Gå til innhold

Hvilke plikter har ungene hjemme og hvor glame er de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de ukelønn eller annen belønning for at de hjelper til, eller ser dere på det som selvsagt at de skal gjøre sitt uten å få noe ekstra?

Her har ungene på 10 og 8 år faste oppgaver hver dag etter skolen. De støvsuger stue og kjøkken og tar ut av og setter inn i oppvaskmaskinen. I tillegg skal de selvsagt rydde opp etter seg selv (ta skitne klær i skittentøyet, sette sko og henge jakker på plass, rydde på plass etter seg når de har spist, holde rommene sine ryddige ol). De har også til oppgave å hente søppelspannene bort til huset når de er tømt og å hente posten og å dekke på bordet inni mellom.

Har akkurat begynt å snakke med dem om ukelønn for disse pliktene (nytt fra skolestart med støvsuging og tømming av oppvaskmaskin etter skoletid). Tenkte å gi dem mellom 50-100 kr i uken, og da trekke fra litt dersom de ikke skulle ha gjort oppgavene sine en dag for eks. Litt usikker på hva vi skal ligge oss på. Hvordan gjør dere det?

De får jo ellers det de trenger for så vidt, men syns i grunn de er flinke å hjelpe til, og ønsker å vise at vi setter pris på det og sånn at de kan få litt mer mulighet til å spare til noe de øensker seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7-åringen har ansvaret for sine egne ting. At skittentøy havner i skittentøyskurven. Rydde inn egne klær i skapet når de ligger ferdig brettet på pulten osv.

I tillegg skal hun hjelpe til når vi spør.

Så langt er hun ikke veldig flink til dette, så det er foreløpig ikke lommepenger.

Anonymous poster hash: 97c5a...3a8
Skrevet

Har 4 barn på 6, 8, 11 og 14 år, alle må bidra i hjemmet, men ingen får betalt for det. Jeg makter ikke sånne "hva får jeg for det" unger, jeg mener det er en selvfølge å bidra så alle i familien har det bra, uten å få lønn for det.

De to eldste har ansvaret for 2.etasje, de må støvsuge, rydde og holde loftstuen i orden (den er det jo stort sett de som bruker også), holde rommene sine i orden, skifte eget sengetøy, ta møkkete klær til vaskerommet osv. De har også ansvar for all søppel, de må bære ut papiret når den esken er full og ta ut den andre søpla også.

De to yngste må holde rommene sine i orden, rydde etter seg når de har rotet i stua o.l.

Alle fire må hjelpe til ved behov, den som er hjemme og ledig når jeg lager middag hjelper til, noen dekker bord, noen kutter grønnsaker osv. Barna hjelper også å rydde av middagsbord, setter inn i oppvaskmaskin osv. De hjelper til med klesvask, kan henge opp en maskin e.l.

Slike hverdagsting som må gjøres kontinuerlig i alle hus tar jeg som en selvfølge at de bidrar med, det er en del av oppdragelsen.

Ukepenger får de, men den er ikke knyttet til plikter hjemme. 

Men de har mulighet til å tjene penger hjemme også, og de er gode til å spare så de har egentlig alltid penger tilgjengelig. De er flinke til å putte pengene på sparebøssen så når det dukker opp ting de ønsker seg har de penger allerede, de sløser veldig lite bort på vas. Så når Fifa 16 til playstation nå kommer i slutten av måneden spleiser de to eldste på den og har forhåndsbestilt den på Spaceworld.

Ting de får penger for å gjøre er når jeg ber de gjøre en jobb, de kan få litt penger for å klippe gresset, støvsuge bilen, stable inn ved og slike ting. De tjener også penger på slike strøjobber hos besteforeldre og naboer, tar f.eks inn posten for en nabo på ferie i 14 dager og får en 50-lapp. klipper gresset for en eldre dame i gata og får litt penger for det osv.

Jeg føler de får en god økonomisk opplæring ;)

Anonymous poster hash: 0450e...117
Skrevet

Rydde rommet sitt

Rydde etter seg etter måltider

Henge opp og sette på plass egne klær

Mate katten

Hun er 5 år

Anonymous poster hash: 9107b...519

Skrevet

5-åringen rydder rommet, hiver skittent tøy i dunken og tar ut søpla. Han er ellers veldig hjelpsom og vil alltid være med på ting :)

Anonymous poster hash: 43d17...7ef

Skrevet (endret)

Eldste på  år:

Rydder sine egne ting hver dag. Rydder rommet sammen før leggetid.

