 1 gang i uka. Om sommeren er det oftere, for da er de mer skitne. Ser ikke behovet for mer rengjøring.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #3 Skrevet 1. september 2015 Bleiebarnet mitt på 2 år vasker jeg kun med rent vann, med mindre det er bæsj. Ansiktet vaskes også med vann et par ganger om dagen. Hun har veldig sensitiv hus og får fort både bleieutslett og tørre flekker på kroppen. Bader ca to ganger i uka. Hvordan vasker du da HI? Hvilken såpe bruker du? Anonymous poster hash: e95f0...15c
Mamma til 2 søte Skrevet 1. september 2015 #4 Skrevet 1. september 2015 Største bader/dusjer min annenhver dag, hun vasker seg med klut hver dag. Minste på under 1 år bades nå og da, og vaskes hver dag. Det er ekkelt med barn som ikke vaskes og bytter undertøy hver dag.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #5 Skrevet 1. september 2015 Begge mine får en god runde med vaskekluten i ansiktet, på hender og i underlivet hver dag og kveld. De bader 1-3 ganger i uka, alt etter hvor skitne de er Bruker ikke såpe, men olje i badevannet og på vaskekluten. Begge har sensitiv hud, og eldste har også atopisk eksem. Så bruker aldri såpe på dem. Yngste bruker jeg engangskluter på når hun har bæsjebleier. Eldste holder på å lære seg å bæsje på do, men om han har på bleie for å bæsje vaskes han godt med våtservietter. Blir uansett vaska grundig med vaskeklut eller bada på kvelden igjen, så ser ikke problemet med å ta det bort med våtservietter Anonymous poster hash: 5b6bf...470
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 Jeg pleier å vaske lille nedentil etter en natt med tung og våt bleie. Dysj og bad er alt etter som. Kan være fra 2 ganger til nesten hverdag fordi han vil være med i dysjen når vi dysjer. Vasker ansikt og hender etter måltider. Lille syntes også at det er stas å vaske hendene selv i vasken, så det skjer støtt og stadig hvis vi må inn på badet av en grunn Anonymous poster hash: 65868...dce
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #7 Skrevet 1. september 2015 Omtrent som venninnen din. Du kan lese omtrent hvor som helst på sider om stell av barn at de ikke anbefaler å bade/dusje små barn mer enn 1-2 ganger i uken. Det er helt unødvendig med mindre barnet er ektra skittent så klart (type rullet seg i gjørme eller smurt mat over hele seg). Morgen og kveld vasket vi ansikt og underliv, og hender før måltider, etter toalettesøk osv. Jeg har vasket med klut og vann (ikke såpe, eller våtservietter for den saks skyld), og håndvasken har foregått med litt såpe. Ellers har jeg vasket av dem om de var grisete, snørrete el. Mine barn har gradvis overtatt rengjøringen av seg selv fra 3-4-årsalderen. Fra de var ca 6 år kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har vasket dem, og fra mye samme alder dusjet også guttene selv, mens min langhårede datter må ha hjelp til å vaske håret skikkelig enda (7år). Anonymous poster hash: e472f...5e2
TPK Skrevet 1. september 2015 #8 Skrevet 1. september 2015 De dusjer/bader annenhver dag, kanskje går det tre dager hvis vi er på hytteur. Vasker hendene mange ganger om dagen (dobesøk,mat). Ellers vasker jeg de med våtservietter når de har besjet, og vasker litt i fjeset om kvelden. Vasker ikke underlivet hver dag annet enn ved dobesøk, eller hvis de tisser seg ut o.l.
