Gå til innhold

Norsktime leksjon 1: Det er synonymt med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg/dere som synes bruk av ordet "unge" / "ungen" er synonymt med at man er en dårlig forelder som misliker barnet sitt og ser på det som et dyr; ordet "unge" er synonymt med "barn". Det betyr det samme, og kan brukes om hverandre, og har ingen negtiv betydning og regnes ikke som et skjellsord.

2 barn

ha stua full av u-r / jentu-, guttu-, rakkeru-, rampu-

Anonymous poster hash: 7d5c0...114

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du er sikkert også klar over registerforskjellen.

Skrevet

Dette er ikke noe nytt. Hallo..

Men mange synes det -høres- tacky ut. Jeg er en av dem. Og den fasiten kan du ikke så opp, jentungen min

Skrevet

Kanskje har dialekt og litt å si?

Jeg har en tendens (når det ikke er noe viktig jeg skal skrive, feks her på forumet) til å blande trøndersk og bokmål, selv om det er fy fy...

Jeg sier: ongan min, ongin min, og da blir det lett ungene, ungen.

Anonymous poster hash: f28c9...601

Skrevet

Jeg er bergenser og da blir det helt naurlig å si ungene. Føles helt oppstyltet og rart å si barna.

Anonymous poster hash: 2e371...f6e
Skrevet

Ingen her sier barn, tror ikke jeg har sagt det ordet noen gang i hele mitt liv. :P Men jeg bruker det alltid når jeg skriver.

Anonymous poster hash: 685bd...732
Skrevet

For meg er også ungen/ungene et ganske nøytralt ord, men muligens litt mer positivt ladet enn barnet/barna. De siste er mer formelle ord som brukes på barn du ikke kjenner så godt.

Jeg er askerbøring.

Anonymous poster hash: 5ef56...7b2
Skrevet

Vel, det handler jo litt om hvor i landet man er fra.

Jeg er fra Bergen og sier ungene. Barna blir veldig kunstig og rart på min dialekt. A-endinger generelt blir helt feil.

Skrevet

Jeg bor i indre Østfold. 'Unger' høres ut som noen man distanserer seg fra.

Anonymous poster hash: 4a078...01e

Skrevet

Til deg/dere som synes bruk av ordet "unge" / "ungen" er synonymt med at man er en dårlig forelder som misliker barnet sitt og ser på det som et dyr; ordet "unge" er synonymt med "barn". Det betyr det samme, og kan brukes om hverandre, og har ingen negtiv betydning og regnes ikke som et skjellsord.

2 barn

ha stua full av u-r / jentu-, guttu-, rakkeru-, rampu-Anonymous poster hash: 7d5c0...114

Haha, er det noen som tror unge brukes som skjellsord? Ikke hørt om dialekt de da eller? For meg er det kunstig å si barn, jeg sier unge.

Anonymous poster hash: 7a2a2...15a

Skrevet

Jeg bor også i Bergen og her sier alle "ungene"... :)

Jeg har veldig gode assosiasjoner til det ordet. 

Skrevet

Jeg er også fra Bergen og sier aldri ungene med mindre det er snakk om en gjeng på 4-5- stk++

Jeg synes barna klinger bedre. "Kari og barna hennes..."

Anonymous poster hash: a7196...9c7
Skrevet

Er fra Østlandet. Bruker "unger" i dagligtale. Sier til mannen at "ungene kommer hjem klokka fem", kan du hente ungene", "søsteren din og ungene kommer på besøk" etc. Bruker "barn" kun i formell sammenheng. 

Faren min sier til og med "tøsunger" om jentebarnebarna sine. Moren hans er svenk, og på svensk betyr "tøs" jente, så for ham er "tøsunge" et koselig ord.

Anonymous poster hash: f6d63...41b
Skrevet

Jeg bor mellom Drammen og Oslo og her sier vi unger, nesten oftere enn barna.

Men mange her jeg bor sier også unga, og DET syns jeg høres teit ut.. Samme med jentungen/guttungen.. Og kidsa!

Anonymous poster hash: a26d2...84f

Skrevet

Eh... Er "unge" et ord med negative konnotasjoner? Det visste jeg faktisk ikke. Bor rett utenfor Oslo og her er ordet helt nøytralt.

Anonymous poster hash: e660d...e8a

Skrevet

Jeg er fra sørlandet og sier ungene, skriver barna, men synes det er unaturlig å si det. Men når folk sier kidsa og skriver kidza, da får jeg spader

Anonymous poster hash: def21...f55
Skrevet

2 barn

ha stua full av u-r / jentu-, guttu-, rakkeru-, rampu-Anonymous poster hash: 7d5c0...114

Haha, er det noen som tror unge brukes som skjellsord? Ikke hørt om dialekt de da eller? For meg er det kunstig å si barn, jeg sier unge.

Anonymous poster hash: 7a2a2...15a

Det er faktisk forbløffende hvor dårlige språkkunnskaper store deler av brukerne her inne har. Jeg har for eksempel ved gjentatte anledningen lest at mange klarer å lire av seg at folk som sier et ord på den eller den måten har en talefeil. Da krymper jeg med litt av pinlighet på deres vegne over å vise en så totalt manglende kunnskap om dialekter.

Anonymous poster hash: 22763...42a

Skrevet

Jeg er bergenser og da blir det helt naurlig å si ungene. Føles helt oppstyltet og rart å si barna.

Sier dere ikke "barnene" :P
Skrevet

Sier dere ikke "barnene" :P

Bare de fra Paradis og/eller de på 70 år + ;)

Anonymous poster hash: 22763...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...