Går med søpla når han blir spurt om det.

Legger klærne sine til vask eller tilbake i hylla etter vask.

Har lenge vurdert om dette er for lite, men så ser jeg at flere ting som andre har som plikt, er noe han gjør av vane, som for eksempel å :

Hjelpe til å dekke på bordet. Hjelper til med middagen om overskuddet hans tilsier det.

Han rydder automatisk sin oppvask etter middagen.

Setter skoene der de skal stå, og henger jakka på plass når han tar de av.

Osv.

Har kjent på at så lenge han gjør disse andre tingene av seg selv, så bidrar han så mye av seg selv, at jeg ikke helt vet hvor vi skal gi han mer og gjøre.

Når det er vinter, hjelper han å skuffe snø noen ganger, og skal vi kjøre på søpla med mye søppel så elsker han å få være med på det.

Med dette så synes jeg han bidrar såpass mye, at den tiden som er igjen etter skole og lekser er hans egen, og vår sammen. Resten av ryddingen og slikt kan jeg ta når barna våre sover.

Han her er 6,5 år. Minste er 2,5, og har ikke så mange andre ting enn å sette fra seg sko og jakke, rydde bort tallerkenen sin, og å hjelpe med å rydde sitt eget rom, sånn , rent symbolsk :)

Sammen med dette har vi en motivasjonskalender, der han oppnår 10 pr ting om alt er klart når det har gått en uke (hver fredag). Det er 6 ting (være god mot lillesøster, stoppe når noen sier stopp, osv..) . Han kan altså oppnå 60 kroner hver fredag.

Endret av *SommerFrisk*
Skrevet

Vi gjør en mellomting. Som en over her har vi også fire barn i my samme alder som dem (6, 8, 11 og 13 år) og vil ikke ha barn som spør hva de får for ågjøre det og det. Samtidig ønsker vi å gi dem mulighet til å tjene penger og dermed kunne spare til ting.

Vår mellomløsning er at de har en del faste plikter de skal gjøre uansett, samt hjelpe til med ulike småting når vi spør uten å forvente å få noe for det. Dette er ting som å legge klær til vask, rydde etter seg selv, smøre matpakker, tømme oppvaskmaskin (de har hver sine dager), gå ut med bosset, holde rommet i orden, dekke på bordet når vi spør, rydde av etter seg og sette i oppvaskmaskinen etter måltider osv. Vi forventer litt mindre av 6-årinen enn av 13-åringen så klart, men også 6-åingen har ting hun må gjøre.

I tillegg har vi en liste over gjøremål i huset som barna kan velge å gjøre, og som har en gitt sum. Dette er oppgaver vi voksne ellers gjør, for eksempel støvsuge stue og kjøkken, vaske trapp og gelender, rydde og vaske gangen, vaske alle vinduskarmer, brette og legge på plass klær/håndklær, vaske bad, lage middag osv. Vi har f.eks. tre bad i huset vårt, og de får 20 kr for hvert bad. Flere av tingene på listen er bare gyldig en gang i uken, de kan for eksempel ikke vaske trappen hver dag ;) Det er også førstemann til møllen prinsipp. Alle får 50 kr i måneden uansett, men som regel velger du å gjøre en del ekstra for å tjene litt penger. Jeg synes det er greit sånn. De lærer mye om å holde et hus rent og at man må jobbe for pengene, samtidig som de også naturlig må bidra uten å få penger for alt.

Jeg har så langt aldri opplevd å spørre et av barna om hjelp til noe og så få et nesevist: "Hva får jeg for det da?" i retur.

Anonymous poster hash: c9f77...e9b
Skrevet

Av faste plikter har 10 åringen å ta ut av oppvaskmaskinen og dekke frokostbordet 3 ganger i uka. 8 åringen har ansvaret for å bære ut søpla og rydde gangen. I tillegg må de rydde og vaske sine egne rom og hjelpe til med andre ting som trengs, men det er ikke fast.

Vi må stadig minne dem på oppgavene, men vi trenger sjelden å mase.

I ukepenger får de 50,- kr som de bruker som de vil, men er de blakke og blir invitert med på kino av en venninne eller liknende må de bli hjemme. Sånne ting må de betale selv.

Anonymous poster hash: 69530...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...