SuperFries Skrevet 1. september 2015 #9 Skrevet 1. september 2015 Største bader/dusjer min annenhver dag, hun vasker seg med klut hver dag. Minste på under 1 år bades nå og da, og vaskes hver dag. Det er ekkelt med barn som ikke vaskes og bytter undertøy hver dag. Skjønner ikke helt hvordan du får normalt rene barn til å bli ekle. De verken svetter eller blir nevneverdig skitne av en normal dag med klær på.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #10 Skrevet 1. september 2015 Jeg gjør som venninen din. Barnet bader ca hver 3. dag. Vaskes i ansiktet morgen og kveld, og selvfølgelig på hendene. Men vi vasker ikke underlivet noe spesielt hver dag. Bak kan det bli vasket etter dobesøk, men da kun med vann. Undertøy byttes selvfølgelig hver dag. Ikke rart folk sliter med hudproblemer om de skal skrubbes hver morgen og kveld! Barn blir altså ikke skitne på samme vis som voksne. Anonymous poster hash: 72680...35d
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #11 Skrevet 1. september 2015 Jenta her er 4. Hun skyller underlivet i dusjen hver dag morgen og kveld. Dusjer/bader hele kroppen hver 3.dje dag. Anonymous poster hash: 96648...d53
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #12 Skrevet 1. september 2015 Jenta her er 4. Hun skyller underlivet i dusjen hver dag morgen og kveld. Dusjer/bader hele kroppen hver 3.dje dag. Anonymous poster hash: 96648...d53 Hvorfor skyller en 4 åring underlivet to ganger om dagen, er det nødvendig altså? Anonymous poster hash: 94e6b...aab
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Aner ikke hva som er vanlig. Her dusjer/bader hun på fem annenhver dag. På sommeren hver dag for hun er mer skitten da. Ellers vasker vi med klut i ansikt og rumpe morgen og kveld. Om det er nødvendig vet jeg ikke men jeg synes det er greit å ha denne rutinen. Anonymous poster hash: b3d91...26d
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #14 Skrevet 1. september 2015 Lurer på hvor dere får det fra at barna ikke svetter? Min toåring svetta godt i sommer, så med solkrem og svette hver dag så jeg det som veldig nødvendig å bade/dusje han hver dag. Anonymous poster hash: 547c5...f1e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #15 Skrevet 1. september 2015 Mine svetter også, og etter en dag med svette, solkrem, sand fra sandkassa osv. Så er de ikke rene... Tærne blir dekket i sand og li fra evt sokker. Osv. Anonymous poster hash: c77cf...09e
rytme Skrevet 1. september 2015 #16 Skrevet 1. september 2015 Aner ikke hva som er vanlig men når jeg leser denne tråden så får jeg inntrykk av at vi er flere som er litt enige med din venninne. Min på 2,5: Vasker hender og ansikt mange ganger for dagen.... Når vi har vært ute, før og etter måltid osv... Vasker han med våtservietter nedentil når jeg bytter bleie morgen og kveld. Ellers på dagen vasker jeg ikke noe ved bleieskift. Har han bæsjebleie vasker jeg også med våtservietter. Han bader ca 2 ganger i uken med mindre han er skitten. Sjelden han blir skitten på kroppen annet enn i ansikt, hender og nedentil, egentlig. Men gjerne litt oftere på sommeren nå enn det har vært ellers... Du skrev ikke hva du gjør selv, HI...?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #17 Skrevet 1. september 2015 Største bader/dusjer min annenhver dag, hun vasker seg med klut hver dag. Minste på under 1 år bades nå og da, og vaskes hver dag. Det er ekkelt med barn som ikke vaskes og bytter undertøy hver dag. Skjønner ikke helt hvordan du får normalt rene barn til å bli ekle. De verken svetter eller blir nevneverdig skitne av en normal dag med klær på. Jeg jobber i barnehage og kan skrive under på at barn både svetter og blir skitne i løpet av barnehagedagen, selv de minste Anonymous poster hash: 94e6b...aab
