Gå til innhold

Sykepleiere/leger som jobber helg/natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan orker dere??

Dere må virkelig KREVE å få være flere på jobb!! Dere KAN IKKE sitte med alt ansvaret alene! Herregud, jeg hadde virkelig ikke orket det hardkjøret!

Det siste året har jeg vært på legevakta 3 ganger. En gang med meg selv, da var alt unnagjort på en time, altså fra jeg dro hjemmefra til jeg var hjemme igjen. Dette var en hverdag.

Men med to av barna, gud hjelpe meg!!

Å oppsøke legevakt/sykehus en helg er helt håpløst!

Den ene gangen måtte 3 åringen stripse øyelokket. Vi fikk beskjed om at vi bare kunne komme ned, trengte ikke time hos legen for de kunne gjøre det "på bakrommet". Vi satt på venteværelset i 5!!! timer!! En mann satt sammen med oss, han hadde fått strøm igjennom seg, og da vi dro hadde han sittet der i 7 timer og var fortsatt ikke ferdig!

Det raste inn ambulanser i øst og vest, venterommet fylte seg opp mer og mer, og alle ansatte løp (!!) rundt som piska skinn!!

I helgen slo sønnen min foten sin. Han skulle sove hos besteforeldrene, men de fant ut at de måtte til legen. De fryktet brudd. Jeg sa de bare kunne dra ned i forveien mens jeg ringte legevakta for å gi beskjed om at de var på vei.. Da jeg fikk svar sa jeg "egentlig ringer jeg for å si at de er på vei, men vil tro de har vært hos dere allerede". Jeg hadde stått på vent i 29 min og 58 sek. Stakkaren hadde sittet alene i mottaket i flere timer, hun var helt kokt i topplokket da hun svarte!

Så ble de sendt på sykehuset for røntgen. I 2,5 time satt de kun for å få svar om at den IKKE var brukket. Det tok så lang tid fordi det var EN lege på jobb og han var opptatt med en veldig syk pasient (det forstår vi), men HVORFOR setter de ikke opp flere på vakt i helgene på et av Norges største sykehus!!??

Blir dere ikke fryktelig frustrerte??

Dette er IKKE ment som kritikk, heller tvert imot! All ære til dere som stresser og styrer og står på samtidig som dere prøver å ikke vise frustrasjon! Jeg HÅPER dere kan bli flere på jobb slik at dere får lettet litt på arbeidsmengden. For alles del, både deres og pasientenes! For jeg hadde blitt sprø! Jeg hadde ikke klart å bite tenna sammen mens jeg stresser rundt og liksom skal ta meg av en pasient samtidig som jeg hadde holdt på å eksplodere innvendig!! Jeg hadde nok glefsa litt, dessverre!

Hatten av for alle dere helsearbeidere som står på for at vi skal føle oss i trygge hender!! Jeg håper dere vet at selv om vi pasientene blir utålmodige og litt ampre etter 3 timers venting så VET vi at dere gjør så godt dere kan og at dette ikke er noe dere kan noe for! :)

Anonymous poster hash: 5d5f2...68b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt, jeg :)

Anonymous poster hash: 5d5f2...68b

Skrevet

Tja, hva skal man svare. Bemanning er ut ifra gjennomsnittlig belegg. Man vet aldri hva som skjer en kveld eller natt. Det kan være utrolig rolig, eller fantastisk hektisk. Det er nettopp det som gjør yrket så spennende!

Økt bemanning er også et økonomisk spørsmål. Sykehus er en bedrift, og kan ikke drive med underskudd bare fordi man ser et behov før økt bemanning. Folk får stemme på partier som vil styrke helse og velferd, så får vi se.

Skrevet

Tro du meg, innimellom prøver vi, men det er som å snakke til en vegg...

En del av problemet er at forvaktene som regel er unge leger (turnusleger/ass-leger), som ikke har noen form for permanent stilling. Stiller du for mye krav risikerer du å ikke få forlenget vikariatet ditt (de færreste leger har fast jobb før de er i 40-årene http://www.dagensmedisin.no/blogger/christer-mjaset/2015/07/01/endelig-faste-stillinger/).Og siden det er stor gjennomtrekk av ass.leger og turnusleger blir sjelden problemene løftet opp på et høyt nok nivå lenge nok til at man får gjort noe med det.

Det handler også om økonomi, som nevnt over her. 

Særlig som ass.lege er det en del krav til hva man må ha for å få godkjent årene i spesialiteten. Ironisk nok, blir man for mange på jobb får man gjort mindre, og da tar det lengre tid å bli ferdig. Og de færreste er jo innstilte på å gå mer natt (som ikke nødvendigvis er tellende), på bekostning av at man blir ferdig.

Når det er sagt, jeg var turnuslege på et sykehus hvor jeg var alene på jobb på natt (dvs bakvakten min var tilgjengelig på telefon, og de kom hvis jeg trengte det). Vi kalte alltid ut ass.legen hvis vi hadde pasienter som tok mye tid, rett og slett fordi vi var alene og ikke kunne stå "opphengt" i noen som var dårlige - for det kunne jo alltid komme inn flere som var dårlige. Og hvis pasienten var dårlig måtte som regel ass.legen ut uansett for å hjelpe (og av og til overlegen og). Jeg vet at det desverre ikke er slik på alle sykehus, vi var (stort sett) heldige med bakvaktene våre. 

Og, noen av vaktene kunne være kjemperolige uten stort å gjøre - mens andre var fullt kjør fra begynnelse til slutt. Man kan aldri vite.

Men er enig, på store sykehus bør det være flere på jobb, spesielt hvis man får samtidighetskonflikter hele tiden - men det kan være vanskelig å få til. 

Anonymous poster hash: e4f93...e2f
Skrevet

Jeg har en mann som har jobebt natt slik. Noen ganger kommer han hjem i ganske grei form, andre ganger er han helt kaputt. En vet jo aldri når det er hektisk eller ei.

Vi har heldigvis vært ganske heldige når vi har vært på legevakta. Med minsta så hadde vi nesten klippekort der enstund. Litt aktiv lita jente som måtte syes, limes og sjekkes endel ganger på kort tid. Slikt kan ikke ventes med eller gjøres hjemme.

En gang ett av ungene var i skikkelig dårlig form var de ganske strenge når vi ringte, jeg skjønte det var hellt texas der når jeg ringte. Så min mann overtok tlf og snakket med de. Så enden på visa var at vi kom ned, ble sluppet inn og mannen tok noe greier han mente burde bli tatt. Ordnet prøveresultatet, da det var som han fryktet ble dette gitt legen og vi satte oss i kø på venterommet. Fire timer tror jeg vi satt der. Så jeg skjønner godt de prøvde å luke ut folk som ikke trengte så akutt hjelp.

Heldigvis har det vært kort ventetid de fleste ganggne vi har vært der.

Nå ordner vi ganske mye hjemme selv. Mannen gidder ikke sitte på ett venterom lenge om han kan ordne det hjemme. Strips har han ett lager av hjemme, for slikt har vi måtte trengt endel ganger. Aktive barn og voksne...

Anonymous poster hash: 764c1...c32

Skrevet

Man aldri vet hva som kommer inn gjennom dørene på legevakta (og akutte tilfeller fra f.eks. sykehjem og hj.tj. ol.), og som flere sier så er det ikke bare bare å fikse økt bemanning.. Budsjett er budsjett, og det sitter ofte hardt inne hos ledere å øke bemanningen da det som oftest er varierende belegg på legevakta.

Så har man også alle de som insisterer på å bruke legevakta som et drop-in-legekontor. Eks. ønsker behandling for en liten halsbetennelse eller en gynekologisk undersøkelse fordi det klør slik nedentil ("må da forstå at hun ikke kan dra til legen dagen etter, hun skal jo på jobb!"), for ikke å snakke om de som har en helt vanlig influensa og ikke er i noen risikogruppe. Det er mye som kan vente til fastlegene er tilbake på jobb dagen etter, men slettes ikke alle som forstår hva legevakta egentlig er for. :(

Anonymous poster hash: 9a801...bc5
Skrevet

Bemanning er ikke bare-bare å trylle frem heller. I de store byene har de noen steder egne legevaktsleger, som er ansatt som bare det. Da er det jo "bare" å ansette flere.

De fleste steder er det midlertidig slik at de som jobber på legevakten har det pålagt i tillegg til jobb i allmennpraksis/som fastlege. Dvs at de gjerne jobber 40-45 timer uker, og har legevakt i tillegg. Det er heller ikke slik at de nødvendigvis får fri dagen etter ei legevakt, slik at de går vanlig jobb + legevakt + vanlig jobb. Man kan jo kanskje ta seg fri, men når man er avhengig av å tjene inn 20-30000 i måneden for å drifte praksisen før man begynner å få lønn til seg selv er ikke det så lett. Er det rolige legevakter (på legevakt er lønnen i stor grad basert på antall pasienter) taper man enda mer.

Noen steder har man legevakt (igjen, i tillegg til vanlig jobb), hver 3.dag (det er som regel ikke disse stedene det er travle vakter heller, det skal sies).

Så hvis man vil ha leger på legevakten må det komme oppå fastlegejobben, og blir vaktbelastningen for høy vil det svekke rekrutteringen (som gjerne er dårlig nok fra før på utsatte steder).

Litt om arbeidsforholdene i allmennmedisin her:

http://legeforeningen.no/lokal/troms/Skalpellen/Arbeidsvilkar-i-allmennmedisin--modent-for-revisjon/

Så det å "kreve mer folk" har ganske store konsekvenser, og er ikke så enkelt som det ganske høres ut :)

Anonymous poster hash: e4f93...e2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...