Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #1 Skrevet 31. august 2015 Jeg jobber for tiden i hjemmesykepleien, men har ikke noe fast stilling. Hadde ferievikariat og nå jobber jeg bare ekstravakter, men det blir likevel mye jobbing. Men så lurer jeg på når jeg har rett på overtidsbetaling? Hvor mange timer regnes som 100%? Vanlig arbeidstid er vanligvis 8-15, av of til også 8-15.30, 7-14 eller 7-14.30. Kveldsvaktene er 15-22. Jeg har sett på timelisten min at det nå er blitt oppført noen dager med vanlig lønn 8-12 og så 100% overtid 12-15. Skjønner meg ikke så mye på dette. Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #2 Skrevet 31. august 2015 Turnus:35,5 timer Anonymous poster hash: 35a76...3e2
SuperFries Skrevet 31. august 2015 #3 Skrevet 31. august 2015 I en fast stilling med 100%, er det 35,5 timer pr uke jeg tror at når man jobber løse vakter, er det 37,5 timer pr uke. Uansett, de timene du får overtid, er da alle timer over fulltid.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 Vil det si at jeg har rett på overtidsbetaling når jeg jobber mer enn det selv om jeg bare jobber løst? Og blir det et gjennomsnitt for måneden? For jobber jeg helg, blir det jo mer. Til gjengjeld jobber jeg jo da gjerne en dag mindre neste uke. Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 Er dette minus lunsj? Om dere hadde øket lengden på arbeudsuken litt mer så hadde dere tjent en del bedre. Dere jobber jo ikke akkurat ekstremt mye om 35.5 timer tilsvarer 100 %? Anonymous poster hash: 3ff92...702
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #6 Skrevet 31. august 2015 I en fast stilling med 100%, er det 35,5 timer pr uke jeg tror at når man jobber løse vakter, er det 37,5 timer pr uke. Uansett, de timene du får overtid, er da alle timer over fulltid. Hvorfor er det forskjell på fast jobb? Det er jo temmelig urettferdig for oss som ikke får fast jobb når vi slik får enda flere ulemper. Vi har betalt lunsj her i hjemmesykepleien. Er jo fordi vi må være tilgjengelig dersom noen ringer osv. Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Surogvanskelig Skrevet 31. august 2015 #7 Skrevet 31. august 2015 I en fast stilling med 100%, er det 35,5 timer pr uke jeg tror at når man jobber løse vakter, er det 37,5 timer pr uke. Uansett, de timene du får overtid, er da alle timer over fulltid. Tull. 35,5 gjelder om det er fast eller løse vakter.
Surogvanskelig Skrevet 31. august 2015 #8 Skrevet 31. august 2015 Vil det si at jeg har rett på overtidsbetaling når jeg jobber mer enn det selv om jeg bare jobber løst? Og blir det et gjennomsnitt for måneden? For jobber jeg helg, blir det jo mer. Til gjengjeld jobber jeg jo da gjerne en dag mindre neste uke. Anonymous poster hash: e0bd2...1d7 Du har rett på overtidsbetaling på alt over 35,5 t på ei uke. Med mindre det er satt opp i en turnus, da gjenomsnittberegnes det
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #9 Skrevet 31. august 2015 I utgangspunktet sier loven at du skal ha overtidsbetaling hvis du jobber mer enn 40 timer på en uke, men arbeidstiden kan i en del tilfeller gjennomsnittsberegnes slik at du kan jobbe mer enn det uten overtidsbetaling. Noen tariffavtaler gir rett til overtidsbetaling for alt merarbeid. Anonymous poster hash: 118fc...0ec
SuperFries Skrevet 31. august 2015 #10 Skrevet 31. august 2015 Hissigpropper. Jeg sa at jeg tror, ikke at jeg visste. Du jobber ikke gjennomsnitt i mnd med løse vakter, gjennomsnitt regnes når man jobber fastsatt turnus. Med løse vakter får du overtid på alt over 35,5 timer pr uke.
Surogvanskelig Skrevet 31. august 2015 #11 Skrevet 31. august 2015 I utgangspunktet sier loven at du skal ha overtidsbetaling hvis du jobber mer enn 40 timer på en uke, men arbeidstiden kan i en del tilfeller gjennomsnittsberegnes slik at du kan jobbe mer enn det uten overtidsbetaling. Noen tariffavtaler gir rett til overtidsbetaling for alt merarbeid. Anonymous poster hash: 118fc...0ec Hun sier hun jobber i hjemmesykepleien. Sannsynlig har hun da tariffavtale under ks området. 35,5 t uker om man jobber turnus, dvs minimum hver 3. Søndag og varierende kvelder. Er vaktene løse og ikke satt opp i en definert turnus er det35,5 timers uke som gjelder. I en avgrenset turnus kan man gjennomsnittsberegne innen den definerte perioden.
Gjest Sekretøsa Skrevet 31. august 2015 #12 Skrevet 31. august 2015 35.5 time uavhengig av om du går fast eller ei. Står vaktene i en arbeidsplan kan du jobbe mer, så lenge ikke det overstiger et visst antall timer over en gitt periode. Til eksempel har vi en sykepleier hos oss som i den verste uka jobber 54 timer, men totalen blir den samme for de som kun jobber vanlige uker. Man kan sette turnusarbeidere til 37.5 time i uka og, men det er sjeldent. Så alt over 35.5 time utløser overtid så lenge det ikke står i arbeidsplan. Bruker dere Gat?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Nei, vi bruker Min Vakt. Får jeg automatisk tariffavtale selv om jeg ikke er organisert som sykepleier? Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Surogvanskelig Skrevet 1. september 2015 #14 Skrevet 1. september 2015 Nei, vi bruker Min Vakt. Får jeg automatisk tariffavtale selv om jeg ikke er organisert som sykepleier? Anonymous poster hash: e0bd2...1d7 Ja, så lenge over halvparten er organisert flyter du på deres gode avtaler. Gratispasasjer. Organiser deg
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #15 Skrevet 1. september 2015 Jeg er ikke sykepleier. Jeg er utdannet i noe annet innen helse, men har ikke fått jobb som det enda. Derfor jobber jeg som sykepleier her i mellomtiden. Og derfor er jeg heller ikke organisert. Har bare jobbet der siden juli. Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #16 Skrevet 1. september 2015 Du jobber ikke som sykepleier hvis du ikke er sykepleie, for å jobbe som sykepleier må du ha autorisasjon..... Anonymous poster hash: 077a3...d71
Hjertefru Skrevet 1. september 2015 #17 Skrevet 1. september 2015 Jeg er ikke sykepleier. Jeg er utdannet i noe annet innen helse, men har ikke fått jobb som det enda. Derfor jobber jeg som sykepleier her i mellomtiden. Og derfor er jeg heller ikke organisert. Har bare jobbet der siden juli. Anonymous poster hash: e0bd2...1d7 Du jobber vel ikke som sykepleier hvis du ikke er sykepleier? Hørtes litt skremmende ut...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #18 Skrevet 1. september 2015 Jo, jeg går som sykepleier. Er nyutdannet lege. Har også jobbet mange år som pleieassistent på sykehus i studietiden så synes absolutt jeg er kvalifisert til jobben jeg gjør her. Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #19 Skrevet 1. september 2015 Når er det foresten 50% overtid og når er det 100%? Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #20 Skrevet 1. september 2015 Det spiller ingen rolle om du er utdannet lege, for å jobbe som sykepleier kreves autorisasjon, som lege får du ikke autorisasjon som sykepleier Anonymous poster hash: 077a3...d71
Anonym bruker Skrevet 1. september 2015 #21 Skrevet 1. september 2015 Jeg har ikke sagt at jeg er sykepleier, men går som det på jobb. Har også hørt om flere medisinstudenter som som har gått som det på sykehus. Er poenget deres at det da er andre lønnsregler for meg siden jeg ikke har sykepleierautorisasjon? Anonymous poster hash: e0bd2...1d7
Hjertefru Skrevet 1. september 2015 #22 Skrevet 1. september 2015 Jo, jeg går som sykepleier. Er nyutdannet lege. Har også jobbet mange år som pleieassistent på sykehus i studietiden så synes absolutt jeg er kvalifisert til jobben jeg gjør her.Anonymous poster hash: e0bd2...1d7 Skjønner at du går i en stilling der du gjør sykepleieroppgaver, men du er ikke sykepleier! Det er en annen profesjon...For å få svar på spørsmålene må du ta kontakt med lønns- og personalavdelingen der du jobber. De reglene som nevnes for overtidsbetaling ol er en del av tariffavtalen mellom nsf og ks, og jeg er usikker på om de gjelder for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå