Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #1 Skrevet 31. august 2015 Jeg er oppvokst med kjøpebrød og kjøperundstykker. Innimellom har jeg forsøkt å bake selv, og jeg har prøvd utrolig mange ulike oppskrifter. Likevel, selv med å sklissete deig at den nesten er flytende (og mye mindre gjær enn det som står i oppskriften), synes jeg ofte at hjemmelaget grovbrød/rundstykker blir så smulete og fort tørt. Det er godt som helt nybakt, kanskje en anelse kompakt selv om det har hevet kjempemye, men blir fort tørt og enda mer smulete. Jeg kan en del om gjærbakst, og jeg får alltid deigen til å heve seg mye, tar meg god tid, er nøye med mål og temperatur på væsken osv. Boller og annen søtbakst og lyse rundstykker får jeg svært godt til, og både brød og rundstykker ser jo veldig flotte ut (det er godt mulig de egentlig smaker godt også), men de blir ikke slik smak og konsistens jeg vil ja. Er det noen som kjenner igjen problemstillingen og kan gi noen tips? Anonymous poster hash: e7623...fff
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #2 Skrevet 31. august 2015 Smaksmessig hjelper det ofte med litt mer salt i deigen. Anonymous poster hash: 4d406...15a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #3 Skrevet 31. august 2015 Smaksmessig hjelper det ofte med litt mer salt i deigen. Anonymous poster hash: 4d406...15a Ja, jeg pleier ofte å ta litt mer i. Ellers smaker det så lite. Men hovedproblemet er egentlig konsistensen og at jeg synes det blir så "tunge" og tørre selv om de hever seg godt. Noen tips der? HI Anonymous poster hash: e7623...fff
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 Jeg syns de blir saftigere og holder seg saftigere etter frysing om jeg bruker kulturmelk.(bruker gjerne 50/50 vann og kulturmelk). Men syns også at det da krever litt søtning, så bruker litt honning eller malt i. Anonymous poster hash: 2eda7...f9e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 Jeg syns de blir saftigere og holder seg saftigere etter frysing om jeg bruker kulturmelk.(bruker gjerne 50/50 vann og kulturmelk). Men syns også at det da krever litt søtning, så bruker litt honning eller malt i. Anonymous poster hash: 2eda7...f9e Og av og til fusker jeg litt ved å bruke tilsetningsmidler som Idun Luftigere eller Saftigere bakst. Anonymous poster hash: 2eda7...f9e
soleia Skrevet 31. august 2015 #6 Skrevet 31. august 2015 Er ikkje nokon resar på å bake, men synes det vert saftigare om grovmjøl og korn vert bløytt i (varmt) vatn ei stund før ein har i resten av mjølet, gjæra og væska. (går gjerne litt meir væske på den måten) Smuling er litt av årsaka til at det ikkje så ofte vert heimelaga brød her i heimen. Lagar jo tre brød når ein først er i gang, men dei eg tek opp av frysen vert veldig smulete. Er nok litt samanheng med at eg prøver å bake ganske grovt brød, sjølv om kveitemjølet er det som bind deigen. - fylgjer med i tråden om det er tips eg burde fange opp
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #7 Skrevet 31. august 2015 Jeg syns de blir saftigere og holder seg saftigere etter frysing om jeg bruker kulturmelk.(bruker gjerne 50/50 vann og kulturmelk). Men syns også at det da krever litt søtning, så bruker litt honning eller malt i. Anonymous poster hash: 2eda7...f9e Ja, når du sier det, så har jeg faktisk opplevd det! Jeg tenkte bare ikke på sammenhengen før du nevnte det nå. Jeg brukte opp en kulturmelk i noen rundstykker tidligere i år, og de var faktisk ganske gode. Det skal i hvert fall opp på listen over ting som skal prøves! HI Anonymous poster hash: e7623...fff
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #8 Skrevet 31. august 2015 Hvilket mel bruker du? Grovmalt mel gir ofte tung og smulete bakst. Om du bruker mest siktet fullkornsmel blir det etter min erfaring mer som kjøpevarianten. Anonymous poster hash: 4d406...15a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #9 Skrevet 31. august 2015 Hvilket mel bruker du? Grovmalt mel gir ofte tung og smulete bakst. Om du bruker mest siktet fullkornsmel blir det etter min erfaring mer som kjøpevarianten. Anonymous poster hash: 4d406...15a Jeg bruker det som står i oppskriftene, og der er det ofte hvetemel, sammalt hvete, sammalt rug eller bygg og/ eller havregryn. Finmalt er litt bedre enn grovmalt, men det blir fortsatt tørt selv om gjerne 30-50% av deigen består av hvetemel. Siktet fullkornsmel, er det noe de aller fleste butikker har? Takk for tips HI Anonymous poster hash: e7623...fff
Anonym bruker Skrevet 31. august 2015 #10 Skrevet 31. august 2015 Hvilket mel bruker du? Grovmalt mel gir ofte tung og smulete bakst. Om du bruker mest siktet fullkornsmel blir det etter min erfaring mer som kjøpevarianten. Anonymous poster hash: 4d406...15a Jeg bruker det som står i oppskriftene, og der er det ofte hvetemel, sammalt hvete, sammalt rug eller bygg og/ eller havregryn. Finmalt er litt bedre enn grovmalt, men det blir fortsatt tørt selv om gjerne 30-50% av deigen består av hvetemel. Siktet fullkornsmel, er det noe de aller fleste butikker har? Takk for tips HI Anonymous poster hash: e7623...fff Ja, de fleste har det, men det er ganske mye dyrere enn annet mel. Anonymous poster hash: 4d406...15a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå