Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #1 Skrevet 31. august 2015 jeg var sykemeldt siste ferieuken min etter operasjon.. sjefen min var litt usikker på om jeg fikk igjen ferien siden jeg ikke hadde vært sykemledt i mer en 5 dager.. noen som vet om jeg må være sykemledt i 6 jobbdager for å få den tilbake? hun trodde iallefall det. men leste på delta.no at fra 1.juli 2014 trengte jeg bare å ha dokumentasjon à sykemelding for at det skulle gå.. noen som vet dette? Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #2 Skrevet 31. august 2015 Det er gjort forandringer ift dette, som du har lest på Delta sine hjemmesider. Sjefen din burde klare å sjekke ut dette før hun svarer deg synes jeg. Dette står i Ferielovens §9: "Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt." Her er en link til loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21?q=ferieloven Anonymous poster hash: fd561...e6d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #3 Skrevet 31. august 2015 tusen takk for svar Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 Dette ble endret i år, ja. Nå er det dag for dag, så fremt man er 100% sykmeldt. Så du skal ha tilbake alle dagene. Anonymous poster hash: 9051e...efb
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #6 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa Bare vær obs på at dette kun gjelder dersom du har vært på ferie i et EU-land dog. Dette er fordi det er et EU-direktiv som er innlemmet i ferieloven. Anonymous poster hash: fd561...e6d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #7 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa Bare vær obs på at dette kun gjelder dersom du har vært på ferie i et EU-land dog. Dette er fordi det er et EU-direktiv som er innlemmet i ferieloven. Anonymous poster hash: fd561...e6d Så hvis man har vært hjemme i Norge gjelds det ikke? For noe tull. Mange dette gjelder, har jo ikke fått reist på ferie pga. sykdom. Anonymous poster hash: 46769...973
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #8 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa Bare vær obs på at dette kun gjelder dersom du har vært på ferie i et EU-land dog. Dette er fordi det er et EU-direktiv som er innlemmet i ferieloven. Anonymous poster hash: fd561...e6d Så hvis man har vært hjemme i Norge gjelds det ikke? For noe tull. Mange dette gjelder, har jo ikke fått reist på ferie pga. sykdom. Anonymous poster hash: 46769...973 Hvor har jeg skrevet at det ikke gjelder hvis man har vært i Norge? Norge teller som et EU-land i dette tilfellet i egenskap av å være et EØS-land. Dessuten er det innlemmet i den norske ferieloven, som konsekvens av et EU-direktiv... Har du derimot vært på ferie i feks Thailand eller USA, gjelder ikke denne bestemmelsen. Din arbeidsgiver kan dog velge å gi deg dette likevel, men da er det fordi de er snille og dekker dette av egen "lomme". Du må gjerne tro at det er tull, men jeg VET at det er tilfelle. Anonymous poster hash: fd561...e6d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #9 Skrevet 31. august 2015 Svar #8 er bare tull. Reglene gjelder uavhengig av hvor man oppholdt seg under ferien/sykdommen, dette følger av Ferielovens §9. Anonymous poster hash: 9051e...efb
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #10 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa Bare vær obs på at dette kun gjelder dersom du har vært på ferie i et EU-land dog. Dette er fordi det er et EU-direktiv som er innlemmet i ferieloven. Anonymous poster hash: fd561...e6d Så hvis man har vært hjemme i Norge gjelds det ikke? For noe tull. Mange dette gjelder, har jo ikke fått reist på ferie pga. sykdom.Anonymous poster hash: 46769...973 Hvor har jeg skrevet at det ikke gjelder hvis man har vært i Norge? Norge teller som et EU-land i dette tilfellet i egenskap av å være et EØS-land. Dessuten er det innlemmet i den norske ferieloven, som konsekvens av et EU-direktiv... Har du derimot vært på ferie i feks Thailand eller USA, gjelder ikke denne bestemmelsen. Din arbeidsgiver kan dog velge å gi deg dette likevel, men da er det fordi de er snille og dekker dette av egen "lomme". Du må gjerne tro at det er tull, men jeg VET at det er tilfelle. Anonymous poster hash: fd561...e6d Vel, du skrev rett ut at det bare gjaldt hvis man hadde vært på ferie i et EU-land. Norge, Island og Sveits, f.eks., er som du vet, ikke EU-land. Hadde du skrevet EU eller EØS, hadde det vært riktig. Anonymous poster hash: 46769...973
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #11 Skrevet 31. august 2015 Svar #8 er bare tull. Reglene gjelder uavhengig av hvor man oppholdt seg under ferien/sykdommen, dette følger av Ferielovens §9. Anonymous poster hash: 9051e...efb Det er ikke tull, nei. Anonymous poster hash: fd561...e6d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #12 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa Bare vær obs på at dette kun gjelder dersom du har vært på ferie i et EU-land dog. Dette er fordi det er et EU-direktiv som er innlemmet i ferieloven. Anonymous poster hash: fd561...e6d Så hvis man har vært hjemme i Norge gjelds det ikke? For noe tull. Mange dette gjelder, har jo ikke fått reist på ferie pga. sykdom.Anonymous poster hash: 46769...973 Hvor har jeg skrevet at det ikke gjelder hvis man har vært i Norge? Norge teller som et EU-land i dette tilfellet i egenskap av å være et EØS-land. Dessuten er det innlemmet i den norske ferieloven, som konsekvens av et EU-direktiv... Har du derimot vært på ferie i feks Thailand eller USA, gjelder ikke denne bestemmelsen. Din arbeidsgiver kan dog velge å gi deg dette likevel, men da er det fordi de er snille og dekker dette av egen "lomme". Du må gjerne tro at det er tull, men jeg VET at det er tilfelle. Anonymous poster hash: fd561...e6d Vel, du skrev rett ut at det bare gjaldt hvis man hadde vært på ferie i et EU-land. Norge, Island og Sveits, f.eks., er som du vet, ikke EU-land. Hadde du skrevet EU eller EØS, hadde det vært riktig. Anonymous poster hash: 46769...973 Jeg regnet med at folk var såpass oppegående at de skjønner at noe som står i norsk lov også gjelder i Norge. Åpenbart ikke... Anonymous poster hash: fd561...e6d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #13 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa Bare vær obs på at dette kun gjelder dersom du har vært på ferie i et EU-land dog. Dette er fordi det er et EU-direktiv som er innlemmet i ferieloven. Anonymous poster hash: fd561...e6d Så hvis man har vært hjemme i Norge gjelds det ikke? For noe tull. Mange dette gjelder, har jo ikke fått reist på ferie pga. sykdom.Anonymous poster hash: 46769...973 Hvor har jeg skrevet at det ikke gjelder hvis man har vært i Norge? Norge teller som et EU-land i dette tilfellet i egenskap av å være et EØS-land. Dessuten er det innlemmet i den norske ferieloven, som konsekvens av et EU-direktiv... Har du derimot vært på ferie i feks Thailand eller USA, gjelder ikke denne bestemmelsen. Din arbeidsgiver kan dog velge å gi deg dette likevel, men da er det fordi de er snille og dekker dette av egen "lomme". Du må gjerne tro at det er tull, men jeg VET at det er tilfelle. Anonymous poster hash: fd561...e6d Vel, du skrev rett ut at det bare gjaldt hvis man hadde vært på ferie i et EU-land. Norge, Island og Sveits, f.eks., er som du vet, ikke EU-land. Hadde du skrevet EU eller EØS, hadde det vært riktig.Anonymous poster hash: 46769...973 Jeg regnet med at folk var såpass oppegående at de skjønner at noe som står i norsk lov også gjelder i Norge. Åpenbart ikke... Anonymous poster hash: fd561...e6d Selvsagt skjønner de fleste det. Men det var jo ikke det du skrev. For øvrig er det ikke noe EU-direktiv som er "innlemmet i ferieloven", som du så fint skriver, men ferieloven som er endret. Ingen unntak nevnes i loven, verken for EU-, EØS-, eller andre land. Anonymous poster hash: 46769...973
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #14 Skrevet 31. august 2015 ja, var 100% sykmeldt.. da skal jeg på kontoret i morgen Anonymous poster hash: 8dfa6...bfa Bare vær obs på at dette kun gjelder dersom du har vært på ferie i et EU-land dog. Dette er fordi det er et EU-direktiv som er innlemmet i ferieloven. Anonymous poster hash: fd561...e6d Så hvis man har vært hjemme i Norge gjelds det ikke? For noe tull. Mange dette gjelder, har jo ikke fått reist på ferie pga. sykdom.Anonymous poster hash: 46769...973 Hvor har jeg skrevet at det ikke gjelder hvis man har vært i Norge? Norge teller som et EU-land i dette tilfellet i egenskap av å være et EØS-land. Dessuten er det innlemmet i den norske ferieloven, som konsekvens av et EU-direktiv... Har du derimot vært på ferie i feks Thailand eller USA, gjelder ikke denne bestemmelsen. Din arbeidsgiver kan dog velge å gi deg dette likevel, men da er det fordi de er snille og dekker dette av egen "lomme". Du må gjerne tro at det er tull, men jeg VET at det er tilfelle. Anonymous poster hash: fd561...e6d Vel, du skrev rett ut at det bare gjaldt hvis man hadde vært på ferie i et EU-land. Norge, Island og Sveits, f.eks., er som du vet, ikke EU-land. Hadde du skrevet EU eller EØS, hadde det vært riktig.Anonymous poster hash: 46769...973 Jeg regnet med at folk var såpass oppegående at de skjønner at noe som står i norsk lov også gjelder i Norge. Åpenbart ikke... Anonymous poster hash: fd561...e6d Selvsagt skjønner de fleste det. Men det var jo ikke det du skrev. For øvrig er det ikke noe EU-direktiv som er "innlemmet i ferieloven", som du så fint skriver, men ferieloven som er endret. Ingen unntak nevnes i loven, verken for EU-, EØS-, eller andre land. Anonymous poster hash: 46769...973 Dette har med sykepengerettigheter å gjøre. Man finner info om det bl.a. NAV.no. Gidder ikke å lete opp linker nå, for jeg skriver fra mobil og den vil ikke la meg kopiere inn linker likevel. Anonymous poster hash: fd561...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå