Gå til innhold

Stillesittende oppgaver og lekser på 2. trinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolen til jenta mi er de veldig opptatt av at barna skal være faglig flinke. De blir testet både til jul og sommer. I tillegg har de prøver hver fredag i norsk og matte. De praktiserer ikke uteskole og det meste av undervisningen foregår i klasserommet med skriftlige oppgaver eller med lærer på tavla. De har stort fokus på at barna skal holde arbeidsro og sitte stille. Slik var det også på 1. trinn.

Jeg er ingen lærer, så det er så vanskelig å vite hvordan man skal "ta" dette. Jenta vår er god på det faglige på skolen, men er mye lei seg pga. at hun kjeder seg. Strever med å sitte i ro og sier hun ikke vil på skolen(aldri frekk eller ufin, men vil heller være fysisk aktiv). Klassemiljøet ellers er nokså hardt. Mye uro. Flere av de andre foreldrene beskriver skolen som en plass hvor de nesten utelukkende har fokus på hvor flinke barna er i de ulike fagene(særlig matte og norsk), og lite fokus på sosial kompetanse.

Når det kommer til lekser er det 1-2 sider i leseboka + to sider skriving eller matte hver dag. De har hatt praktiske oppgaver 4 ganger ila. 1. og 2. trinn.

Mitt spørsmål er; hvordan er det på deres skoler? Er det slik jeg beskriver det skal være? Frykter nesten en hel klasse som er skolelei lenge før de kommer til ung.skolen. Jenta mi er på god vei til å nesten hate skolen.

Anonymous poster hash: 14502...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente i 2.klasse og der har de mye mer fysiske og praktiske oppgaver å forholde seg til. De har tre timer uteskole en dag i uka, gym en skoletime, gruppearbeid der de samarbeider med andre klassetrinn og er rundt på ulike stasjoner for praktiske oppgaver, de kan gjerne ta seg en leketime ute dersom klassen er veldig urolig en dag..og det er flere fjellturer i løpet et skoleår. Alikevel er det faglige nivået sterkt i klassen så de tapet ikke noe på å være fysisk aktiv i tillegg..

Anonymous poster hash: a8f90...87f

Skrevet

Synes det høres bra ut slik det er på din skole, hi

Skrevet

Det høres ut som en skole med veldig lav pedagogisk kompetanse. Antagelig har de fått inn en ledelse somer mer opptatt av å være show off enn å faktisk ha fokus på elevene sine. Det er utrolig trist når det blir slik, for det er jo elevene det går utover.

På vår skole har de gym to dager i uken og uteskole 2-4 timer en dag i uken uansett vær i 1.-4. klasse. Uteskolen kombineres med naturfag og samfunnsfag, og noen dager kan det være å gå bort på biblioteket (ca 40-50 min å gå hver vei) for å ha lesestund der. I tillegg er lærerne flinke til å variere aktivitetene mye. De forsøker å ikke ha mer kartlegging og tester enn høyst nødvendig.

På sist måling, kom skolen til barna mine veldig høyt opp på listen over skoler med elever som presterer høyt, og det tror jeg faktisk har med at de også har mye fokus på det fysiske og psykososiale.

Anonymous poster hash: fd7a8...1f6
Skrevet

Uff stakkars, forstår godt at hun ikke vil gå der...

Nå har vi kun erfaring med 1.klasse foreløpig og her er det 3 hele dager uteskole pr. uke... Ellers mye gruppearbeid, ikke lekser eller tester/prøver.

Barnet gleder seg til å gå på skolen og er flink og nysgjerrig :)

Anonymous poster hash: c8062...03d
Skrevet

Man kommer ikke langt her i livet ved å være fysisk aktiv 24/7 og bare springe og hoppe. Selvfølgelig skal barna ha faglige oppgaver, som innebærer en del stillesitting. Nordmenn må snart forstå at utedager-turdager-gym-fra-morgen-til-kveld fungerer dårlig for å heve nivået på den norske skolen.

Anonymous poster hash: a0495...e18
Skrevet

Regner med du holder henne fysisk aktiv på ettermiddager og helger?

Et tips er at barna går til skolen (gå sammen med henne om hun ikke får gå alene). Her sykler barna 45 min før skolen starter. De har 2 km vei. De møter kompiser, får beveget seg, frisk luft og lekt/pratet før skolen starter.

Lærerene sier de merker forskjell på de elevene som får beveget seg skikkelig før skolestart og de som blir kjørt.

Lær jenta at hun må bevege seg i friminuttene. Gutta her sparker fotball i alle friminutt eller har sisten i klatrenettene. Jentene på vår skole står ofte i små klynger og prater sammen har vår gutt fortalt.

Når friminuttene er slutt er de klar for å sitte stille igjen.

Barna har fått beskjed at det er lov å bruke tid på hjemveien. De går/sykler med kompiser og kan fint bruke en time hjem, selv i pøsregn! Da får de litt mat og så prater vi litt før de gjør lekser.

Om det kommer rett hjem i en fart, sendes de som regel ut en halvtime på trampolinen før lekser. De må nemlig hvile hodet og bevege seg før de konsentrerer seg skikkelig etter en lang skoledag.

På ettermiddagen er det aktiviteter som fotball, taekwondo eller så er de bare ute og leker.

Flott med skole som har fokus på mye fag. Bevegelse bør og kan legges innimellom!

Anonymous poster hash: 0047e...441

Skrevet

Uff stakkars, forstår godt at hun ikke vil gå der...

Nå har vi kun erfaring med 1.klasse foreløpig og her er det 3 hele dager uteskole pr. uke... Ellers mye gruppearbeid, ikke lekser eller tester/prøver.

Barnet gleder seg til å gå på skolen og er flink og nysgjerrig :)

Anonymous poster hash: c8062...03d

3 dager hver uke der de er ute hele dagen og kun to dager inne? Høres ut som barnehagen.

Skrevet

Jeg har en 1.klassing og en 3.klassing.

I første klasse har de uteskole de tre siste timene hver onsdag, det er den dagen de har 6 timer og erfaring viser at siste timen da blir veldig ukonsentrert. Så på sekstimersdagen har de tre timer i skogen med uteskole. Alle fag dras inn i uteskolen, men mest naturfag og matte

Fra 2.klasse har de ikke uteskole lenger.

Jeg er veldig fornøyd med skolen her, selvfølgelig er læring viktig, men sosial kompetanse er også viktig. Her har de en bred kompetanse på barneskolen, de har en sosionom ansatt i 100% stilling som miljøterapeut og har også førskolelærere og en barnevernspedagog i stallen. De jobber mye med miljø, inkludering og antimobbing, det gir et trygt og godt skolemiljø som legger til rette for læring.

I 1. klasse jobber de to dager i uken i stasjoner. Det er en innlæringsmetode som er utrolig effektiv. Forskning viser at barns konsentrasjon daler etter 10-15 minutter, så det de gjør er å lage flere stasjoner, noen er elevstyrt og noen er lærerstyrt. På stasjonene som er lærerstyrt er det oppgaver som matte, lesing, data o.l. mens på de elevstyrte er det oppgaver som fargelegging etter tall, bygge en konstruksjon i lege, spille et spill e.l. Så deles klassen i grupper på 4 barn som fordeles på stasjonene, hvert ca 12.minutt ringer læreren i en klokke og man bytter stasjon. På denne måten klarer de holde barnas interesse og konsentrasjon oppe i mange timer, de bytter jo stasjon før det blir kjedelig, og de lærer masse.

I 2.klasse hadde de en del lekser, men helt overkommelig. På en uke hadde en lekse i leseforståelse, da var det en liten tekst som skulle leses også måtte de svare på 3-4 spørsmål fra teksten, så var det en mattelekse (som regel to sider med regning), lese en side i leseboken hver dag, en datalekse (link til en lek-og-lær side med matteoppgaver) og gjerne 3-5 ord de måtte lære og ha diktat på hver fredag. Fikk jo ukeplan, så leksene kunne fordeles utover uken som vi ville, men de anbefaler å gjøre litt hver dag og ikke alt på mandag for å være leksefri resten av uken.

Anonymous poster hash: d7f2c...9ca
Skrevet

2.klassingen er ferdig med leksene på omtrent 5 min hver dag. Jeg synes faktisk det er litt i snaueste laget. Det tyder jo på at undervisningen og leksene osv overhode ikke er differensiert.  Å lære seg å site ca 15 min hver dag burde vært et minimum. Jeg gir barnet ekstralekser i form av å lese fordi leseleksen tar 30 sekunder.

Største problemet på skolen er at det er så mye uro i klasserommet at de aldri får tid til å gjøre "det morsomme" - som for mitt barn er å lære noe nytt.

Jeg tror de sitter ganske mye ved pulten, men jeg er ikke sikker. Barnet forteller ikke så mye om dette hjemme. Vet de så langt i år har hatt en utetime.

Anonymous poster hash: 0f8dd...306
Skrevet

Et tips er at barna går til skolen (gå sammen med henne om hun ikke får gå alene). Her sykler barna 45 min før skolen starter. De har 2 km vei. De møter kompiser, får beveget seg, frisk luft og lekt/pratet før skolen starter.

Lærerene sier de merker forskjell på de elevene som får beveget seg skikkelig før skolestart og de som blir kjørt.

Lær jenta at hun må bevege seg i friminuttene. Gutta her sparker fotball i alle friminutt eller har sisten i klatrenettene. Jentene på vår skole står ofte i små klynger og prater sammen har vår gutt fortalt.

Barna har fått beskjed at det er lov å bruke tid på hjemveien. De går/sykler med kompiser og kan fint bruke en time hjem, selv i pøsregn! Da får de litt mat og så prater vi litt før de gjør lekser.

Om det kommer rett hjem i en fart, sendes de som regel ut en halvtime på trampolinen før lekser. De må nemlig hvile hodet og bevege seg før de konsentrerer seg skikkelig etter en lang skoledag.

På ettermiddagen er det aktiviteter som fotball, taekwondo eller så er de bare ute og leker.

Flott med skole som har fokus på mye fag. Bevegelse bør og kan legges innimellom!

Nå ja... Det spiller i grunn liten rolle hvor mye du selv aktiviserer barna. Barn lærer på forskjellig måte, og denne skolen HI beskriver, tar ikke hensyn til barn som lærer bedre mens de er aktive. Der er MYE god læring ute og i bevegelse, som faktisk en del er avhengige av for å forstå innholdet. Konkretisering av matte. F.eks. regning av areal. Hvis man kan se og løpe/gå 2*3 meter, så er det enklere å forstå enn å se 2*3 ruter i en bok eller bruk av pappruter i miniatyr. Språk, naturfag, krle - i grunn alle fagene kan være ypperlige å lære ute/ i et annet miljø ennn klasserommet. Den stillesittende teoretiske undervisningen favouriserer enkeltelever, så nøkkelen er variasjon for å dra med seg alle,   

Men selvfølgelig bør man sørge for å aktivisere barna sine selv også... 

Anonymous poster hash: 31593...16e

Skrevet

Et tips er at barna går til skolen (gå sammen med henne om hun ikke får gå alene). Her sykler barna 45 min før skolen starter. De har 2 km vei. De møter kompiser, får beveget seg, frisk luft og lekt/pratet før skolen starter. HI

Flott med skole som har fokus på mye fag. Bevegelse bør og kan legges innimellom!Anonymous poster hash: 0047e...441

Spiller fotball to dager i uka på sommeren. Om vinteren spiller hun håndball og går på ski. Dette tar jo kun noen timer per uke. Ettermiddager tilbringes ute om sommeren og delvis ute på vinteren. Helgene består av hytteturer, cuper, aking, sykling++ Så fysisk aktivitet er det mer enn nok av. Pga avstand til skolen kan hun ikke gå dessverre.

Mitt poeng er ikke at de skal være superaktive 24/7 slik noen over her beskriver, men å bruke lek og aktivitet som innlæringsmetode er kanskje det jeg savner. Kanskje... Vet ikke helt, men d må da være mange flere måter å lære på enn å kun sitte stille.

Skrevet

Et tips er at barna går til skolen (gå sammen med henne om hun ikke får gå alene). Her sykler barna 45 min før skolen starter. De har 2 km vei. De møter kompiser, får beveget seg, frisk luft og lekt/pratet før skolen starter. HI

Flott med skole som har fokus på mye fag. Bevegelse bør og kan legges innimellom!Anonymous poster hash: 0047e...441

Spiller fotball to dager i uka på sommeren. Om vinteren spiller hun håndball og går på ski. Dette tar jo kun noen timer per uke. Ettermiddager tilbringes ute om sommeren og delvis ute på vinteren. Helgene består av hytteturer, cuper, aking, sykling++ Så fysisk aktivitet er det mer enn nok av. Pga avstand til skolen kan hun ikke gå dessverre.

Mitt poeng er ikke at de skal være superaktive 24/7 slik noen over her beskriver, men å bruke lek og aktivitet som innlæringsmetode er kanskje det jeg savner. Kanskje... Vet ikke helt, men d må da være mange flere måter å lære på enn å kun sitte stille.

Vel, både i ungdomsskolen, videregående og på universiteter og høyskoler er det læring mens man sitter stille og hører på som gjelder. Hvis ditt barn blir vant til å lære mens hun springer rundt som en tulling og aldri konsentrere seg i lengden, så blir hun ingen god elev på ungdomsskolen og videre. Det er dessverre slik i det norske samfunnet at kropp, trening, lavkarbodritt og annet som har med kropp, muskler og det å være tynn å gjøre er kult, mens vitenskap, kultur og gode karakterer er "nerdete". Min sønn blir småertet fordi han spiller sjakk, han er visst nerd uten like. Samtidig som han er god i idrett da, men likevel, noe å tenke på.

Anonymous poster hash: a0495...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...