SuperFries Skrevet 1. september 2015 #18 Skrevet 1. september 2015 Jada, barn svetter. Men jeg har aldri opplevd at de lukter svette. Det er ikke farlig å svette. Det er bare salt som legger seg igjen på huden, i mindre grad hos de små enn hos voksne. Man trenger ikke skrubbe barna rene for det. Vi er hysteriske på å holde oss rene, dusje og vaske oss hele tiden. Alt det gjør er å fjerne vond lukt hos de som har det, og fett som legger seg på huden. Det fettet skal egentlig være der. For å beskytte huden. Så hvorfor man på død og liv skal fjerne det hele tiden hos små barn, det skjønner jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #19 Skrevet 1. september 2015 Her dusjes ungene til tider nesten daglig på sommeren siden begge elsker sandkassa. Det er sand i ører, hår og overalt. Bleia til minsten er full. Dusjing betyr ikke skrubbing da, holder å skylle evt såpe inn der en må få bort skitt og solkrem belegg. Sengene ville blitt fulle av sand uten. Jeg liker også å vaske underlivet daglig de dagene de ikke dusjer. Det hender jo det blir litt søl når de går på do selv og under bleia. På vinteren dusjer de sjeldnere/ved behov. Men vaskes likevel med klut ansikt og underliv daglig. Hender vaskes jo ofte. Ingen av dem har noensinne hatt problemer med huden. Anonymous poster hash: c77cf...09e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #20 Skrevet 1. september 2015 Mine svetter også, og etter en dag med svette, solkrem, sand fra sandkassa osv. Så er de ikke rene... Tærne blir dekket i sand og li fra evt sokker. Osv. Anonymous poster hash: c77cf...09e Nei, det er faktisk ikke nødvendig. Mine barn svetter også, men de trenger ikke dusje likevel. Dersom det bare er sand på bena osv, så vasker jeg føttene. Svette tørker igjen og solkrem trekker inn, det er ikke det samme med barn som med voksne. Bader de i saltvann eller klor derimot, da dusjer de, for ellers klør det. Anonymous poster hash: e472f...5e2
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #21 Skrevet 1. september 2015 Mine svetter også, og etter en dag med svette, solkrem, sand fra sandkassa osv. Så er de ikke rene... Tærne blir dekket i sand og li fra evt sokker. Osv.Anonymous poster hash: c77cf...09e Nei, det er faktisk ikke nødvendig. Mine barn svetter også, men de trenger ikke dusje likevel. Dersom det bare er sand på bena osv, så vasker jeg føttene. Svette tørker igjen og solkrem trekker inn, det er ikke det samme med barn som med voksne. Bader de i saltvann eller klor derimot, da dusjer de, for ellers klør det. Anonymous poster hash: e472f...5e2 Det er ikke bare sAnd på bena, det er overalt! De sitter jo liksom ikke rolig med bare tærne i sanda da, hehe. Svete og lo og solkrem ligger i alle hudfolder og rundt nakken osv. Solkremen trekker jo ikke inn, den ligger utenpå huden, heve. Vi bruker jo inke lotion, men solkrem med høy faktor. Svette kan altså ikke klø det da? Du mener det er viktigere å dusje etter bad enn når de er skitne? Det var jo også en strategi... Anonymous poster hash: c77cf...09e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #22 Skrevet 1. september 2015 14-åringen dusjer 6-7 ganger i uka, uten hjelp 11-åringen dusjer 5-6 ganger i uka, uten hjelp 6-åringen dusjer 2-3 ganger i uken, får hjelp til å vaske langt hår. Alle vasker ansikt og hender om morgenen. Vasker hender mange ganger om dagen. Rent undertøy hver dag. Da de var 2 år og brukte bleie ble de dusjet/badet 2-3 ganger i uken, vasket med klut i ansikt og underliv morgen og kveld, hender og ansikt etter behov. Anonymous poster hash: 55921...97c
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #23 Skrevet 1. september 2015 Jenta her er 4. Hun skyller underlivet i dusjen hver dag morgen og kveld. Dusjer/bader hele kroppen hver 3.dje dag. Anonymous poster hash: 96648...d53 Det er jo å ønske sopp velkommen. Å skylle underlivet to ganger om dagen er fullstendig unødvendig! Anonymous poster hash: 1d51d...9a5
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #24 Skrevet 1. september 2015 17 åringen dusjer hver dag, selvfølgekig uten hjelp 11 åringen annenhver dag, uten hjelp 9 åringen annenhver dag uten hjelp. De bytter som regel alle klær hver dag, ihvertfall truse og okker. Men sjelden de minste bruker de andre klærne mer enn en gang. De vasker selvfølgelig hender før og etter mat, etter toalettbesøk og når de kommer inn etter å ha vært ute. Anonymous poster hash: 3be0f...5c0
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #25 Skrevet 1. september 2015 Hvorfor vasket dere underlivet på en 3- åring to ganger om dagen? Det der har jeg aldri skjønt..... Anonymous poster hash: b1373...a7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå